Svar

WIFI og kablet 5Ghz

• Deltager
  • 3 kommentarer
De fleste routere har dual band og giver dermed den (fremragende!) mulighed for at vælge 5 Ghz WIFI. Men med hvilken kapacitet modtages signalet fra samme routers faste kabeludgange? Er kapaciteten her kun de 2,4 Ghz eller...?
icon

Bedste svar af Slangefar 29 juni 2017, 17:02

Kablet forbindelser er typisk i dag 1 gigabit. Lidt ældre router havde 100 megabit. Der findes routere med f.eks. 10 gigabit, men der er meget dyre. Nye hastigheder er på ind på 2,5 og 5 gigabit.

Se original

32 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
En kablet forbindelse har intet med Wi-Fi at gøre, der fås en forbindelse uden forstyrrelser når det er med kabel, Wi-Fi kan have forstyrrelser, dog mest på 2,4 GHz, da der er mange brugere.
Jeg er selvklart med på, at de kablede forbindelser ikke er WIFI. Mit spørgsmål gik simpelt på, hvilken kapacitet disse har på en dual band router? Det varierer måske af fabrikat, model og har intet med kapaciterne knyttet til WiFi på samme device at gøre?
Omdømme 7
Badge +6
Der garanteres den fulde hastighed på din forbindelse når det er kabel, det gør der ikke når det er Wi-Fi. Der kan den godt være lidt lavere, og er det som oftest også.
F.eks så får jeg kun på min 100/20 forbindelse omkring 90/25 med Wi-Fi. Bruger ikke kabler, så kan ikke sige hvad der fås der.
Mit spørgsmål udspringer også af det forhold, at jeg ved opkobling via WiFi tager stilling til, om jeg vil anvende 2,4 eller 5 Ghz båndet. Ved den kablede tilslutning får man jo ikke denne valgmulighed. Det vil jo være en skam, hvis den "sikre" kablede tilslutning kun luntede afsted på den lave kapacitet.
Omdømme 7
Badge +6
På Wi-Fi 2,4 GHz er lidt længere rækkevidde end på 5 Ghz, der er tilgengæld flere forstyrrelser på 2,4 end der er på 5 Ghz, med kabel garanteres fuld hastighed i modsætning til Wi-Fi.
Har absolut ingen ide om hvad du vil med dit spørgsmål.
Beklager. Håber andre har bud på et svar.
Omdømme 6
Badge +7
Hej janjpr

Jeg er også lidt i tvivl om hvad du så mener her :)

Mener du overførselshastigheden på LAN (netværket) eller hvordan og hvorledes?

2.4 Ghz og 5 Ghz er jo nogle frekvenser som sendes i luften og når du kører med kabel, så går jo der jo selvsagt en direkte forbindelse fra udstyret til udstyr.
Omdømme 7
Badge +7
Kablet forbindelser er typisk i dag 1 gigabit. Lidt ældre router havde 100 megabit. Der findes routere med f.eks. 10 gigabit, men der er meget dyre. Nye hastigheder er på ind på 2,5 og 5 gigabit.
Omdømme 7
Badge +6
Det kan jo ikke fås mere Up/Down end der er i den forbindelse der haves.
Omdømme 7
Badge +7
Dem som laver standarder er ikke så glade for 10 gigabit standarden. Den bruger for meget strøm og den kræver særlige kabler (minimum Cat 6a). De fleste boliger og virksomheder bruger i dag den noget ældre standard Cat 5e kabler. De nye standarder 2,5 og 5 gigabit virker fint på kabler af den gamle type (Cat 5e).
Jeg skal stille min home box 4 på auto (matisk?) både på 2.4 og 5Ghz. Altså fabriksindstillingen! ellers går modemet ned dvs. så lyser powerlampen statisk.Og ingen andre lamper lyser. Og selv om jeg trækker powerstikket i 10-15 sek. og har stillet kanaludvælgelsen fri for andre modemer på f.eks. 4 (2.4Ghz) og (5Ghz) fast på 104 og fri, så starter modemet godt nok op igen. Men kort tid efter er modemet gået ned igen. Jeg har enkelt telefonstik (kobberledningsforbindelse) og ingen fastnet telefon men selvfølgelig en kablet internet forbindelse og intet tv-apparat. På "auto" stiller modemet sig selv på kanal 1(2.4 Ghz) og på kanal 100 og fri for andre wi-fi'er (5Ghz) på kanal 1 er der 4 andre involveret. Men min hastighedstest er over max.min. 39.1 i download og over max.min. i upload, alt så stabilt og solidt og mit modem går ikke "ned" F.eks. hhv. 39.48 og 5.78 i hastighedtest
Jeg fundet et kompromis der ikke får mit home box 4 til ikke at gå ned og som synes at holde. Som førnævnt er "auto" indstillingen for kanal 1 (2.4Ghz) involveret med fire andre på kanalen, så den har jeg flyttet til fast fri kanal 4 og det ser ud til at holde med 5Ghz "auto" på kanal 100
Ovenstående jeg har skrevet holder "ikke stik" (72poul-werner.dk). Routeren går ned til statisk grøn powerlampes lys og alle andre slukket.
Jeg har måttet rette 5Ghz fra auto til fast kanal 100, at kun grøn lampe lyste skyldes til forvirring at jeg havde slået lysstyring fra - mens det viste sig at at routeren virkede som den skulle.
Ovenstående forvirring var at jeg altså ikke vidste hvad led'erne (lystyring) slået fra var til for. Så jeg har igen sat 5Ghz til automatisk og den valgte fint nok kanal 108 - hvor der ikke var nogen andre kanalsøgningerne og jeg håber på led'erne at hvis andre kommer hen over kanal 108 (5Ghz) så vil auto indstillingen med led'erne søge en automatisk fri kanal for 5Ghz
Nej, desværre virker led'erne og auto ikke automatisk sammen - det ville ellers være "smart". Kanalerne skal stilles manuelt!!
72poul-werner.dk skrev:

