Spørgsmål

Sagemcom 3890 skifter 5GHz-kanal af sig selv (uønsket)


Omdømme 7
Badge +3
  • Superbruger
  • 650 kommentarer
Selv om der til 5GHz wi-fi på Sagemcom-modem 3890 er valgt kanal 100 manuelt, glemmer modemmet nogen gange dette, og ændrer kanalen til f.eks. kanal 36. Åbnes administrationssiden ses det at kanal 100 stadig står som valgt, men samtidig står der at aktuel kanal er f.eks. kanal 36. Man skal blot klikke på "apply" for at aktuel kanal ændrer sig til 100 igen. Noget tyder på at modemmet glemmer at bruge kanal 100 hvis det genstartes, f.eks. ved en strømafbrydelse. Der er valgt åben konfiguration, og ingen andre foretagne indstillinger ændrer sig.

Det er ikke helt ligegyldigt om kanal er 100 eller 36, da der også er forskel på både signalstyrken og hastigheden. Faktisk så stor forskel at kanal 36 knap nok kan dække hele boligen, medens kanal 100 giver fuld dækning overalt i boligen. Det har navnlig betydning for brug af iPad og smartphone, hvor der jo ikke kan anvendes ethernetkabel.

Er det en fejl i modemmet, eller er der noget et eller andet sted, man som bruger selv kan rette (har ikke selv fundet en brugbar indstilling)?

7 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +7
Hej MS-ERIK

Jeg har ladet mig fortælle, at når modemmet anvender en såkaldt "DFS"-kanal, som vejr-radarer også skulle køre på, så skal modemmet lytte til om en sådan er i nærheden.

Hvis modemmet dekekterer et sådan vejr-radar signal, så skal den skifte til en anden kanal.

Så det behøver ikke, at være en fejl i modemmet, men kan altså pga. ovenstående. Du kan prøve at ændre båndbredden på 5 GHZ til 40 Mhz og vælge en anden kanal.
Omdømme 7
Badge +3
Tak for svaret.

Det er ikke usandsynligt at et vejrradarsignal kan forstyrre, da der er ca. 5 km til Kastrup Lufthavn.

Har nu prøvet at ændre kanal fra 100 til auto, og båndbredde fra 80 til 40 MHz. Automatikken valgte så selv kanal 136.

Dette halverede linkhastigheden i henhold til en WiFiAnalyzer-app på en smartphone. Samme app viser et væld af andre trådløse tilslutningspunkter i nærheden. Stort set alle med 5 GHz har båndbredde sat til 80 MHz. Signalstyrken synes uændret.

Det må så vise sig om problemet ikke opstår mere, eller om der opstår nye problemer. Det tidligere problem var at signalstyrken faldt betydeligt samtidig med at kanalen ændrede sig. Lidt mystisk, mon ikke der må være en fejl i modemmet? Symptomerne var at en iPad spurgte om den måtte hente data over det mobile 4G netværk, fordi wi-fi signalet var for dårligt. Fejlen kan ikke fremprovokeres manuelt, så det er lidt svært at afprøve om ændringen har hjulpet. Det må vise sig ved at problemet ikke opstår igen efter nogen tid.

Det meste af mit udstyr, herunder en YouSee YS-4000 TV-boks, anvender kablet tilslutning, og påvirkes ikke af problemer med wi-fi.
MS-ERIK skrev:

Tak for svaret.



Har nu prøvet at ændre kanal fra 100 til auto, og båndbredde fra 80 til 40 MHz. Automatikken valgte så selv kanal 136.

Dette halverede linkhastigheden i henhold til en WiFiAnalyzer-app på en smartphone. Samme app viser et væld af andre trådløse tilslutningspunkter i nærheden. Stort set alle med 5 GHz har båndbredde sat til 80 MHz. Signalstyrken synes uændret.



