Spørgsmål

Sagemcom FAST3890 og release af interne IP-adresser fungerer ikke

• abp
  • Udforsker
  • 30 kommentarer
Hej

På mib Sagemcom FAST3890V2SR2 router, kan jeg ikke få lov til at release de interne IP-adresser på netværket, således at de interne klienter (computer, smartphones og så videre) kan få en ny intern IP-adresse.

Hvis jeg som eksempel, på en iPhone går under Indstillinger>Wi-fi, og herefter vælger muligheden "Mere info", ud for mit trådløse netværk (gennem min Sagemcom FAST3890V2SR2), og vælger "Forny lease", får min iPhone blot tildelt den samme interne IP-adresse af Sagemcom FAST3890V2SR2 som tidligere.

Det samme gør sig gældende, hvis jeg, på såvel Windows 8,1 som Windows 10, laver en total oprydning af DNS-cachen, og efterfølgende først frigiver, og dernæst beder computeren og at trække en ny intern IP-adresse fra min Sagemcom FAST3890V2SR2.

Jeg tænker derfor, at der er en fejl i firmwaren på Sagemcom FAST3890V2SR2, som betyder routeren ikke opfatter, at interne IP-adresser skal fornyes.

Sågar hvis jeg nulstiller routeren helt, ved at holde reset-knappen inde i bunden af routeren, får mine interne enheder stadig tildelt de samme interne IP-adresser.

Sagemcom yder ikke support på routeren, da den er modificeret (tilpasset) med en firmware fra YouSee.

Har YouSee derfor mulighed for at gå videre med den ovenstående problematik, når jeg skriver her i forumet, og har andre brugere oplevet lignende problemr?

Den almindelige support vil ikke gøre noget, for det er tilsyneladende en for avanceret opgave - det er i hvert fald sådan, som jeg tolker svaret fra dem.

På forhånd tak for svaret, og god dag.

/ Anders

3 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +4
Hej Anders.

Din router virker skam som den skal. En DHCP server har en Leasetid. dvs. den tid den "Husker" enheder. Hvis du kommer tilbage til nettet indenfor denne tid er det 100% sikkert at du får samme IP tilbage (Jeg har på min router, der ikke er en Sagemcom, sat tiden til 4 timer, men selv efter 14 dage får jeg samme IP'ere) Men alt efter hvordan din router arbejder med DHCP serveren, vil den fortsætte med at huske IP-adresserne, selv efter Reset, genstart og lign.. Så din router eller firmwaren på din router, virker som den skal. Men hvorfor vil du også skifte IP adresser intern? Det er der jo ingen grund til. Den eneste måde at skifte IP på er ved at tildele en anden adresse via reservationer i DHCP server. Eller tildele din enheder statiske adresser.

-Brian

-Brian
For at understøtte ovenstående påstand... RFC'en: https://www.ietf.org/rfc/rfc2131.txt

4.3.4 DHCPRELEASE message
Upon receipt of a DHCPRELEASE message, the server marks the network address as not allocated. The server SHOULD retain a record of the client's initialization parameters for possible reuse in response to subsequent requests from the client.

RFC'en anbefaler ligefem, at serveren gør et forsøg på at huske klienten ved 'release'.
Hej BrianHHansen og Logan

Tak for begge jeres svar i tråden her.

1. Jeg har som sådan ikke haft behov for at ændre de interne IP-adresser, men blot undret mig over, hvorfor at min router, tit og ofte, tildelte de samme interne IP-adresser, på trods af en total nulstilling. Troede nemlig, at routeren, ved en total nulstilling, også glemte alt angående de interne IP-adresser, her i blandt nulstillede deres lease-tid.

2. Tak for informationen vedrørende RFC2131.

I har begge lært mig meget mere om årsagen, på 2 korte svar, end hvad YouSees egen support kunne finde frem til ved en længere e-mail-korrespondance.

Tak for hjælpen :-).

/ Anders

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)