Spørgsmål

Udsving (lagspikes, høj latency) på internettet - Yousee er til ingen hjælp

Omdømme 1
Hejsa folkens!

Advarsel! Lang besked da det er et yderst teknisk og omfattende problem.

Den er helt galt med internettet, det har stået på i lang tid og jeg møder absolut ingen hjælp eller fremgang hos Yousee, så jeg er utroligt desperat og frustreret og søger nu alt den hjælp jeg kan få.

Meget kort forklaret, er mit problem af en teknisk slags, hvor vi har en hurtig 300/60 forbindelse hos Yousee, som kører ganske glidende, bare med en, for her i hjemmet, altødelæggende fejl. Fejlen består i at der gennemsnitligt hver time er et udfald på forbindelsen. Dette udfald resulterer i at specielt online computerspil er en forfærdelig oplevelse. Ganske vidst kan man spille en times tid uden problemer, men så sker det, forbindelsen ”spiker” fra en stabil lav latency på måske 20-40ms op til en 1000 stykker, gerne hvor den går lidt op og ned et par sekunder, herefter er alt stabilt igen… altså til næste gang vi får et udfald.

Problemet er en sådan slags, så det er utroligt svært at få hjælp og sammenligne med andre af naboer og i området, da ”Hr. og Fru Jensen” jo ikke spiller kompetitive computerspil online og nok ikke mærker en sådan teknisk fejl, når de maksimalt bare streamer film og browser sociale medier.

Jeg har haft en fejlmelding åben hos Yousee i næsten et halvt år som ikke har forbedret noget som helst. De har lukket fejlmeldingen med forklaringen: ”Det er et software problem, som vi håber at kunne løse i en nær fremtid” uden at specificere hvad de mener med at software problem (og hvor det eventuelt ligger henne). Det er en måned siden nu og jeg har stadig et problem med min internetforbindelse.

Jeg ved at mange af i rare folk herinde, nok en del med flere IT kompetencer end mig også, vil komme med en masse forslag på gør-det-selv løsninger, så jeg vil bare lige gøre det tydeligt at ALT der kan afprøves og skiftes, i hvert fald langt mere end man kan forvente af en som betaler for at få velfungerende internet, er blevet prøvet!

Vi har prøvet alle kombinationer af hardware og enheder

- Testet med og uden trådløst internet
- Skiftet alle ethernet kabler
- 3 forskellige Yousee Modemer, 2 af egne routere, diverse switches (i alle tænkelige kombinationer)
- Prøvet kun at være en enkelt maskine koblet på (i alle tænkelige kabel, trådløs osv. kombinationer)
- Tekniker har skiftet ”dåsen” i hjørnet hvor coaxial og antenne er
- Tekniker har kravlet rundt på loftet i lejligheden og skiftet ting ud (han snakkede om nogen frekvenser der var acceptable, men godt kunne forbedres)

De kan INGEN problemer se med deres udstyr, men anerkender de problemer jeg beskriver og det jeg har vist screenshots af og alt der kunne vises (også LIVE hvor tekniker på besøg kunne se vores lagspike og af det også blev afspejlet i CMD)

Hvordan ved jeg så at der et problem, som ikke ligger i min egen lejlighed?

Problemet er mest tydeligt når man spiller, så ganske enkelt sidder jeg med CMD (kommandopromt) åben og pinger eksempelvis 8.8.8.8 eller Dr.dk imens jeg spiller. Hvis jeg så får en voldsom lagspike i spillet, kan jeg med det samme se det i min test i CMD. For yderligere at bekræfte at det er forbindelsen ud af lejligheden foreslog teknikeren at jeg pingede standard gateway altså IP på modemet. Der var aldrig nogensinde udsving på internet pings.

Jeg har brugt noget der nærmer sig eller måske endda har overskredet 100 timers egen tid og ressourcer på problemet. Penge og energi på at skifte hardware selv, som eksempelvis købe router, switches osv. i Elgiganten for at teste alt tænkeligt.

