Tilslut egen router til Sagemcom3890

Omdømme 5
Badge +5
  • YouSee Forum Team
  • 2159 kommentarer
Dit YouSee modem har sin egen indbyggede router, men måske har du brug for at tilslutte din egen router til dit YouSee modem - at sætte modemmet i Bridge Mode. Det vil jeg nu vise dig hvordan du gør :)

1. Åbn din browser, og skriv 192.168.0.1 i adressefeltet. Tryk på Enter på dit tastatur.

2. Skriv "admin" i feltet Username, og skriv det password der står på mærkaten i bunden af dit modem, i feltet Password og klik på "Log ind".

3. Klik på "Status" øverst i menuen til venstre.

4.Klik på "Bridge Mode"

5. Sæt flueben i "Activate Bridge Mode" og klik på "Apply/Save"

Dit modem skal nu genstarte og du kan herefter aktivere dit router på www.yousee.dk/aktiver

Har du input eller oplever du udfordringer med din opsætning, så er du meget velkommen til at spørge her i tråden :)

38 Kommentarer

Omdømme 3
Badge +1
Hvis www.yousee.dk/aktiver ikke virker, kan man prøve 80.62.121.114
Det virker desværre ikke at aktivere den.

Siden kommer frem, men routeren bliver aldrig aktiveret. Og YouSees support er ubrugelige, da de afviser en og vil intet gøre.
Omdømme 3
Badge +1
Har du prøvet at klone mac adressen fra Yousees router?
Har en æble router der skal på bagved, den kan jeg ikke ændre mac adressen på, desværre.
masterxdk skrev:

Siden kommer frem, men routeren bliver aldrig aktiveret. Og YouSees support er ubrugelige, da de afviser en og vil intet gøre.

Det kunne lige så godt være skrevet af mig 👎👎 tror ikke de ved hvad de skal gøre derfor bliver man afvist
Omdømme 5
Badge +5
Hej masterxdk og hulstroem

Får I kørt aktiverings-flowet helt til ende, hvorefter der stå stadig ikke er hul igennem?

Prøv eventuelt at kør aktiveringen igennem med egen router, sluk for egen router, genstart Sagemcom3890 og start så egen router op. Altså ligesom genstarte det hele i rækkefølge. Så burde det altså virke.
hulstroem skrev:

masterxdk skrev:

Det kunne lige så godt være skrevet af mig 👎👎 tror ikke de ved hvad de skal gøre derfor bliver man afvist

Eller af mig.. Jeg har haft dette problem siden jeg for et par måneder siden fil tilsendt det første Sagemcom3890..
Nu har jeg i går fået et nyt modem tilsendt og forsøgt at aktivere det her til morgen.. Det går da også fint.. Indtil man sætter det i bridgemode, så kan det ikke aktiveres :@
Amaphipat skrev:

hulstroem skrev:

masterxdk skrev:

Eller af mig.. Jeg har haft dette problem siden jeg for et par måneder siden fil tilsendt det første Sagemcom3890..
Nu har jeg i går fået et nyt modem tilsendt og forsøgt at aktivere det her til morgen.. Det går da også fint.. Indtil man sætter det i bridgemode, så kan det ikke aktiveres :@

+1
samme problem her, så det må være jeres software i routeren der er problemet
Oplever samme problem som jer andre, har skrevet med support, men får arrogante svar tilbage, de vil dog efter 1 uges ventetid tilføje mac adressen manuelt, men ikke erkende de har et generelt problem med aktivering
Trixi skrev:

Oplever samme problem som jer andre, har skrevet med support, men får arrogante svar tilbage, de vil dog efter 1 uges ventetid tilføje mac adressen manuelt, men ikke erkende de har et generelt problem med aktivering

Jeg har i dag haft held til at aktivere mit modem, ved at manuelt ændre mac adressen i min router. :?
Trixi skrev:

det er da ufatteligt, at nogen kan og andre ikke kan få lov jeg blev mødt af et svar om at det kunne man ikke og jeg selv kunne via min side, altså via mit yousee hvilken jo er en lodret løgn jeg fik at vide.. håber fibia er mere reelle yder bedre service
Amaphipat skrev:

Trixi skrev:

Jeg har i dag haft held til at aktivere mit modem, ved at manuelt ændre mac adressen i min router. :?

indtastede du mac adressen inden du satte den i bridge mode.. og hvordan gjorde du det
Omdømme 3
Badge
Undskyld... men kan simpelthen ikke lade være med at kommentere denne..
Det er en smule "komisk" at der bliver lagt en guide ud af en yousee medarbejder. sikkert med de bedste hensigter, da der er flere og flere brugere der har problemer med de "umulige" routere der bliver leveret, og derfor er nødsaget til at benytte egen router.

