Wifi - CG3000 - Anbefaling til indstillinger

Hej

Jeg har netop fået en CG3000 i stedet for en lidt ældre model 2xxx.

Jeg har mange problemer med mit trådløse netværk, flere end jeg havde med den forrige router. Jeg kunne godt bruge nogle gode råd til indstillingerne.

Lige nu kører jeg

Bandwith: 20 Mhz

Krypt: WPA-PSK [tkip]

kanal 5.

Jeg har prøvet at skifte kanaler, men det giver ikke nogen nævneværdig forandring.

Jeg bor i et et-planshus, ikke specielt stort, men dækningen fra den ene ende til den anden er ganske enkelt forfærdelig, går jeg ca 13 meter væk fra routeren, dropper signal styrke og hastighed dermed, fra rigtig god, til virkelig svag, kan det virkelig være rigtigt at det skal være så dårligt ?

6 Kommentarer

Er der andre trådløse netværk som fylder i spektret? Check det med en app eller et PC-program.

Er routeren placeret højt og centralt?

Er den vandret eller lodret?

Der er kun et net i nærheden, en TDC router.

Router står lodret og er placeret i den ene ende af huset, der hvor stikket sidder.

Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
At sætte krypt til kun AES og ikke TKIP løste mange af vores problemer. Hvis du kan se et andet netværk burde det være nemt at finde en fri kanal.

Ska lige siges at jeg sidder forholdsvis tæt på min router med min stationære computer. Den har et godt trådløst netkort med 3 antenner.

Lige nu her til aften tester jeg hastigheden, og kan kun knibe mig op på 28 Mbit, fatter det ikke.

Har du fundet en løsning? Jeg har samme problem på min bærbare computer.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints moef har modtaget fra andre medlemmer.

Badge
Hvilken server tester du hastighed op imod, Yousee's ?:

http://yousee.dk/hjaelp_og_support/bredbaand/problemer/hastighedstest.aspx

Hvis du går 13 meter væk fra routeren kan signalet sagtes falde fra fuld styrke til næsten ingenting. Det oplever jeg selv i vores hus, hvor vi har en computer stående i en blind vinkel for wifi signalet. Ligeledes kan der være forskellige typer afskærmninger for wifi signalet, som hurtig kan få signalet til at falde.

Lindvig siger noget rigtigt, at du skal placere dit router så højt som muligt, hvilke giver bedste udbredelse af wifi signalet. 

Walterc er også inde på antal af netværk i nærheden af dit eget net, som kan forstyrre pakkers i dit eget wifi net. Det går ud over hastigheden. Så er det vigtigt, at du prøver at mindske interferens mest muligt ved at opsætte dit router korrekt. Du siger der kun er en TDC router i nærheden, så er du heldig :) SÅ skal du bare finde den wifi kanal som ligger længst væk fra TDC routerens kanal. 

Der nævnes også wifi sikkerhed, hvor jeg er enig i at AES skal bruges hvor det kan bruges. TKIP og WEB kryptering er ikke særlig sikkert i dag, samt at wifi hastigheden muligvis er højere med WPA2 + AES kryptering, hvis din routeren og dine enheder kan det?

Du skal også prøve at rode lidt med båndbredden 20 og 40 mhz. Typisk hvis du har meget støj / interferens på dit netværk, så brug 20 mhz. Men hvis du ikke har mange netværk i nærheden af dit, så kunne du prøve 40mhz af, hvilke er en kombination of 2 x 20mhz båndbredder, hvilke kan give dig mere hastighed. Måske din router automatisk kan skifte mellem 20 og 40mhz, så kunne så også prøve det af. Tjek wifi hastigheden bagefter, og vælg bedste hastighed :)

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)