Jeg er nødt til at komme videre med problemet og første skridt i går var at koble mig på overboens internet, som de hjalp mig på, fordi deres børn selv spiller, for så at køre samme tests fra min bærbar med præcis samme resultat og problemer som vores eget netværk oplever.

Jeg har lige snakket i telefon med deres almindelige tekniske support, altså dem man bare kommer i kontakt med ved at ringe 70704040. Hun kunne intet bidrage med og siger min sag rent faktisk er afsluttet. Altså da jeg fik at vide problemet er software relateret har de lukket fejlmeldingen.

De gør intet ved det tyder det på… Så hvad i alverden skal jeg gøre nu folkens og hvad er mine rettigheder egentlig? Jeg er meget tæt på at give helt op, men det godt nok noget L-O-R-T når jeg betaler for det her!

14 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Hvilken router bruger du?
Omdømme 1
De har afprøvet med en ældre D-link. Det startede med en Sagemcom 3890, så prøvede vi det ældre D-Link (de lyder ikke engang selv til at de stoler ret meget på det fra Sagemcom) også sidder jeg med det nyeste 3890V3 lige nu
Omdømme 7
Badge +7
Har ikke prøvet en 3890V3, men vil prøve at få en, da vores V2 permanent har tabt 2,4GHz.

Vi havde et lignende problem, som kom i byger. Jeg prøvede alt muligt, og en netværks ekspert sagde YouSees/TDCs DNS servere tit er overbelastet, og de derfor er for længe om at svare. I hjemmenetværk sidder efterhånden en masse netværk services, de checker regelmæssig for adgang til internet. Nogen checker ved at spørge DNS. Er DNS serveren forlænge om at svare timer servicen ud og kan lave underlige ting.

Det du kan prøve er en fremmed gratis DNS fra f.eks.:
https://blog.censurfridns.dk/
https://www.opendns.com/
https://developers.google.com/speed/public-dns/

1. Login på router
2. Vælg Basic
3. Vælg DHCP
4. Under "DNS Server Configuration" vælges 2 fremmede servere ved at indtaste deres IP

Nej, 3890 er en skod router, og de fleste ender nok med at sætte den i "bridge mode".
Omdømme 5
Badge +4
Efter det du fortæller, med at du prøvede overboens forbindelse og der havde samme problemer, kan fejlen, med lidt logik, kun være 2 steder. 1. Din PC. Eller 2. I Yousee's netværk udenfor din (eller overboens) lejlighed. Tilfælde 1 kan jo testes ved evt. at tage kontakt til nogen du evt. kender der ikke bor i samme område som dig, og din nabo (Det er jo for at undgå at komme til samme central) helst en anden by, væk fra dit eget område. 2 kan du ikke gøre så meget ved, da det jo er Yousee der skal tage affære her.
Jeg er så heldig at jeg ikke har Yousee som ISP længere, og derved er sluppet af med deres udstyr. Og min nuværende ISP Tillader at jeg har min egen router (Ubiquiti ER-4) DIREKTE på deres Fiber -> RJ45 konverter (Og det er kun en mediekonverter, ikke en router). Og en linje der hedder 1000/1000 (modsat det Yousee kunne levere 100/50).

@Slangefar Efter PC'en har lavet opslag i DNS, og du har en session åbnet til modsatte ende (Spilserver f.eks.) så bruger du ikke DNS mere. DNS bruges kun når der skal etableres forbindelse til en adresse du kun kender som en URL (f.eks. Google.com), og den "oversætter" din URL til en IP adresse. Hvis du kender IP på din spilserver, og den altså ikke kontaktes via URL, bruges DNS slet ikke. Derefter holder din computer forbindelsen åben når den sender data hele tiden (Connection Established), og den holder forbindelsen indtil en af enderne lukker forbindelsen, eller stopper i længere tid med at sende data (Standard plejer netværks timeout at være 30 sek. i windows). Det er ikke som en DHCP tildelt adresse hvor du skal spørge efter noget tid, for at få fornyet din lease.

