Svar

Åbning af port

Jeg har den 14. februar 2014 skiftet til TDC bredbånd, og det skulle jeg måske ikke have gjort, for det har kun givet mig problemer. Først opretter TDC mig forkert, så jeg ikke kunne oprette e-mail adresse, men det skulle komme til at virke fra 7. marts 2014.

Den 7. marts 2014 virkede mail forsat ikke. Jeg kontaktede TDC Supporten, og hende jeg talte med, spurgte om jeg ikke havde modtaget et kundenummer og adgangskode. Til det spørgsmål kunne jeg kun svare nej. Jeg fik mit kundenummer og adgangskode, og så kunne komme videre troede jeg.

MEN NEJ, det kunne jeg så ikke. Min mail kører forsat ikke.

Jeg har mit eget domænenavn, og har haft det siden 2001. Jeg havde i går, kontakt til supporten hvor mit domænenavn er. De fortalte mig, at port 25 eller 2525 skulle åbnes, da TDC tillader ikke at jeg sender via deres servere med egen domæne.

I dag den 9. marts talte jeg med TDC Supporten, hvilket ikke var en behagelig samtale. TDC Supporten fortalte mig, at port 25 KUN er til hvis man har en mailserver stående hjemme selv, og det har jeg ikke. Port 2525 vidste han intet om, den kunne bruge til meget. Han påstod at port 25 ikke er lukket, og at TDC ikke lukker for porte til mails. Han var så fræk, at påstå at min domæneudbyder, ikke ved hvad han taler om. Der blev jeg MEGET VRED på TDC, for jeg føler at de ved, hvad de taler om. Jeg har før haft TDC, og kunne bruge min egen mail i Outlook UDEN problemer, men det kan jeg åbenbart IKKE mere. Jeg håber nogle her kan hjælpe mig, så jeg kan få min egen mail til at virke i Outlook. På forhånd tak.
icon

Bedste svar af sneumann 14 marts 2014, 19:34

Hej Helt

Linket du sendte havde jeg set på, inden jeg srev her, men kunne ikke få det til at virke.

MEN jeg har nu fået det til at virke, ved brug af port 2525.

Tak for din hjælp.

Se original

12 Kommentarer

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Helt har modtaget fra andre medlemmer.

Hej sneumann.

Jeg tror helt sikkert TDC har ret når de skriver din Domæne udbyder ikke helt giver korrekt besked eller måske du har hørt den anderledes.

Port 25 (ind) benyttes kun når man har en mailserver stående da mail mellem servere kommunikeres på den port.

Når du bruger outlook skal du nok ikke bruge port 25 til noget som helst.

Hvis du henter mail som pop3 så bruger du port 110 eller 993.

Når du sender skal du sikkert benytte din domæneudbyders smtp server f.eks. smtp.ditdomæne.dk  og sikkert bruge port 587. (her skal du opgive brugerid/password som sikkert er det samme som når du læser mails)

I fald du benytter port 25 til afsendelse af mail er det din domæneudbyder der skal have åbnet for den port så du kan komme ind til dit domæne hvor udbyderens smtp server så står.

Port 2525 ?? det kan da være din domæneudbyder benytter den men den er også åben.

TDC plejer at spærre for port 25 ind til din Homeboks - og da du ikke har en mailserver stående bagved din Homeboks så er der ingen problemer i det.

Ellers skriv hvad du helt nøjagtigt ser som fejl- kode eller andet

Hej Helt

Tak for dit svar.

Jeg vil lige sige, da jeg havde bredbånd det andet sted, brugte de port 25 udgående post.

Hvis jeg skriver mail.mit domænenavn.dk i server til indgående post, og i server til udgående post skriver mail.mit domænenavn.dk, som står i vejledningen på min domæne udbyder. Hvis jeg bruger port 587, kommer flg. fejl "Send test-e-mail: Outlook kan ikke oprette forbindelse til e-mail-serveren til udgående post (SMTP). Hvis du fortsætter med at modtage denne meddelelse, skal du kontakte serveradministratoren eller internetudbyderen."