Inden artiklen bliver skrevet var det måske en ide at sikre det rent faktisk fungerer at sætte router i Bridge mode, og ikke mindst sikre at Support ved hvad bridge mode er og er i stand til at hjælpe hvis det ikke kan lade sig gøre via den aktuelle bruger. Desuden skal det sikres at Support IKKE afviser sagerne med henvisning til interne procedurer
Jeg har selv haft problemer med Sagem rumstationen. Bruger selv eget udstyr og efter et router skift kunne jeg heller ikke aktivere via aktiveringsportalen. Jeg ringede til teknisk support og efter lidt lidt forskellige forsøg på at løse det, foreslog teknikeren jeg talte med at aktivere min egen routers MAC-adresse manuelt fra deres side. Det løste problemet og nu virker alt fint.
Omdømme 5
Badge +5
Kasper skrev:

Får I kørt aktiverings-flowet helt til ende, hvorefter der stå stadig ikke er hul igennem?

Prøv eventuelt at kør aktiveringen igennem med egen router, sluk for egen router, genstart Sagemcom3890 og start så egen router op. Altså ligesom genstarte det hele i rækkefølge. Så burde det altså virke.

Hej Alle

Vi har ikke kunne genskabe fejlen herfra, så hvis I stadig oplever problemer, så uddyb gerne i forhold til mit tidligere svar her i tråden, og oplys også gerne firmware-version på jeres modem :) Så går jeg videre med det.
Kasper skrev:

Kasper skrev:

Hej Alle

Vi har ikke kunne genskabe fejlen herfra, så hvis I stadig oplever problemer, så uddyb gerne i forhold til mit tidligere svar her i tråden, og oplys også gerne firmware-version på jeres modem :) Så går jeg videre med det.

Jeg skal bare slukke mit modem i 30 sekunder, så har jeg problemet igen.. Har samme problem med 2 forskellige Sagemcom modem.. Har dog ikke problemer hvis jeg bruger et af mine 2 Netgear GC3000 modem, så springer den lige igennem aktiveringen.
Med Sagemcom kan jeg dog få det aktiveret ved at jeg i min egen Asus-router ændrer mac-adressen.
Har talt flere gange med Teknisk Support omkring dette, men man mener det er min egen router det er galt med, for som du også skriver... Så kan man ikke fremtvinge problemet..
Jeg er været så vidt, at jeg har lånt en ny router, resat både router og modem til factory default, og ja.. så snart modem er sat i bridged mode, kan jeg ikke få lov at aktivere. Med mindre jeg skifter modem ud med det gamle Netgear GC3000. Så kan jeg få lov.
Version: 3.14.28-rgProd_6.1.2mp1
Omdømme 5
Badge +5
Hej Amaphipat

Tak for uddybningen! :)

Det er faktisk "Software Version" jeg er nysgerrig på :) Beklager jeg ikke var præcis nok her.
Min Sagem 3890 Router har jeg også udfordringer med. Jeg rigtigt godt kunne tænke mig at køre i bridged mode da jeg har en Fortigate 30E Firewall jeg gerne vil bruge
Her kommer problematikken, efter at have forbundet min Firewall til Sagem routeren og fået flyttet den accepterede MAC addresse i jeres system over på min firewall så får jeg også "forbindelse". I den forstand at jeg kan få lov til at ping og NSlookup fra mine klienter på mit LAN. men jeg kan stort set ikke andet, så jeg tænkte: det er nok den her fortigate firewall der er noget lort. så jeg ringer til jer og får rullet det hele tilbage på Sagem routeren. så for sjovs skyld så forbinder jeg min firewall til routeren for så at route mellem de to LAN netværk.
Sagem: 192.168.0.0/24
Fortigate 192.168.100.0/24
For at "tegne trafikken"
(klient)192.168.100.2 -> (fortigate firewall gateway)192.168.100.1 - >(sagem gateway) 192.168.0.1 -> Internet
Efter jeg så sætter en klient til min Fortigate firewall så får jeg mystisk nok FULD forbindelse igennem! jeg kan alt..

