Din første PC


Omdømme 7
Badge +9
Hvad var egentlig din første PC? 🙂

Jeg kunne godt tænke mig at høre din historie omkring din første PC, hvad det egentlig var for én, din bedste og dårligste oplevelse med den, om du byggede den selv, og om du f.eks. skulle bruge den til kontoret eller som spille-computer? :)

Da jeg blev konfirmeret fik jeg råd til min første computer, og det var en MyCom med en AMD Athlon Processor på 1 Ghz, med 128 Mb SD Ram og et onboard grafikkort. Den kørte rigtig godt 🙂

Her kommer det gode og det dårlige ved den:

Det gode:
Jeg var glad for den, for nu kunne jeg endelig spille Age of Empires 2 flydende blandt en masse andre spil. Ja det var en spille "gamer" PC. Dette var min bedste oplevelse - at få noget der var dimensioneret til de spil jeg havde som jeg nu kunne spille ordentligt 🙂

Det dårlige:
Den dårlige oplevelse var nok da CD-rom drevet i den knuste mit FIFA 2002 😞
Dog havde den heller ikke et dedikeret grafikkort som jeg senere hen har lagt vægt på.

Min MyCom var en færdigkøbt PC, men senere skulle det vise sig, at interessen for hardware blev større og større, og sidenhen er mine computere sammensat af udvalgte dele. På den måde kunne jeg vælge og bedre skræddersy systemet udfra hvad jeg syntes. Dette er nødvendigvis ikke den bedste løsning for alle, men for mig blev det en hobby og et spændende projekt, hver gang der skulle bygges en ny PC 🙂

Den computer jeg har i dag, som jeg primært bruger til Battlefield er følgende:

1. Asus Bundkort
2. Intel Processor 3 Ghz, justeret op til 3.4 Ghz.
3. 8 GB DDR3 Ram
4. 250 Gb Samsung SSD
5. 2x Nvidia GeForce GTX 660 OC SLI
6. 24" Asus skærm 1 ms.

Jeg håber du vil deltage i snakken, og jeg er spændt på at læse, hvad der var din første PC 🙂

46 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +4
Da jeg efterhånden er kommet godt op i årene, var min start i PC-verdenen helt tilbage til Dos 5.0 og Windows 3. 🆒
Min første PC mener jeg var en TANDY et eller andet, med vist nok en af de første 386 cpu'er. :8
Siden hen (snart 35 år) har jeg bygget mange Pc'er, til både mig selv og andre. Både fordi det var interessant og fascinerende, men også fordi der var penge at spare.

Den sidste og min nuværende PC blev en færdigsamlet VISION Monster fra mm-vision.dk, da jeg pga. af en satans irriterende dårlig ryg og lidt dovenskab - ikke rigtigt orkede at gå i gang selv.

Den er bygget til at kunne klare billedredigering (store Raw-filer) og spille en del gode spil.(Man bli'r aldrig for gammel til et par timers spil på pc'en. ;)
Og den består af flg. hardware:
Gigabyte Z68X-UD3 MB - Intel® Core™ i5-2500K
16GB Kingston HyperX BLU 1600 DDR3 Ram
OCZ Agility3 120Gb SSD
2 x Seagate 1TB SATA3 6Gb/s
Nvidia GeForce GTX570 1280MB GDDR5
Raidmax 700wAC PSU +80
ASUS PB248Q (LED A+ IPS panel) Flicker Free
Microsoft Reclusa tastatur + Razer Mamba Mouse
Windows 10 Home 64bit
Omdømme 7
Badge +9
Hej Bentzin

Tak for dit indlæg i tråden her 😃

Rigtig skægt at læse om hvad andres første PC var og hvad den nuværende er 🙂

Jeg kan huske i folkeskolen at der var nogle maskiner med Windows 3.1 men ellers så tog det jo fart med Windows 95 osv. osv. Men jeg kan da også huske, at vi hos en kammerat spillede DOS spil og andre spil på f.eks. AMIGA og Commodore. Et familiefamiliemedlem havde sågar en gammel Amstrad, fra hans tidligere tid, som jeg også som lille fik lov at spille på. Der lå spillene på bånd :?

