Svar

Sagemcom FAST3890, 300/60: daglige udfald. Hvor skal receive level ligge?


Omdømme 1
Badge
Jeg skiftede fra ADSL til Coax nogle måneder tilbage, og fik en 3890 der kører 300/60.
Når modemmet er "i live", så får jeg i grove træk de lovede 300/60 uden store udsving.
De seneste uger har der været daglige/et par gange om dagen totale "frys": pludselig ryger internet forbindelsen.
Modem/router er stadig i live - wifi er aktivt, der er bare ikke hul igennem til internettet.
Det ENESTE der virker er at fjerne coax kablet fysisk fra modem. Reboot fra admin siden eller fysisk sluk/tænd virker ikke - kablet SKAL fjernes, og herefter kommer der igen hul igennem.
Jeg kan se at receive level for de 24 downstream kanaler svinger imellem ~ 7 og ~9 dBmV.
Hvad er jeres receive levels, og har andre lignende problemer?
P.S. er del af beboerforening, hvor tv - og dermed også bredbånd via coax, udgår fra centralt sted.
icon

Bedste svar af WombatBBB 17 august 2017, 15:35

Hej Kasper,
jeg fik en sms fra YouSee tirsdag, hvor det fremgik at jeg var forsøgt kontaktet telefonisk(tirsdag) - hvilket jvf. min egen og opkaldslistens opfattelse ikke stemte.
Anyway, jeg ringede til teknisk support, der ville booke en tekniker til i går.
Jeg har ikke haft udfald siden mandag, og support kunne se i sagshistorikken, at der var iværksat fejlkorrektion søndag aften - hvilket jo se stemmer fint overens.
Som skrevet for 2 dage siden er receive levels blevet bedre, og derfor besluttede jeg sammen med support at vi p.t. lægger sagen på is, og så kan jeg tage den op igen hvis det bliver nødvendigt..... så jeg krydser fingre.

Se original

11 Kommentarer

Omdømme 3
Hej
Jeg har nogenlunde samme udfordringer som dig, og de er endnu ikke løst. Jeg har dog endnu ikke prøvet at fjernet kablet, men reboot mv. plejer ikke at hjælpe på mit problem.
Der er udfald på forskellige tidspunkter på døgnet, og det er forbindelsen fra boksen og ud til internettet som der er problemet. Som regel recover boksen sig selv - men der kan fra 1 til 120 minutter til den gør det.
Jeg har booket en tekniker som kommer på besøg i morgen, jeg vil råde dig til det samme. Vi må danne fælles front - den her ustabilitet kan jeg ikke leve med..
Pt. har jeg Raspberry PI siddende direkte i som kører en speedtest hvert 5 minut.
Så har jeg noget dokumentation jeg kan vise. Jeg kan undersøge min level for downstream, når jeg kommer hjem igen.

/Anders
Omdømme 1
Badge
Hej Anders, lyder godt.
Jeg (skulle) få tekniker på i dag, så forhåbentligt sker der noget.
Er helt med på "fælles front" ;-)

/Kim
Omdømme 3
Hej Kim,
Jeg håber du lige skriver hvad udkommet af det bliver. :-)
/Anders
-7 dBmV er lidt lavt, men downstream-signalet ser ud til at gå fint igennem, som det står der. Jeg ligger også typisk på cirka -7.
Omdømme 3
Her er mine receive levels(vedhæftet).
Har ingen idé om hvad der er godt og skidt? Nogen der kan give en kort intro?
Du kan optræde med de tal. Sjældent (aldrig) har jeg set så gode SNR-tal. Det hele ser godt ud.