-Brian
Omdømme 1
#BrianHHansen

Da jeg testede overboens netværk var det med min bærbar. På samme tidspunkt kørte vi tests på eg et netværk med stationær. Det besynderlige er at det ligner ikke vores udfald(lagspikes) sker på samme tid! Men de sker for os begge og er identiske af karakter.

De har også selv hørt børnene brokke sig over at de lagger ud på Playstation i online spil og en Playstation 4 er ikke just kendt for at døje så meget med hardware baseret lag når nu alle spil nærmest kører permanent 30 eller 60 fps.
Omdømme 1
https://imgur.com/a/w2IWY9B

Her er et billede med flere af eksemplerne taget fra cmd. Alle eksemplerne er taget på tidspunkter hvor der er oplevet lag i spillet Dota 2, hvor vi er connected typisk til servers i Frankfurt, Luxembourg eller Stokholm.
Omdømme 7
Badge +7
Nogenlunde med at vi gik på fremmed DNS, slog jeg UPnP fra. Vi bruger det ikke, og jeg ville sikre vores hjemmenetværk, og der er ikke nogen grund til denne service belaster routeren. Du kunne f.eks. prøve at slå funktionen fra, hvis den ikke bruges. Du er tilsyneladende ramt at noget periodisk, og derfor bør man forsøge at "skrue" på det periodiske.

YouSee har lige opdateret 3890 med ny software, som skulle løse en række problemer med bl.a. "port forwards". Opdateringen var desværre meget syg, og de rullede derfor opdateringen tilbage til den oprindelige. Du kunne måske vente på næste opdatering, hvis du bruger f.eks. bruger "port forwards" i 3890. Du bør have software version FAST3890_TDC_50.10.12.T0
Omdømme 1
#Slangefar

Hvordan forklarer det at det også sejlede fuldstændigt med deres D-Link modem? Og med mine egne forskellige Asus routere i bridgemode? :)
Omdømme 7
Badge +7
Nej, mit oprindelige forslag med fremmed DNS er mit bedste bud, men hvis du nu bruger kun 3890, kunne du også prøve med UPnP slået fra samtidigt.
Omdømme 1
Problemet ser faktisk ud til at være løst (tør dog slet ikke blive alt for forhåbningsfuld) ved at fjerne UpnP.
Omdømme 7
Badge +7
Det lyder godt, håber for spillets skyld, at det holder. Vær opmærksom på en opdatering af 3890 nogen gange roder lidt ved vores indstillinger i YouSees routere. Der skulle forhåbentligt snart komme en opdatering, som flere ser frem til.

Jeg fik på et tidspunkt nogle underlige genstarter af en 6260 router fra YouSee. Det eneste nye var, at jeg var begyndt at dele noget open source med bit torrent. Det åbnede for mange samtidige forbindelser med standard indstillinger, og det fik 6250 til at genstarte. Ved at slå UPnP fra fik routeren mere luft, og den kørte nu bit torrent deling uden problemer med standard indstillinger. Da der så var problemer med 3890 jeg slog fremmed DNS til og UPnP fra, og bygerne af fejl forsvandt.
Ja efter vi skiftede fra 300/60 til Yousee's nye 1000/500 Mbit har fik det der nye Sagem 3890 V2 modem har vi ikke andet end haft problemer med internettet, jeg har lige taget dette her fra event log på modemmet, der er ikke andet end en masse problemer og errors, Tjek det lige ud om det skal være sådan her? PS Den er i Bridge mode.
Status - Event Log