Din nuværende PC må siges at være noget af et kraftværk 🙂 Hvad spiller du så på den? 😃

Vh.
Omdømme 7
Badge +9
Min første computer var en Nascom 1 fra England. Det var en gang sidst i halvfjerdserne. CPUen var en 8 bit Z-80 med en hastighed på 2 MHz, og der var 2 KB RAM. Man skulle selv samle den. Ikke bare halvfærdige dele, men der var en bar printplade og så måtte man i gang med loddekolben. Til at starte med kunne den kun kodes i assembler, men senere udviklede danskeren Anders Hejlsberg en glimrende Pascal compiler. Det satte for alvor gang i kodningen af programmer. Programmer gemte man på kassettebånd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nascom_(computer_kit)

I dag sidder jeg med en tudsegammel HP bærbar. Den nægter at dø, så jeg kan få mig en ny og jeg nænner ikke at skifte den ud, da den fint dækker mit nuværende behov. Den blev født med Windows Vista, men nu kører den Linux (Debian).
Omdømme 7
Badge +9
Hej Slangefar

Interessant læsning her også! 🙂

Tænk en gang, at man selv har skulle samle og lodde tilbage i slut halvfjerdserne :)

Ja, hvis det udstyr man har lever op til behovet, så er der da naturligvis belæg for at overveje en ekstra gang, hvorvidt det skal udskiftes eller ej 🙂 Det kender jeg godt...

Vh.
Min første var en Amiga 500. Den blev født med 1/2 MB RAM og en 7 MHz CPU. Den havde dedikerede processorer til grafik og lyd. Fantastisk maskine.

Den er i dag byttet ud med en i5-3570 (3,4 GHz) med 16 GB RAM. Den er kraftigere, men det er ikke det samme. 🙂
Omdømme 6
Badge +4
Hej Bentzin

Tak for dit indlæg i tråden her 😃

Rigtig skægt at læse om hvad andres første PC var og hvad den nuværende er 🙂

Jeg kan huske i folkeskolen at der var nogle maskiner med Windows 3.1 men ellers så tog det jo fart med Windows 95 osv. osv. Men jeg kan da også huske, at vi hos en kammerat spillede DOS spil og andre spil på f.eks. AMIGA og Commodore. Et familiefamiliemedlem havde sågar en gammel Amstrad, fra hans tidligere tid, som jeg også som lille fik lov at spille på. Der lå spillene på bånd :?

Din nuværende PC må siges at være noget af et kraftværk 🙂 Hvad spiller du så på den? 😃

Vh.

Tja, det er lidt forskelligt - har en forkærlighed til Red Alert 3 Uprising 🆒, hvor jeg jævnligt spiller skirmish baner, som et lille program (Ra3mapgenerator) producerer nye baner til mig.
Desuden bliver det til lidt Battlefield, Crysis, FarCry og Need for Speed i ny og næ. ;)
Mvh.
Omdømme 7
Badge +9
Min første var en Amiga 500. Den blev født med 1/2 MB RAM og en 7 MHz CPU. Den havde dedikerede processorer til grafik og lyd. Fantastisk maskine.

Den er i dag byttet ud med en i5-3570 (3,4 GHz) med 16 GB RAM. Den er kraftigere, men det er ikke det samme. :)


Hej Logan

Jeg har aldrig haft en Amiga, men kender flere der har haft den, som også var glad for den på det tidspunkt 🙂

Din nye maskine lyder også som et mindre kraftværk - bliver der spillet på den? 🙂

Vh.
Omdømme 7
Badge +9
Hej Bentzin

Tak for dit indlæg i tråden her 😃

Rigtig skægt at læse om hvad andres første PC var og hvad den nuværende er 🙂

Jeg kan huske i folkeskolen at der var nogle maskiner med Windows 3.1 men ellers så tog det jo fart med Windows 95 osv. osv. Men jeg kan da også huske, at vi hos en kammerat spillede DOS spil og andre spil på f.eks. AMIGA og Commodore. Et familiefamiliemedlem havde sågar en gammel Amstrad, fra hans tidligere tid, som jeg også som lille fik lov at spille på. Der lå spillene på bånd :?

Din nuværende PC må siges at være noget af et kraftværk 🙂 Hvad spiller du så på den? 😃

Vh.

Tja, det er lidt forskelligt - har en forkærlighed til Red Alert 3 Uprising 🆒, hvor jeg jævnligt spiller skirmish baner, som et lille program (Ra3mapgenerator) producerer nye baner til mig.
Desuden bliver det til lidt Battlefield, Crysis, FarCry og Need for Speed i ny og næ. ;)
Mvh.


