Spørgsmål

Ustabilt internet (Sagem 3890)


Hejsa,

Vores coaxforbindelse har altid (cirka 2 år) leveret en rimelig svingende internetforbindelse. For nylig fik vi et Sagem 3890 modem og det har hjulpet lidt på stabiliteten, men ikke så meget som man kunne håbe når ofte arbejder hjemmefra.

En del af de tidligere problemer var nok relateret til wifi-forbindelsen, men med en dedikeret wifi router bagved modemet virker det ikke til at være et problem mere.

Det sker dog at stadig relativt tit (1-3 gange om dagen, særligt om formiddagen) at modem mister internet forbindelsen. Alle lamper lyser stadig som de skal, men alle connected devices siger at der er "begrænset eller ingen dækning". Når det sker kan jeg sagtens pinge både min wifi router (så ingen problem der) og mit modem (så næppe kablet mellem de to).

Nu er jeg så i gang med at kigge i event logs på Sagem 3890 og der står en del critical/errors omkring det tidspunkt hvor modemmet mistede forbindelsen.



Denne gang gik der måske 5 minutter og så fik vi siden "Dit modem kan ikke forbinde til internettet". Andre gange så forsvinder problemet igen uden at vi når til den side.

Det virker relativt periodisk, men med en telefonkø på 30 minutter til support sidst det skete så kan det være svært at nå at fejlsøge når problemet normalt løser sig igen inden for 10 minutter...

Er der nogen der kan decifrere i loggen hvad der reelt går galt? Jeg forsøger at samle nok sammen til at en supportsag/tekniker reelt kan hjælpe mig.

14 Kommentarer

Hej,

Tak for et godt indlæg. Det gengiver 100% vores oplevelser med selvsamme modem. Bortset fra, at vi ikke har router "bagved". Vi fik coax i januar i år, fra et Apple Time Capsule, men er efterhånden ved at ønske at gå over på kobber igen. Og fejlmelding - endog med en sød og forstående tekniker i telefonen - gav ikke noget resultat. Fejlen var der jo ikke, sålænge han var i telefonen.
Jeg håber meget at YouSee får kvaliteten op på siden af konkurrenternes, så vi slipper for den evigt tilbagevendende irritation over at blive afbrudt. Når man nu har mulighed for at arbejde hjemme.

Når jeg er hjemme igen, vil jeg prøve at læse logfiler.
Mange hilsner.
Omdømme 3
Badge +1
Jeg har også haft problemer med stabiliteten med internetforbindelsen. I mit tilfælde var det en forstærker til tv-signalet, der var problemet. Der var så en tekniker, der fortalte mig, at de især lidt ældre B & O tv, men også andet lidt ældre tv-udstyr, kunne forstyrre routerne så meget, at internetforbindelsen blev ustabil.
Omdømme 7
Badge +7
Mange enheder tester hele tiden internet forbindelsen ved at pinge servere fra producenten eller de DNS servere som du bruger. Svarer serverne ikke hurtigt nok siger enhederne, at der ikke er internetforbindelse. Problemet er at mange servere prioriterer at svare på ping meget lavt.
Omdømme 5
Badge +1
I starten havde jeg også problemer med Sagem 3890 modemet, men med kun TV, TV Boks og Chromecast tilsluttet gik det godt i en 2-3 ugerstid, så tilsluttede jeg også PC'en også på samme tid som iPad og Telefon kører med Wifi fra Sagem 3890 modemet og 7-9-13 håber jeg det stadig vil virke!

Men nu har jeg en hel ny TV og en ret ny PC, måske i har problemer med gamle TV's og computere.

En lille ting jeg tænkte på i starten hvor den gik ned, jeg havde samlet sammen antenne kablet til Humax 2000 Boksen og kablet til modemet, men det gik bedre da de 2 kabler ikke rørte hinanden.
Slangefar skrev:

Mange enheder tester hele tiden internet forbindelsen ved at pinge servere fra producenten eller de DNS servere som du bruger. Svarer serverne ikke hurtigt nok siger enhederne, at der ikke er internetforbindelse. Problemet er at mange servere prioriterer at svare på ping meget lavt.