Der må være nogle problemer, som kommer og går. Der kan også være problemer i returvejen, som ikke fremgår af disse tal.
Omdømme 1
Badge
Man kan ikke just anklage YouSee for meddelsomhed.
Til trods for lovning om at blive kontaktet - uagtet om en tekniker havde brug for at komme ind eller ej, så hørte jeg intet fra dem i går (mandag).
Jeg så imidlertid en YouSee bil i området, og kan konstatere at downstream receive levels nu ligger på ~5 - ~6 dBmV, så det kan være at de gjort "noget"....... men det ville være rart med noget information, så man har en chance for at deltage aktivt i fejlsøgningen.
Omdømme 5
Badge +7
Hej WombatBBB

Jeg beklager at du ikke blev kontaktet. Tag gerne fat i support igen så vi kan få rykket på sagen såfremt det stadig driller.

Hvis tråden anses som værende løst, så marker gerne bedste svar :)
Omdømme 1
Badge
Hej Kasper,
jeg fik en sms fra YouSee tirsdag, hvor det fremgik at jeg var forsøgt kontaktet telefonisk(tirsdag) - hvilket jvf. min egen og opkaldslistens opfattelse ikke stemte.
Anyway, jeg ringede til teknisk support, der ville booke en tekniker til i går.
Jeg har ikke haft udfald siden mandag, og support kunne se i sagshistorikken, at der var iværksat fejlkorrektion søndag aften - hvilket jo se stemmer fint overens.
Som skrevet for 2 dage siden er receive levels blevet bedre, og derfor besluttede jeg sammen med support at vi p.t. lægger sagen på is, og så kan jeg tage den op igen hvis det bliver nødvendigt..... så jeg krydser fingre.
Omdømme 3
Badge
Hej jeg har tilsvarende udfalds problemer og har haft det længe længe.... Tekniker har været her
mange sager oprettet hos Yousee. I det sidste stykke har udfaldsperioderne dog ændret sig til altid at ske på samme tidspunkt (Se log) Gad--- godt vide hvad Yousee laver netop på dette tidspunkt
Aug 12 19:47:18 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Alarm latency 17606us stddev 19455us loss 22%
Aug 12 19:49:55 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Clear latency 14290us stddev 3394us loss 5%
Aug 15 00:33:11 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Alarm latency 904325us stddev 1932505us loss 0%
Aug 15 00:34:13 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Clear latency 22753us stddev 24057us loss 0%
Aug 16 00:33:12 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Alarm latency 1147783us stddev 2633149us loss 5%
Aug 16 00:34:16 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Clear latency 32809us stddev 71993us loss 0%
Aug 17 00:33:14 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Alarm latency 1047924us stddev 2818400us loss 9%
Aug 17 00:34:19 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Clear latency 30832us stddev 42972us loss 0%
Aug 18 00:33:07 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Alarm latency 800180us stddev 2145184us loss 6%
Aug 18 00:34:14 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Clear latency 24164us stddev 27726us loss 0%
Aug 22 00:33:12 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Alarm latency 1072172us stddev 2494450us loss 0%
Aug 22 00:34:16 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Clear latency 30437us stddev 51978us loss 0%
Omdømme 2
Mit Fast3890v2 modem kørte fint i 14 dage i træk.

Så begyndte det på
- "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
- "Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no ...
- "No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:8e:78:...
- "MDD message timeout;CM-MAC=a0:8e:78:63:ac:7b;CMTS-MAC=4c:00...

Nogle dage kører det på den måde i en times tid med håbløse svartider.
Idag har det kørt på den måde siden kl. 16.00 (7 timer) med ovenstående meddelelser hvert 1-3-5 minut og nærmest ingen forbindelse på nettet. Sluk/tænd modem har gjort nul forskel.

SNR plejer ligge på 32-35 dB og receive level på 3.4-38 dBmV ... ikke imponerende, men heller ikke noget mærkbart problem.

Det er maintenance , som er problemet.

I de 14 dage uden problemer, blev der kun kørt DHCP refresh. Så snart den forrige sag udløb, overvågning blev normaliseret, så kom problemerne tilbage.

Jeg skal ud og have en Raspberry PI, som kan holde Yousee ansvarlige for et ubrugeligt internet. Hvis ikke de kan levere, hvorfor skal jeg så betale?

Besvar

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)