Ved at bruge port 25, kommer flg. fejl "Send test-e-mail: Outlook kan ikke oprette forbindelse til e-mail-serveren til udgående post (SMTP). Hvis du fortsætter med at modtage denne meddelelse, skal du kontakte serveradministratoren eller internetudbyderen."

Ved at bruge port 2525, kommer flg. fejl "Send test-e-mail: E-mail-serveren til udgående post (SMTP) har rapporteret en intern fejl. Hvis du fortsætter med at modtage denne meddelelse, skal du kontakte serveradministratoren eller internetudbyderen.  Serveren svarede: 554 5.7.1 Message cannot be accepted, content f"

På min domæne udbyders hjemmeside står der bl.a. flg. "Hvis udbyder, firewall eller antivirus spærrer for udgående post kan du forsøge med port 2525 frem for port 25"

Omdømme 1

Hej sneumann.

Det betyder at der hvor du havde bredbånd før havde de port 25 åben - du skal IKKE have port 25 åben for at sende post - du sender din post via port 25 der hvor dit domæne er - din Homeboks er åben for alle porte udgående og derfor også port 25 ud.

TDC har ligesom din tidligere udbyder også port 25 åben ind (ellers kan de ikke modtage mails fra andre).  

Du skal nok skrive i outlook :

indgående post : navn@ditdomæne.dk (den mailadresse du vil hente post fra) , bruge  port 110 eller 993 evt. password og vælge pop3

Udgående post : smtp.domæne.dk (her kan det godt være du skal benytte udbyderens smtp server - ligesom man benytter TDC's : asmtp.mail.dk, port 587, brugerid = TDC nummer/passwd) eller hvad din udbyder skriver til dig (det du har brugt før) og port 25 eller helst 587 (sikkerhed).

Hvis du stadigvæk har problem må du lige forklare hvor dit domæne er nu - hos TDC ? eller andet sted ? og om du benytter dit domæne i dine mailadresser f.eks. sneumann@ditdomæne.dk

/Mvh

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Alexsus har modtaget fra andre medlemmer.

Må vi høre hvilken udbyder du bruger??

Det er meget muligt du har brugt port 25 til at sende med tidligere, da den både bruges til at sende mails fra en klient eks outlook og også bruges af servere til at modtage mails fra anden mail server, men port 587 og 465 er de mest normale porte man bruger til klient til server trafik nu om dage, da port 25 ofte er blokeret af ISPer for at bekæmpe spam servere på deres netværk...

TDC blokere ikke port 25 udgående kun indgående, som Helt også er inde på, det vil sige du kan godt sende mails via port 25 men du kan ikke modtage mail via port 25 uden at du også har en statisk IP hos TDC, det koster 50kr pr måned og er ikke noget man behøver hvis man ikke har en mail server stående.

Hvis din udbyder kun bruger port 25 eller 2525 så ville jeg høre dem om ikke de kunne åbne port 587 eller 465 så de kan modtage mails via de porte, for dem ved jeg, der ikke er noget problem med...

Normalt så er det opsat sådan hos en klient at man bruger 

Til at hente mail med:

110 eller 995 hvis man henter via POP3

143 eller 993 hvis man henter via IMAP

993 og 995 er via SSL og derved krypteret fra klient til server

Til at sende mail med:

465 og 587 er til at sende mail via SMTP

465 er via SSL og derved krypteret fra klient til server

Der er lidt andre porte der kan bruges, men det er de porte der bliver brugt mest og derfor også dem der er åbne hos de fleste IPSer og også hos TDC...

Men jeg tror dit problem ligger enten at TDC har en fejl og har fået spæret nogle porte på din linje eller også har din domain udbyder ikke opast deres system til at bruge andet end port 25 til at modtage mail på... så håber jeg du kan bruge noget af det til at komme nærmere en løsning Glad humørikon

Hej Helt

Der hvor jeg havde udbyder fra før (Telenor) måde have haft port 25 åbent, da jeg i  Outlook brugte denne port: server til udgående post (SMTP) 25 - Og havde ingen problemer.