Time Priority Description
Saturday 15 September 2018 21:3:28 Critical (3) "Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retri...
Saturday 15 September 2018 21:3:28 Critical (3) "16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstrea...
Time Not Established Critical (3) "SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM...
Wednesday 26 September 2018 4:16:46 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Wednesday 26 September 2018 4:33:9 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Wednesday 26 September 2018 5:13:54 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Wednesday 26 September 2018 7:54:2 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Wednesday 26 September 2018 9:41:18 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Wednesday 26 September 2018 13:38:36 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Wednesday 26 September 2018 16:37:45 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Wednesday 26 September 2018 17:25:59 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Wednesday 26 September 2018 17:25:59 Critical (3) "Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retri...
Wednesday 26 September 2018 17:25:59 Critical (3) "16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstrea...
Wednesday 26 September 2018 17:25:59 Critical (3) "No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=d8:d7:75:...
Time Not Established Critical (3) "SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM...
Time Not Established Notice (6) "Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4"
Time Not Established Warning (5) "DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-M...
Saturday 29 September 2018 8:16:16 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.1;CM-MAC=d8:d...
Saturday 29 September 2018 8:16:16 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.2;CM-MAC=d8:d...
Saturday 29 September 2018 8:16:16 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.3;CM-MAC=d8:d...
Saturday 29 September 2018 8:16:16 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.4;CM-MAC=d8:d...
Saturday 29 September 2018 8:16:16 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.5;CM-MAC=d8:d...
Saturday 29 September 2018 8:16:16 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.6;CM-MAC=d8:d...
Saturday 29 September 2018 8:16:16 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.7;CM-MAC=d8:d...
Saturday 29 September 2018 8:16:16 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.8;CM-MAC=d8:d...
Saturday 29 September 2018 8:16:16 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.9;CM-MAC=d8:d...
Saturday 29 September 2018 8:16:16 Notice (6) "TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=d8:d7:75:66:9e:99;CMTS-MAC...
Saturday 29 September 2018 8:17:53 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Saturday 29 September 2018 8:19:4 Notice (6) "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 22; Chan ID: 97 ; ...
Saturday 29 September 2018 8:19:5 Notice (6) "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 23; Chan ID: 97 ; ...
Saturday 29 September 2018 8:19:7 Notice (6) "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 97 ; ...
Saturday 29 September 2018 8:41:37 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...

Kan da ikke være rigtigt det skal se sådan ud her?
Skal lige siges at jeg har genstartet modemmet igen her til morgen, men der skriver den jo stadig en masse fejl. Er det et nyt modem der skal til ?
Hej
Jeg har nogenlunde samme problem går jeg ud fra.
Til daglig brug har jeg ikke nogle problemer. Download er fin og stabil. Men hvis jeg skal spille online spil, hvor der er krav til stabil forbindelse, så kommer problemerne.

Jeg spiller Assetto Corsa i multiplayer (racerspil) nogle gange stiger min ping kortvarigt til 1000 for igen at returnere til en ping i 30'erne.
Men oftest bliver jeg smidt af serveren inden min ping overhovedet når at reagere. Nogle aftener bliver jeg smidt af serveren med 5-10 minutters mellemrum. Det fungerer bare ikke når man kører et løb, der varer 30 minutter.

Vi er 3 ud af 6 i min race gruppe der har yousee. Vi har alle problemer af varierende grad. Den ene fik løst problemet ved at gå tilbage til den gamle router, som ikke var sendt tilbage. (skiftede fra Sagecom til D-link igen) Han kører dog ikke med mere, så jeg ved ikke om det var en permanent holdbar løsning. Den anden har kun problemer med dårlig ping engang imellem, men han bliver ikke smidt af serverne.
Og så er der mig der konstant har problemer.

Jeg har åbnet for alle de rette porte og slået uPnP fra.

Det er helt sikkert YouSee den er gal med, for hvis jeg sætter min tlf som hotspot og kører internet via den, så har jeg ingen problemer ud over lidt langsom download, fordi jeg sidder i en kælder.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)