Red Alert det er jo en uundgåelige klassiker! Jeg husker da vi spillede det første på en IBM Aptiva med 200 Mhz Intel Processor og 32 Mbit Ram 😃
Smart med map-generator - så er der hele tiden variation 🙂

Need for speed har jeg også gjort mig meget i! Need for Speed III "Hot Pursuit" var årsagen til mit første rigtige grafikkort - 3Dfx VooDoo 2 kort - det var et flot spil 😃

Battlefield er jeg bare kæmpe fan af! I øjeblikket spilles der Battlefield 1, men jeg tror jeg skal opgradere mit grafikkkort lidt i nærmere fremtid 🙂

Vh.
Omdømme 7
Badge +9
Har også spillet meget C&C (f.eks. Red Alert). Har på flere arbejdspladser været med til at indføre en spilleklub. Her spillede så f.eks. support mod udvikling i C&C efter arbejdstid.

Min nuværende PC har dog kun en svag Pentium CPU, og den har ikke noget dedikeret grafikkort. Jeg har dog lovet mig selv, at min næste PC skal være en gamer.
Omdømme 7
Badge +9
Har også spillet meget C&C (f.eks. Red Alert). Har på flere arbejdspladser været med til at indføre en spilleklub. Her spillede så f.eks. support mod udvikling i C&C efter arbejdstid.

Min nuværende PC har dog kun en svag Pentium CPU, og den har ikke noget dedikeret grafikkort. Jeg har dog lovet mig selv, at min næste PC skal være en gamer.


Hej Slangefar

Det er rigtig fine strategispil de her C&C-titler 🙂 Skægt med spilleklubben! 🙂

Jeg håber du får bygget dig en god gamer-pc når du beslutter dig for at skifte den gamle ud! 🙂

Vh.
Din nye maskine lyder også som et mindre kraftværk - bliver der spillet på den? 🙂
Kraftværk... Det er ikke som sådan en gamer-maskine. Mit grafikkort sidder derfor i CPU'en. Men lidt TF2 bliver det da til. 🙂
Omdømme 7
Badge +9
Din nye maskine lyder også som et mindre kraftværk - bliver der spillet på den? 🙂
Kraftværk... Det er ikke som sådan en gamer-maskine. Mit grafikkort sidder derfor i CPU'en. Men lidt TF2 bliver det da til. :)


Ja okay 🙂

Det har jeg ikke prøvet endnu, men har kun hørt godt om det! :)

Vh.
Omdømme 6
Badge +4
Glemte lige at skrive, at jeg faktisk startede med en Amiga500, da mine drenge ikke var så gamle.
Den brugte de flittigt i en del år. 🆒
Ang. grafikkort, så har jeg set mig lun på et Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 GAMING - 6GB. http://www.guru3d.com/articles-pages/gigabyte-geforce-gtx-1060-g1-gaming-review,1.html
Det sku' ifl. flere testsider, være det bedste ift. ydelse ctr. pris
Venter dog til det nye år, med julegaven til mig selv. :)

Mvh.
Omdømme 7
Badge +9
Glemte lige at skrive, at jeg faktisk startede med en Amiga500, da mine drenge ikke var så gamle.
Den brugte de flittigt i en del år. 🆒
Ang. grafikkort, så har jeg set mig lun på et Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 GAMING - 6GB. http://www.guru3d.com/articles-pages/gigabyte-geforce-gtx-1060-g1-gaming-review,1.html
Det sku' ifl. flere testsider, være det bedste ift. ydelse ctr. pris
Venter dog til det nye år, med julegaven til mig selv. :)

Mvh.


Hej Bentzin

Ah okay, Amiga 500 🙂

Interessant med grafikkortet dér. Jeg overvejer også om det ikke skulle være et 1060'er 🙂 Der er så nogle som har lidt mere ram end andre, men jeg har kunne forstå, at der ikke er den store performance-forskel. Jeg kan dog have taget fejl 🙂

Det irriterer mig lidt at jeg ikke kan køre Battlefield 1 på Ultra eller bare High 😃

Vh.
Omdømme 3
Min første "pc" var en Commodore 64, som jeg købte til nedsat pris i Bilka, fordi det var en udstillingsmodel. ;)
Spørg mig ikke om de tekniske specifikationer, men jeg var meget stolt af, at den var med Floppy Disk Drive, for de fleste af mine kammerater med C64'ere havde "kun" båndstation.
Til gengæld måtte jeg nøjes med den grønne skærm, da Bilka ikke lige kunne fremtrylle en farveskærm...
De første spæde forsøg ud i programmering blev gjort på denne maskine, og det lykkedes også min veninde og mig at skabe et fuldt funktionelt lotteri, hvor man vandt en yndig digital bamse, hvis man gættede det rigtige tal!
I lang tid levede jeg med kun at have ét spil til C64'eren - Target Renegade - med elendig grafik og dåsemusik, men min søster og jeg spillede det til bevidstløshed.
En del år senere fik jeg overdraget to disketter med spil fra en kollega, og så måtte "brødkassen" lige hives frem fra gemmerne for en kort stund.
Tro det eller ej - jeg har min C64'er endnu, og den er fuldt funktionsdygtig! :D
Ethvert forsøg på at programmere noget som helst nogen steder er dog lagt på hylden for længst.