Hej Erik Jeg er spændt på om det har hjulpet at vælge "Auto". Har du holdt lidt øje med hvilke kanaler den evt. har benyttet som ikke er kanal 136? Og har du mulighed for manuelt at vælge kanaler i spændet 100-165, eller hvilke er der at vælge mellem?
Jo mere snævert et bånd du vælger (20/40/80), jo mindre båndbredde får du rigtig nok.

Mvh Mikkel
Omdømme 4
Badge +1
For DFS (dynamic frequency selection) kanalerne er der så vidt jeg ved også automatisk indstilling af signalstyrken (TPC).
Kan problemet være, at der for kanal 36 er sat en lav signalstyrke? Kan man justere den på Sagemcom 3890?

Selv bruger jeg kanal 36 med 80 MHz båndbredde.
Omdømme 7
Badge +3
Der er lige blevet installere ny software til Sagemcom 3890. Softwaren er nu FAST3890_TDC_50.10.15.T4. Dette kan muligvis påvirke indstillingerne for wi-fi kanal og båndbredde.

Valget af auto for wi-fi kanal på 5 GHz og båndbredde på 40 MHz fik i første omgang routeren Sagemcom 3890 til automatisk at vælge kanal 136, men nu viser det sig at kanalen automatisk er ændret til kanal 40, måske som følge af ny software. Båndbredden på 40 MHz blev foreslået af Kasper fra YouSee Forum Team. Det ser i øvrigt ud til at man nu slet ikke kan vælge kanal 136 manuelt ved båndbredde 40 MHz.

Da båndbredden tidligere var sat til 80 MHz og kanal var sat til automatisk, blev kanal 36 (eller noget i nærheden) valgt automatisk. Nogen gange med lav signalstyrke, men signalstyrken var ikke altid lav. Hvad forskellen skyldes vides ikke, man kan ikke indstille signalstyrke med de indstillingsmuligheder, der er adgang til for brugerne. Med båndbredde sat til 80 MHz og kanal manuelt sat til 100 blev både signalstyrken og hastigheden ganske høj, højere end ved noget at det øvrige, der er prøvet. Men indstillingen var ustabil, den faktisk benyttede kanal blev nogen gange ændret selv om der stadig stod 100 i indstillingsboksen, sandsynligvis fordi kanal 100 er en DFS-kanal, og at der sandsynligvis er en vejrradar og andet tilsvarende i nærheden (på grund af en nærliggende lufthavn).

Det er ikke prøvet at vælge kanal 36 manuelt ved båndbredde på 80 MHz, men det kan afprøves. Det, der er vigtigt, er at en iPad og en mobiltelefon kan få wi-fi forbindelse overalt i boligen. Alt andet er kabelforbundet.

Ved båndbredde på både 20, 40 og 80 MHz kan man vælge kanaler både under 100 og over 100, men det er ikke de samme kanaler, der kan vælges for de tre båndbredder. Den laveste kanal der kan vælges er kanal 36 (gælder alle tre båndbredder), den højeste kanal der kan vælges er for de tre båndbredder henholdsvis kanal 140, 132 og 112. Kan måske afhænge af lokale forhold.
Omdømme 7
Badge +3
Nu er kanalen igen 136, valgt automatisk. Har ikke selv genstartet modemmet, men det genstartede for lidt siden af sig selv lige midt i det hele, med årsagen "docsDevResetNow" i loggen. Hvis det er YouSee der har gjort det, så er det særdeles uheldigt at gøre det i dagtimerne uden advarsel i forvejen.
Omdømme 7
Badge +7
MS-ERIK skrev:

Nu er kanalen igen 136, valgt automatisk. Har ikke selv genstartet modemmet, men det genstartede for lidt siden af sig selv lige midt i det hele, med årsagen "docsDevResetNow" i loggen. Hvis det er YouSee der har gjort det, så er det særdeles uheldigt at gøre det i dagtimerne uden advarsel i forvejen.



Der frigivet en ny software (FAST3890_TDC_50.10.15.T4). Du er måske lige blevet opdateret.

Besvar

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)