Er der nogle der har nogle gode forslag?
Omdømme 5
Badge +4
Hej MarkPless

Har du slået NAT/PAT til på din firewall? Hvis Firewallen ikke kan NAT/PAT (PAT er Ciscos måde at sige NAT på) så kan du ikke tilslutte til Yousee.

edit: Se denne side hvad jeg mener: http://cookbook.fortinet.com/installing-fortigate-nat-route-mode/

-Brian
Hej Brian,

Lad mig starte med at sige: det virker nu, og det endte faktisk med at være min egen fejl efter et døgnstids fejlsøgning, lidt en fjollet fejl men vi lærer jo altid hen af vejen :)

Mac adressen oplyst på min Fortigate er Mac adressen på selve "firewallen" og ikke på WAN interfacet ( kunne jeg jo have sagt mig selv) men istedet for at totalt blokere forbindelsen når MAC ikke er korrekt, så fik jeg altså kun 20 % forbindelse.. dette gjorde jo ikke ligefrem forviringen mindre, så efter et kald til supporten hvor jeg talte med søde Anette! så fik vi styr på hvilken mac adresse SAGEM routeren kunne se på dens LAN interfaces og fik autoriseret det rigtige :)

Så alt ok! men lidt en skør fejl ^_^
Omdømme 5
Badge +4
Det kan jo ske :) Men det var da godt du fik forbindelse :)

-Brian
Hej YouSee

Er der noget nyt angående om det vil fungere at sætte Sagemcom3890 i bridge mode, og benytten en Apple Airport Express router bagved?

Har ikke selv ville forsøge endnu, da jeg kan se andre har problemer her i tråden.

Installeret software på Sagemcom3890: FAST3890V2_TDC_50.9.7.T13.

Pft.

/ Anders
Hej Anders.
Min opsætning ligner den, du ønsker.
Sagem 3686 i bridge med Apple Airport Extreme som router.
Med Sagem i bridge og Apple router sat op køres den aktivering fra YouSee der automatisk popper frem. Dette burde registrere Apple routeren og dens MAC adresse som primære router i YouSee’s system. Det virker bare ikke. Jeg ender altid med at skulle ringe til support. De kan ikke hjælpe, yder ikke support på eget udstyr osv. Som regel genstarter de dit modem og beder dig vente 40-45 min. Virker det stadig ikke, er du velkommen til at ringe igen. Dette kan du gentage til du tilfældigvis rammer en supporter der har lidt indsigt i tingene. Vedkommende registrerer manuelt din Apple routers MAC adresse i deres system. Herefter virker det.

Søren
Hej Søren

Tak for informationen. Jeg vil eksperimentere lidt ved lejlighed.

Mvh Anders.
Omdømme 1
Jeg har kørt med mit 3890 i Bridge mode i 4 måneder nu op mod et Linksys WRT1900ACS med dd-wrt på, og det kører upåklageligt (ihvertfald når YouSee ikke ruller nyt FW på 3890 som ændrer på konfigurationen af modemet).

Der er dog et par ting som ikke er nævnt ovenfor, som kan være godt at vide:

1) Hvis 3890 har været sat op til port forwarding, så SKAL dette slås fra inden det stilles om i Bridge mode. Ellers vil forward stadig være aktiv, men vil virke på den måde at udgående pakker der "fanges" af reglerne effektivt bliver smidt væk.

2) WiFi skal også slås fra på 3890 inden det stilles om til Bridge mode; ellers vil det fortsætte med at annoncere et ikke særligt brugbart netværk.

3) Selv i Bridge mode har 3890 en IP adresse (192.168.100.1). Den kan tilgås også fra indersiden af ens bagvedliggende router, så længe alle ikke-lokale pakker routes upstream (hHvis man bruger 192.168.100.0/24 internt på ens eget netværk, så kan man selvfølgelig ikke tilgå 3890 på denne IP adresse). IP adressen kan benyttes til f.eks. at stille modemet tilbage i Router mode, eller man kan kikke på up/downstream opsætningen og statistik incl. signalniveauer og fejl.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)