Min nuværende pc er en Toshiba bærbar. Jeg har fortrængt modelnavn og specifikationer - den skal bare virke, når jeg trykker på knappen! :P
Spil er ikke noget, jeg bruger tid på, ud over de "obligatoriske" Candy Crush m.m. på Facebook.
C64'eren var også skøn. Vi spillede bl.a. "Henry's House" i fritteren. Kan ses her:

https://archive.org/details/C64Gamevideoarchive106-HenrysHouse
Jeg har fundet nogle billeder:

Amiga 500:



Commodore 64:



Amstrad CPC 464:



Tandy 1000:



Nascom 1:

Omdømme 7
Badge +2
Min første var en IBM Aptiva, en desktop model med Windows 3.1. Det var en jeg lejede hos D.E.R, fordi jeg havde behov for en computer til min uddannelse.
Den fik de også retur igen efter jeg havde afsluttet uddannelsen, for det var ikke en jeg gad at beholde.
Omdømme 6
Badge +7
Tja så må jeg hellere blande mig lidt i denne tråd. Jeg startede også med den gode gamle 64'er (Commodore 64) den blev også brugt til spil fra bånd, eller diskette. Derefter en Amiga, så fik jeg fat i en gammel 8086 computer med 640 Kb (!!) Ram i TTL banker. Mine computere derefter groede i ydelse til brug for video, og billede redigering. Nu har jeg 3 fysiske computere. En Bærbar (en Asus G752JY, der har en i7 quad core, 32 Gb Ram, Gforce 980M med 4Gb Ram,). så har jeg en stationær (hjemmebyg, i7 Quadcore, 32 G RAM, Asus Strix Gforce 970 med 4 Gb Ram), og en dedikeret Server (Også hjemmebyg) med en Octacore 2750 Atom server motherboard, 32 GbRam, og 2x4Gb WD Red. den kører VMWare Hypervisor 6,5, og har 2 Ubuntu VM's kørende. (en Fileserver, og en VPN server) og 2 ubuntu VM test servere lige nu.

Hilsen Brian
Omdømme 5
Badge +2
Jeg vil også være med :)

Lidt i tvivl om jeg skal nævne den første computer, jeg beskæftigede mig med, eller den jeg selv købte en del år senere, så de kommer begge med.

Den første computer, jeg fik lov at lege med, var enten en 286'er eller 386'er, som min kære fader skaffede. Jeg er lidt i tvivl om, hvilken en det var, men jeg kan huske, at der tikkede hele 2 mb ram ind på skærmen, når man tændte op for den. Den blev brugt flittigt efter skoletid, og der var bl.a. spil som Skærmtrolden Hugo, Sensible Soccer og Lykkehjulet. Det var absolut, helt og aldeles fantastiske tider.

Senere hen fik jeg lov til at købe min egen, og det blev til en bærbar maskine med Windows XP fra Acer. Meget mere kan jeg ikke huske, for den skulle udelukkende bruges til surfing og skriverier, men jeg fandt ud af, at den faktisk godt kunne lidt mere end andre maskiner. Nogle kammerater ville spille Aliens vs Predator 2, og det kunne den sagtens klare, så den kom med til et par hjemme lan-partys. :)

Siden da har min interesse mest været for konsol, hvor min kærlighed har været rettet mod Playstation. Der gik så meget tid med det, at jeg nåede at blive en af de bedre spillere herhjemme til FIFA - specielt 09-versionen var en, jeg blev rigtig dygtig til. Indenfor det sidste 1½ års tid har det dog ændret sig lidt, og nu er det PC'en, det foregår på, og her hygger jeg mig mest med League of Legends. Jeg er lidt af et konkurrence-menneske, og det giver det spil mig masser af mulighed for at dyrke.

