Tilslutning af netværksprinter til router fejler

Jeg har en Dell 1720dn netværksprinter som jeg har haft kablet til min tidligere router (TDC Bredbånd) og når jeg så installerede printeren på en pc som en netværksprinter, så kom printeren frem som en tilgængelig netværksprinter og så blev den installeret og jeg kunne printe via det trådløse net. 
Nu har jeg så skiftet til Yousee Bredbånd - og fået en netgear 6250 router. Jeg har kablet min NAS og den kan jeg også se inden på routerens administrations modul som en kablet enhed. Min printer er også kablet, men jeg kan ikke se den på netværksoversigten - og når jeg installlerer printeren så kan printeren ikke ses på netværket. Jeg har skiften lan-port og skiftet til helt nye lan-kabler - intet hjælper - når jeg kabler printeren lyser lan-portens indikator lampe på printeren grønt, mens den tilsvarende lan-port på modemmet blinker orange- så der er et eller andet, der fejler - men jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad - er der nogen, der kan hjælpe her?

Som I kan se på vedhæftede billede, så optræder min NAS som en kablet enhed men der er ingen printer kablet[img]319i464E994BA76F4486.jpg[/img]

10 Kommentarer

Er printeren sat op med en statisk ip? I så fald skal den måske ændres...
Det skal jeg ikke kunne sige med bestemthed, men jeg har aldrig tidligere oplevet dette problem - har skiftet netværk og routere flere gange, og det har hver gang kørt upåklageligt - og mener ikke det er tilfældet - men hvad gør jeg hvis den er sat op med statisk IP? Jeg har jo ingen kontakt til printeren. Helt kontrekt har jeg lukket den router ned den sad på og åbnet et andet trådløst netværk på en ny router og sat printeren til derovre - og kørt en normal netværksprinterinstall med min dell-disc - sådan som jeg altid har gjort - men jeg kan være i tvivl om, der er ting i min routers opsætning, der gør at den ikke er synlig?

Som udgangspunkt burde routeren ikke lave bøvl, når det er intern trafik. Men det er jo en yousee-router, så man ved aldrig. De har lavet mange sjove ting.

Prøv at få printeren til at udskrive dens netværksopsætning. Der bør være nogle knapper, du kan trykke på. Yousees netgear hører som standard til på 192.168.0.x. Hvis din printers ip afviger ud over x, så er den gal.

Jeg har prøvet een gang til - nu dukker der en printer op på en ip-adresse - tænker om det er den gamle ip-adresse, den var konfigureret til - i så fald, hvordan finder jeg så ud af hvad den nye ip-adresse er? Eller skal jeg lave noget inde i routeren, der åbner den ip-adresse??[img]320i3CDE14246D633555.jpg[/img]

Min testside viser følgende:

[img]321i6B94A5F5FD59F614.JPG[/img]

Det er et problem. Hvis din router er på 192.168.0.x, så kan dit netværk ikke tale med printeren.

Du kan prøve at aktivere dhcp via printerprogrammet. Så får printeren en ip af routeren. Bagefter kan du gå ind i routeren og låse ipen, så printeren altid får den samme ip.
Ja, og det er routeren....

Men hvordan deaktiverer jeg dhcp? Skal det gøres på printeren fysisk?

Tror jeg har fundet ud af hvordan - andre har samme problem som mig og det hjælper - og har fundet ud af hvordan man fysisk gør det - nu prøver jeg det af og vender tilbage

Det løste problemet - eneste spørgsmål nu er: behøver jeg at låse ip-adressen? og i så tilfælde hvordan?

I CG3000 låser man ip'en under lan ip > address reservation. Du skal skrive dens ip + mac-adresse. Du kan sikkert vælge printeren på en liste, så den selv udfylder med den nuværende ip + mac-adresse.

Er det nødvendigt? Hvis du på klienten kun bruger printernes netværksnavn, kan du godt lade være. Bruger du dens ip, så er det nok bedst at låse.

Strategisk er det godt at bruge faste adresser på enheder, der yder en service. Enten som statisk ip, eller via en reservation i dhcp-serveren.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)