Jeg skal stille min home box 4 på auto (matisk?) både på 2.4 og 5Ghz. Altså fabriksindstillingen! ellers går "routeren ned" dvs. så lyser powerlampen statisk-- der var ingen vejledning i hvad lysstyring slået fra betyder, for der er ikke noget der er gået ned når powerlampen lyser statisk.Og ingen andre lamper lyser. Og selv om jeg trækker powerstikket i 10-15 sek. og har stillet kanaludvælgelsen fri for andre routere på f.eks. 4 (2.4Ghz) og (5Ghz) fast på 104 og fri, så starter routeren godt nok op igen, selvfølgelig. . Jeg har enkelt telefonstik (kobberledningsforbindelse) og ingen fastnet telefon men selvfølgelig en kablet internet forbindelse og intet tv-apparat. På "auto" stiller routeren sig selv på kanal 1(2.4 Ghz) og på kanal 100 og fri for andre wi-fi'er (5Ghz) på kanal 1 er der 4 andre involveret. Men min hastighedstest er over max.min. 39.1 i download og over max.min. i upload, alt så stabilt og solidt og mit modem går altså slet ikke "ned" F.eks. hhv. 39.48 og 5.78 i hastighedtest

- Så i "virkeligheden" er der slet ikke noget problem - det er blot mig der ikke har forstået routerens indstillinger.!!?
...så starter routeren godt nok op igen - led'erne slår automatisk til selv om de manuelt er slået fra og kun powerlampen har lyst statisk. Og powerlampen og de andre dioder begynder at blinke og lyse, så routeren virker som den skal. Lignende sker også hvis man trykker på WPSknappen. Så noget automatisk er der ved lystyringen på routeren. - Mine kommentarer er ikke angående coax, så de er måske lidt malplaceret men enkelt telefonstik (DSL)
Haleluja - routeren er automatisk på auto og netop stabilt og solidt på kobbernet almindelige telefonstiks teknologi A/DSL på trods at der på 2.4Ghz kan være flere på kanalen mens 5Ghz FRI. Jo der er automatik i routeren. Det lykkelige er at auto ikke ændre meget på download/upload 40/6
72poul-werner.dk skrev:

Haleluja - routeren er automatisk på auto og netop stabilt og solidt på kobbernet almindelige telefonstiks teknologi A/DSL på trods at der på 2.4Ghz kan være flere på kanalen mens f.eks. 5Ghz kan være FRI. Jo der er automatik i routeren. Det lykkelige er at auto ikke ændre meget på download/upload 40/6

. Der har siden jeg fik routeren været "flimmer" med microcentralen dvs. at kobbernet teknologien er "faldet" ud og dermed den kablede internet -forbindelse afbrudt. men den fejl er blevet rettet af to teknikkere således har jeg fået forøget min downloadhastihed med 15Mbit/s og uploadhastighed med 5Mbit/s. Så nu ligger hastigheden på 55Mbit/s og 11Mbit/s upload. Meget tilfreds og over forventning
72poul-werner.dk skrev:

72poul-werner.dk skrev:

Haleluja - routeren er automatisk på auto og netop stabilt og solidt på kobbernet almindelige telefonstiks teknologi A/DSL på trods at der på 2.4Ghz kan være flere på kanalen mens f.eks. 5Ghz kan være FRI. Jo der er automatik i routeren. Det lykkelige er at auto ikke ændre meget på download/upload 40/6

. Der har siden jeg fik routeren været "flimmer" med microcentralen dvs. at kobbernet teknologien er "faldet" ud og dermed den kablede internet -forbindelse afbrudt. men den fejl er blevet rettet af to teknikkere således har jeg fået forøget min downloadhastihed med 15Mbit/s og uploadhastighed med 5Mbit/s. Så nu ligger hastigheden på 55Mbit/s og 11Mbit/s upload. Meget tilfreds og over forventning

Auto er ikke automatisk stabil. Desværre må også jeg ind stille på wi-fi'erne, når der for mange på den samme kanal for ikke at miste forøgelsen af 15Mbit/s download og 5 Mbit/s upload. Systemet virker "statisk" så det kræver tid og opmærksomhed af kunderne. Hvornår bliver videnskaben klogere?!
72poul-werner.dk skrev:

72poul-werner.dk skrev:

72poul-werner.dk skrev:

Auto er ikke automatisk stabil. Desværre må også jeg ind stille på wi-fi'erne, når der for mange på den samme kanal for ikke at miste forøgelsen af 15Mbit/s download og 5 Mbit/s upload. Systemet virker "statisk" så det kræver tid og opmærksomhed af kunderne. Hvornår bliver videnskaben klogere?!

Nej, vi er og bliver nogle "statiske" syndere:cool::cool:
72poul-werner.dk skrev:

72poul-werner.dk skrev:

72poul-werner.dk skrev:

72poul-werner.dk skrev:

Nej, vi er og bliver nogle "statiske" syndere:cool::cool:

Selv fri ved indstilling ved fri for anden wi-fi kanal engagement bliver hastigheden ikke forandret for den lykkelige min.max. 40/6
72poul-werner.dk skrev:

72poul-werner.dk skrev:

Jeg skal stille min home box 4 på auto (matisk?) både på 2.4 og 5Ghz. Altså fabriksindstillingen! ellers går "routeren ned" dvs. så lyser powerlampen statisk-- der var ingen vejledning i hvad lysstyring slået fra betyder, for der er ikke noget der er gået ned når powerlampen lyser statisk.Og ingen andre lamper lyser. Og selv om jeg trækker powerstikket i 10-15 sek. og har stillet kanaludvælgelsen fri for andre routere på f.eks. 4 (2.4Ghz) og (5Ghz) fast på 104 og fri, så starter routeren godt nok op igen, selvfølgelig. . Jeg har enkelt telefonstik (kobberledningsforbindelse) og ingen fastnet telefon men selvfølgelig en kablet internet forbindelse og intet tv-apparat. På "auto" stiller routeren sig selv på kanal 1(2.4 Ghz) og på kanal 100 og fri for andre wi-fi'er (5Ghz) på kanal 1 er der 4 andre involveret. Men min hastighedstest er over max.min. 39.1 i download og over max.min. i upload, alt så stabilt og solidt og mit modem går altså slet ikke "ned" F.eks. hhv. 39.48 og 5.78 i hastighedtest

- Så i "virkeligheden" er der slet ikke noget problem - det er blot mig der ikke har forstået routerens indstillinger.!!?

- Jo, det er et problem at skulle forholde sig til manuelt til routerens kanaler da der mange på kanalerne i den teknologi jeg har - kobbernet og enkelt telefonstiks tilslutning - Det må jeg gøre engang om ugen lyder ved spørgsmål til kundeservice og teknisk support!
72poul-werner.dk skrev:

72poul-werner.dk skrev:

72poul-werner.dk skrev:

- Jo, det er et problem at skulle forholde sig til manuelt til routerens kanaler da der mange på kanalerne i den teknologi jeg har - kobbernet og enkelt telefonstiks tilslutning - Det må jeg gøre engang om ugen lyder ved spørgsmål til kundeservice og teknisk support!

- OK, start optimeringen - og det er et nyt in put fra yousee - og det er til den automatiske optimering til kanalerne. Og det virker og 2.4Ghz og 5Ghz stiller sig på auto. I min teknologi viser det sig at min.max. holder sig over minimums grænsen i både download og upload, som lovet i bredbånds teknologien. Jeg har heller ikke TV, da jeg ikke har HDMI på min computer og grafikkort. Men internethastigheden er på automatisk hhv. over 39.1Mbitps og 5.47 Mbitps

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)