Computeren er lige blevet udskiftet, og det er blevet til en sådan en krabat:

ASUS B150M PRO GAMING bundkort
Intel Core i5-6500, 4 x 3.20GHz (3.60Ghz Turbo)
MSI GeForce® GTX 1060 3GT OC grafikkort
16 GB Kingston HyperX FURY 2133 DDR4 ram
240 GB SSD HDD + 2 TB Seagate Barracuda 7200 RPM
Og så har den lys og alt muligt ;)

Jeg ville egentligt blande mig lidt kort - det blev dog til en længere smøre. Skulle jo have det hele med. 🙂
Omdømme 7
Badge +9
Min første "pc" var en Commodore 64, som jeg købte til nedsat pris i Bilka, fordi det var en udstillingsmodel. ;)
Spørg mig ikke om de tekniske specifikationer, men jeg var meget stolt af, at den var med Floppy Disk Drive, for de fleste af mine kammerater med C64'ere havde "kun" båndstation.
Til gengæld måtte jeg nøjes med den grønne skærm, da Bilka ikke lige kunne fremtrylle en farveskærm...
De første spæde forsøg ud i programmering blev gjort på denne maskine, og det lykkedes også min veninde og mig at skabe et fuldt funktionelt lotteri, hvor man vandt en yndig digital bamse, hvis man gættede det rigtige tal!
I lang tid levede jeg med kun at have ét spil til C64'eren - Target Renegade - med elendig grafik og dåsemusik, men min søster og jeg spillede det til bevidstløshed.
En del år senere fik jeg overdraget to disketter med spil fra en kollega, og så måtte "brødkassen" lige hives frem fra gemmerne for en kort stund.
Tro det eller ej - jeg har min C64'er endnu, og den er fuldt funktionsdygtig! :D
Ethvert forsøg på at programmere noget som helst nogen steder er dog lagt på hylden for længst.

Min nuværende pc er en Toshiba bærbar. Jeg har fortrængt modelnavn og specifikationer - den skal bare virke, når jeg trykker på knappen! :P
Spil er ikke noget, jeg bruger tid på, ud over de "obligatoriske" Candy Crush m.m. på Facebook.


Hej Anneca

Det var virkelig også sjovt at læse din historie omkring din første computer - sikke en udvikling der er sket på forholdsvis kort tid 😃

Vh.
Omdømme 7
Badge +9
Jeg har fundet nogle billeder:

Hej Logan

Skægt med alle de billeder af de gamle maskiner - super godt 😃

Der var Amstrad'en også!

Vh.
Omdømme 7
Badge +9
Min første var en IBM Aptiva, en desktop model med Windows 3.1. Det var en jeg lejede hos D.E.R, fordi jeg havde behov for en computer til min uddannelse.
Den fik de også retur igen efter jeg havde afsluttet uddannelsen, for det var ikke en jeg gad at beholde.


Hej Per

Tak for at byde ind i tråden her også 🙂

Aptivaen var også én jeg kendte til tidligere.

Vh.
Omdømme 7
Badge +9
Tja så må jeg hellere blande mig lidt i denne tråd. Jeg startede også med den gode gamle 64'er (Commodore 64) den blev også brugt til spil fra bånd, eller diskette. Derefter en Amiga, så fik jeg fat i en gammel 8086 computer med 640 Kb (!!) Ram i TTL banker. Mine computere derefter groede i ydelse til brug for video, og billede redigering. Nu har jeg 3 fysiske computere. En Bærbar (en Asus G752JY, der har en i7 quad core, 32 Gb Ram, Gforce 980M med 4Gb Ram,). så har jeg en stationær (hjemmebyg, i7 Quadcore, 32 G RAM, Asus Strix Gforce 970 med 4 Gb Ram), og en dedikeret Server (Også hjemmebyg) med en Octacore 2750 Atom server motherboard, 32 GbRam, og 2x4Gb WD Red. den kører VMWare Hypervisor 6,5, og har 2 Ubuntu VM's kørende. (en Fileserver, og en VPN server) og 2 ubuntu VM test servere lige nu.

Hilsen Brian


Hej Brian

Hold da op!

Der er også massere af god Hardware listet op her 😃

Fedt I alle vil byde ind! 🙂
Omdømme 5
Den første computer, jeg havde adgang til var sidst i 70'erne, hvor gymnasiet havde et køleskabsstort monster med hulstrimler og hulkortlæser og en skærm med grøn skrift. Der tilbragte vi timer (kunne aflæses på fraværsprocenten) og atter timer med programmering og sjov.
Den første computer jeg selv havde var commodore 64.
Min første pc var omkring 90, en 386 med 100 mb hd og 1 mb ram, win 3.1 mener jeg. På tilbud for kun 11-12.000 inklusive 14" skærm.
ebbe

Besvar