Det jeg har prøvet i Outlook er følgende:

- Server til indgående post: mail.mitdomænenavn.dk

- Server til udgående post (SMTP): mail.mitdomænenavn.dk (dette er efter min domæne udbyders hjemmeside, og jeg har også prøvet det du foreslår med at skrive smtp.mitdomæne.dk, men dette virkede ikke.

- Har prøvet at ændre Server til udgående post (SMTP) porten til 587 fra 25, men stadig uden held.

Mit domæne er hos Pi-Web og jeg bruger min egen email adresse. xxxxx@sneumann.dk

Hej Alexsus

Tak for dit svar.

Udbyder: Pi-Web

Har prøvet at skifte port 25 fra udgående post til port 587 og 465 men virkede ikke.

Du skriver: "det vil sige du kan godt sende mails via port 25 men du kan ikke modtage mail via port 25" Men jeg kan ikke sende via port 25? modtager fint mails på port 110 så der er ikke noget problem der.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Alexsus har modtaget fra andre medlemmer.

Ja kan se på deres hjemmeside at de kun bruger port 25 eller 2525...

Men der burde heller ikke være noget problem i at sende via port 25 så længe du sender og ikke prøver at modtage...

Kan du ikke pørver at ringe til TDC support igen og tage en sluder med dem, og eventuelt henvis til Pi-Web's hjemmeside...

Omdømme 1

Hej sneumann.

Jamen som skrevet før og som Alexus også skriver så er port 25 ikke noget du skal bruge da du ikke modtager post på port 25 - når du bruger port 25 i outlook er det outlook der sender til port 25 hos Pi-Web så det er dem der skal have den åbne port - men se herunder.

Her er linket til Pi-Web's hjælp som beskriver hvad du skal gøre med billeder på.

http://pi.dk/faq/#SPM2

Du kan så beslutte om du vil benytte TDC til at sende din mail fra (asmtp.mail.dk, brugerid/password) eller du vil benytte PI-Webs (mail.sneumann.dk, port 2525 osv.)..

Kig på den den viser hvad du skal gøre så det er meget lettere.

Skriv om det lykkes

Mvh

/

Hej Alex

Jeg har talt med TDC support, og for at få åbnet for port 25, skal man ha´ fast IP adresse.

MEN jeg har nu fået det hele til at virke, ved at bruge port 2525.

Tak for hjælpen.

Omdømme 2

Jamen det er jo godt at det nu virker med port 2525..

Men port 25 burde jo ellers være åben udgående, men sådan er det åbenbart ikke...

og desværre så skal man have fast IP for at få åbnet port 25 indgående (og måske så også udgående) og det koster 50kr pr måned.. som jeg synes er lidt for groft når man tænker på at alle andre tager mellem 10 og 20kr pr måned.... Men os med egen mail server er der ikke så meget andet valg end TDC da de er de eneste der gør det muligt at man kan ændre sin rDNS så den matcher sin mail servers host navn, ellers bliver den hurtigt blokeret af div anti spam lister...

Men alt i alt så er det godt du har fået det til at virke...

Husk at marker tåden som løst, jeg mener godt du kan markere dit eget indløs som løsning, men så kan andre se at problemet er løst... Glad humørikon

Hej Helt

Linket du sendte havde jeg set på, inden jeg srev her, men kunne ikke få det til at virke.

MEN jeg har nu fået det til at virke, ved brug af port 2525.

Tak for din hjælp.

Omdømme 1

Hej sneumann.

Super det kom til at virke - jeg fandt bare linket da jeg kiggede på Pi-web for at hjælpe.

Det kan også godt være temmelig kompliceret at finde ud af  - selv med gode vejledninger bliver man forvirret over hvad de egentlig mener man skal fylde i felterne.

Der er mange gode folk her på dette forum så det er bare om at udnytte den viden der findes hvis man får problemer.

/

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P