Altså der er ikke internet forbindelse samme tid, så det kan vel ikke have noget med sagen at gøre. Desuden kan jeg heller ikke pinge f.eks. google.dk når problemet opstår.

Jorn-Hansen skrev:

I starten havde jeg også problemer med Sagem 3890 modemet, men med kun TV, TV Boks og Chromecast tilsluttet gik det godt i en 2-3 ugerstid, så tilsluttede jeg også PC'en også på samme tid som iPad og Telefon kører med Wifi fra Sagem 3890 modemet og 7-9-13 håber jeg det stadig vil virke!

Men nu har jeg en hel ny TV og en ret ny PC, måske i har problemer med gamle TV's og computere.

En lille ting jeg tænkte på i starten hvor den gik ned, jeg havde samlet sammen antenne kablet til Humax 2000 Boksen og kablet til modemet, men det gik bedre da de 2 kabler ikke rørte hinanden.



Det kan selvfølelig ikke udelukkes at det er den forstærker (eller er det en splitter?) der sidde lige efter at coax'en kommer ind i huset. Første gang det hele blev sat op havde jeg en tekniker på besøg som bemærkede at det var en ældre sag (men umiddelbart kan det jo køre). Jeg havde også problemer med at aktivere det nye modem fordi den bestod der ikke var et kraftigt nok signal. Det kunne dog klares via deres support, så det har nok nærmere været elektronikforvirring.
Nå, indtil videre har nettet været nede i kortere eller længere tid 3 gange i dag. Event-loggen på modemmet er tom. Modemmet mener også stadig at der er forbindelse til netværket, men den kan ikke resolve nogle hostnames, så man kan ikke komme på nogle hjemmesider.

Jeg overvejer kraftigt at prøve Aura's fibernet af der ligger lige ude i vejen...
Modem: Sagemcom 3890 (V2), 50/10 Mbps forbindelse, ingen tv boks.

Jeg har de sidste uger haft store problemer med min internet forbindelse. Min upload hastighed falder ned til 0,1-0,3 Mbps. Download ligger på alt fra 10-40 Mbps. Ping pænt på 15-20 ms.
Jeg har snakket flere gange med support, men de har endnu ikke fundet en løsning. Der kommer få dage hvor hastigheden er som den skal være, men så kommer fejlen igen.
Har genstartet modemet gang på gang, taget kabler fra, ladet det være slukket et stykke tid og ventet forgæves efter hver genstart.
Jeg har nulstillet modemet flere gange, både via knappen på modemet og på sagem sitet, og har lade det software opdatere hver gang.

Er der nogen herinde der kan hjælpe, nu Yousee ikke selv kan finde en løsning?
Dantzig skrev:

Nå, indtil videre har nettet været nede i kortere eller længere tid 3 gange i dag. Event-loggen på modemmet er tom. Modemmet mener også stadig at der er forbindelse til netværket, men den kan ikke resolve nogle hostnames, så man kan ikke komme på nogle hjemmesider.

Jeg overvejer kraftigt at prøve Aura's fibernet af der ligger lige ude i vejen...



Nå nu erkendte modemmet så at der ikke er forbindelse og strander i søgningen på en upstream kanal. Sidder i kø ved supporten...
Har lige snakket med dem og de vil først hjælpe mig imorgen...
Omdømme 3
Badge +1
Har du prøvet at fjerne alt andet udstyr som tv og signalforstærkere fra installationen?
Sigvard skrev:

Har du prøvet at fjerne alt andet udstyr som tv og signalforstærkere fra installationen?



Jeg har intet tv forbundet eller signalforstærker...
Omdømme 3
Badge +1
633257311 skrev:


Jeg har intet tv forbundet eller signalforstærker...



