Spørgsmål

Sagemcom FAST3890V2 og tildeling af DNS-adresser til interne enheder via DHCP

Omdømme 1
  • abp
  • Udforsker
  • 31 kommentarer
Hej

Jeg har en Synology NAS tilsluttet via kabel til min Sagemcom FAST3890V2SR2.

Nogle gange, ikke med noget bestemt tidsinterval, oplever jeg følgende:
Min NAS får pludselig tildelt routerens interne IP-adresse, 192.168.0.1 som primær DNS-server, i stedet for YouSee's egen. Dermed kan min NAS ikke kommunikere ud på Internettet. Min NAS henter såvel interne IP-adresser, og DNS-adresser via DHCP gennem min Sagemcom FAST3890V2SR2. Har været i kontakt med Synology Support, der ikke før har hørt om problemet, ligesom de heller ikke har nogle løsningsforslag, ud over at nulstille netværksindstillingerne,

Min egen selvopfundet løsning er følgende, som ikke holder i længden:
*Sluk Synology NAS
*Nulstil Sagemcom FAST3890V2SR2 via knappen bagpå
*Vent et par timer
*Tænd for Sagemcom FAST3890V2SR2
*Tænd for Synology NAS
---

Alle mine andre enheder får fint tildelt YouSees primær og sekundær DNS-server-adresser..

Derfor:
1. Har andre oplevet lignende problemer, hvis ja, hvad har løsningen så været?

2. Kan jeg, via webinterfacet på Sagemcom FAST3890V2SR2 tildele interne enheder nye IP-adresser via DHCP?
Kan desværre ikke forny IP-adressen direkte på min Synology NAS uden at skulle nulstille netværksindstillingerne hver gang.

På forhånd tak for svaret, og god dag.

Mvh Anders.

5 Kommentarer

Omdømme 3
Badge +1
Hej @abp

Hvis du vil ændre hvordan DHCP serveren på Sagemcom F@ST 3890 skal tildele IP adresser.
1) Login på webinterfacet
2) Tryk på Basic
3) Tryk på DHCP
Omdømme 1
Hej igen

Tak for svaret.

Når jeg logger ind på routerens webinterface, kan jeg, under Basic>DHCP, ikke rigtigt gøre noget. Jeg kan konstatere, hvilke IP-adresser mine interne enheder har fået tildelt, samt at disse udløber efter 24 timer. Yderligere kan jeg ændre antallet af sekunder der skal gå før end IP-adresser udløber.

Kan jeg på nogen måde forny IP-adressen til en given enhed, eller manuelt slette en enhed, så den ikke længere optræder under DHCP?

For at holde mig til mit oprindelige spørgsmål kan jeg, under Avanceret se routeren står til at hente DNS-adressen fra YouSee, både primær og sekundær.

Pft.

Mvh Anders.
Hej Anders, jeg kører også med Synology og SagemCom. Efter anbefaling fra Synology support jeg ændrede setup til at bruge et fast IP address og efter det har ikke haft dette problemet længere.

Du ændrer det i DSM6.1 under ControlPanel->Netværk->[Bond1_eller_dit_netkort]->Edit->IPV4

Der vælger du "Use Manual Configuration" og indtaste den ip addresse du vil bruge (jeg valgt en lidt højere op væk fra de andre). Subnet mask plejer at være 255.255.255.0. Gateway er ip adressen af din Sagencom router.

Jeg har masser af udfordringer med YouSee og DCHP, men i det mindst ikke lige det her :-)
Omdømme 7
Badge +3
Tip: Lav en ændring i routerens indstilling for DHCP, således at DHCP kun tildeler adresser i intervallet 192.168.0.10 - 192.168.0.99. Til manuel indtastning af faste adresser på netkort holder man sig så til intervallet 192.168.0.100 - 192.168.0.254. Så risikerer man ikke konflikter med at flere enheder kan ende med samme IP-adresse. Man må naturligvis selv holde regnskab med at man ikke manuelt bruger samme adresse mere end på én enhed.
Omdømme 5
Badge +4
Hej abp,

Det er nogle rigtig gode svar som både Aguida og MS-ERIK kommer med!

Kunne de hjælpe med at løse problemet? Hvis de kunne, så tryk endelig "bedste svar" på det der indeholdt løsningen, ellers hører vi gerne fra dig igen! :)

Vh
Nikolaj

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)