Ja så er det jo ikke problemet...
Dantzig skrev:


Nå nu erkendte modemmet så at der ikke er forbindelse og strander i søgningen på en upstream kanal. Sidder i kø ved supporten...



Efter at have fået oprettet en supportsag fik modemet forbindelse igen efter et par timer.

I dag er netforbindelse, men jeg ved ikke lige hvad der sker i TDC's netværk for jeg har lag på omkring 1 sekund til alt.

Her er f.eks. en traceroute til google.dk

traceroute to google.dk (216.58.211.3), 64 hops max, 52 byte packets
1 rt-n66u-b440 (192.168.1.1) 32.626 ms 3.839 ms 2.270 ms
2 192.168.0.1 (192.168.0.1) 2.406 ms 2.409 ms 2.174 ms
3 10.57.0.1 (10.57.0.1) 8.102 ms 9.316 ms 8.117 ms
4 ae13-100.slt27nqe11.dk.ip.tdc.net (94.189.51.16) 910.644 ms 1101.438 ms 921.516 ms
5 ae0-0.stkm3nqp7.se.ip.tdc.net (83.88.19.31) 1084.295 ms 891.078 ms 999.856 ms
6 peer-as15169.stkm3nqp7.se.ip.tdc.net (195.215.109.194) 999.791 ms 999.909 ms 829.301 ms
7 108.170.253.161 (108.170.253.161) 171.582 ms
108.170.253.177 (108.170.253.177) 221.286 ms 233.397 ms
8 209.85.241.29 (209.85.241.29) 202.429 ms 999.803 ms 1008.044 ms
9 arn09s20-in-f3.1e100.net (216.58.211.3) 991.566 ms 1030.155 ms 969.301 ms

Jeg gætter på at 10.57.0.1 er centralen? Forbindelsen til at mit eget netværk er i hvert fald ok.
Dantzig skrev:

Dantzig skrev:


Nå nu erkendte modemmet så at der ikke er forbindelse og strander i søgningen på en upstream kanal. Sidder i kø ved supporten...



Efter at have fået oprettet en supportsag fik modemet forbindelse igen efter et par timer.

I dag er netforbindelse, men jeg ved ikke lige hvad der sker i TDC's netværk for jeg har lag på omkring 1 sekund til alt.

Her er f.eks. en traceroute til google.dk

traceroute to google.dk (216.58.211.3), 64 hops max, 52 byte packets
1 rt-n66u-b440 (192.168.1.1) 32.626 ms 3.839 ms 2.270 ms
2 192.168.0.1 (192.168.0.1) 2.406 ms 2.409 ms 2.174 ms
3 10.57.0.1 (10.57.0.1) 8.102 ms 9.316 ms 8.117 ms
4 ae13-100.slt27nqe11.dk.ip.tdc.net (94.189.51.16) 910.644 ms 1101.438 ms 921.516 ms
5 ae0-0.stkm3nqp7.se.ip.tdc.net (83.88.19.31) 1084.295 ms 891.078 ms 999.856 ms
6 peer-as15169.stkm3nqp7.se.ip.tdc.net (195.215.109.194) 999.791 ms 999.909 ms 829.301 ms
7 108.170.253.161 (108.170.253.161) 171.582 ms
108.170.253.177 (108.170.253.177) 221.286 ms 233.397 ms
8 209.85.241.29 (209.85.241.29) 202.429 ms 999.803 ms 1008.044 ms
9 arn09s20-in-f3.1e100.net (216.58.211.3) 991.566 ms 1030.155 ms 969.301 ms

Jeg gætter på at 10.57.0.1 er centralen? Forbindelsen til at mit eget netværk er i hvert fald ok.



Nu er alt så normalt igen, men nåede følgende ping på google.dk

--- google.dk ping statistics ---
24 packets transmitted, 23 packets received, 4.2% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 616.245/930.644/1150.836/104.692 ms

Det er ikke helt sundt.

Besvar

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)