Spørgsmål

Sagemcom 3890 - port forwarding fungere ikke

Vis første besked

48 Kommentarer

du misforstår. tror du at du kan portforwarde mit medom eller vise hvordan du tror man gør med den.
jeg har ikke teamviewer på pcen nu. men hvis du muligvis havde en løsning på hvordan man kunne forwarde nogle porte på modemmet. kunne du vise mig det igennem teamviewer.

ellert tror du jeg skal have fat i yousee support
Omdømme 4
Badge +4
Jeg er ikke klar hvad du vil. Jeg kender ikke noget "medom".

Yousee yder en del support, men de er også hurtige til at slå streger i sandet. De hjælper normalt med router delen, men alt efter din router hos dig er dit eget problem. Derfor har Yousee oprettet dette forum, hvor vi kunder kan hjælpe hindanden. Dels med ting som Yousee burde løse, men især med ting, som Yousee siger fra til at hjælpe med.

Du skal ikke lade nogen i dette forum få adgang til dit net med Teamviewer eller andre værktøjer!
Jeg kan oplyse om at port forwarding ikke fungere som jeg har tidligere har skrevet, dette er også verificeret af yousee's teknikere efter jeg har skrevet sammen med nikolaj fra forummet.

De har været inde og tjekker på min router at den nuværende software som er på 3890, ikke håndtere UDP traffik korrekt hvilket er årsagen til fejl.

Derfor hvis man ønkser at have helt styr på at kunne åbne porte, skal man på nuværende tidspunkt sætte den i bridge mode - tilslutte egen router, aktivere dit internet igen således du er sikker på at du kan komme på internettet og herefter så lave portforwarding i din egen router..

Så pt er det kun at vente på software opdatering til routeren og de får rettet fejl... Om dette også gør sig gældende med deres 3686 router skal jeg ikke kunne sige..
Hej. Jeg har ligeledes fået ikke bare én men to stk. Sagemcom 3890 da min gamle Netgear router stod af.
På den første skete der følgende når jeg benyttede portforwarding (cloud server på lokal maskine):
Indgående trafik fra internettet til den lokale port/IP fungerede fint. Samtidig blev porten på den pågældende lokale IP adresse dog blokeret således, at jeg ikke kunne tilgå den fra det trådløse netværk! Det lyder mærkeligt, og jeg har aldrig oplevet noget lignende.
Jeg ringede til YouSee support og talte med en Marcus. Han bekræftede til min overraskelse at flere andre brugere netop har oplevet dette problem, og at samtlige Sagemcom 3890 muligvis er fejlbehæftede. Han vidste ikke om det var et hardware eller firmware problem.
Jeg beklagede mig over at YouSee vælger at udlevere defekt udstyr, og hans anbefaling var at prøve at gå i den nærmeste YouSee butik for at se om de havde en gammel Netgear router jeg kunne få. Dette er fuldstændig uacceptabelt.
Jeg klagede skriftligt til YouSee, og de har nu sendt mig endnu en Sagemcom 3890 som jeg endnu ikke har fået testet. I mellemtiden har jeg lånt en gammel Netgear router af en kollega, så nu fungerer internet og portforwarding igen.
Omdømme 2
Badge +4
Mausson skrev:

Jeg kan oplyse om at port forwarding ikke fungere som jeg har tidligere har skrevet, dette er også verificeret af yousee's teknikere efter jeg har skrevet sammen med nikolaj fra forummet.

De har været inde og tjekker på min router at den nuværende software som er på 3890, ikke håndtere UDP traffik korrekt hvilket er årsagen til fejl.

Derfor hvis man ønkser at have helt styr på at kunne åbne porte, skal man på nuværende tidspunkt sætte den i bridge mode - tilslutte egen router, aktivere dit internet igen således du er sikker på at du kan komme på internettet og herefter så lave portforwarding i din egen router..

Så pt er det kun at vente på software opdatering til routeren og de får rettet fejl... Om dette også gør sig gældende med deres 3686 router skal jeg ikke kunne sige..

Det er korrekt - det ser desværre ud til, at portforwarding på 3890 ikke virker efter hensigten, og det arbejdes der på højtryk med at få løst.
Omdømme 4
Badge +1
Hej.

Den mærkelige opførsel i forbindelse med portforwarding og trådløs forbindelse af en computer har jeg også oplevet, men har fundet en måde til midlertidigt at omgå problemet på, som dog muligvis ikke altid kan anvendes. Metoden virker til administrationssiden til en WD MyCloud netværksharddisk, som er sat op med ekstern adgang, hvilket bevirkede oprettelse af portforwarding i routeren.

Hvis en ekstern port xxxx forwardes til lokal IP 192.168.0.nnn port yyyy kan man i visse tilfælde ikke åbne enheden med lokal IP 192.168.0.nnn lokalt i sit LAN fra en trådløs computer, men har ikke problemer med en kabelforbundet computer. Men hvis man anvender sin eksterne IP-adresse aaa.bbb.ccc.ddd sammen med portnummeret virker det. Altså aaa.bbb.ccc.ddd:xxxx. Portforwardingen vil så åbne IP 192.168.0.nnn på port yyyy.

For den pågældende netværksharddisk gælder, at selv om man ikke lokalt kan åbne administrationssiden på normal måde, så er der normal adgang til de delte mapper i stifinder, og PING virker også.
Jeg kan tilslutte mig de andre her på siden. Har lige fået en 3890 i lørdags efter min gamle Netgear pludselig stod af fredag aften.

3890 kører fortrinligt og der er fuld power på Wifi i modsætning til min gamle Netgear - super.

Men port forward har præcis problemet som beskrevet ovenfor. Jeg kan ikke tilgå min NAS udefra uden port forward, men alting fungerer på lokalt netværk. Hvis jeg laver port forward kan jeg tilgå min NAS udefra, men så ryger alle direkte forbindelse på det lokale netværk (al adgang via direkte IP). Jeg kan dog godt komme på NAS via min eksterne adresse. Så det virker som om 3890'eren laver en "tunnel" ind udefra som afskærmer al lokal traffik. Jeg skal lige en tur ud af huset for at komme ind på min lokale NAS. :-)

Håber I får det løst!

Kan man komme på en liste over information når dette løses? Evt. en automatisk udskiftning til ny model når der kommer en ny?
Kunne jeg også godt tænke mig at vide om man kan komme på sådan en liste har nemlig selv lige modtaget et 3890
Omdømme 3
Badge +1
Hej alle,

Vi er i fuld gang med at teste en opdatering, som gerne skulle løse nogle af de problemer I sidder med.

Når denne opdatering er frigivet, så skriver jeg lige i denne tråd igen - I skulle meget gerne få en notifikation, når der kommer en ny kommentar herinde - ellers sørg for, at I følger dette opslag ved at trykke på "Følg indlæg" øverst på side 1 :)

Vh
Omdømme 3
Badge +1
Hej allesammen,

Her til morgen har vi skudt en ny firmware ud, som bør løse nogle af de problemer i har oplevet med portforwarding. Den nye firmware hentes automatisk, når i genstarter jeres modem :)

Vi hører gerne fra jer, hvis der stadig skulle opstå problemer - i så fald, så skriv endelig her i tråden.

Vh
Nikolaj
Omdømme 4
Badge +1
Der er stadig det problem, at lokal tilgang til administrationssiden på en netværksharddisk fra en computer med trådløs forbindelse bliver blokeret af routeren fordi netværksharddisken indgår som modtagende enhed i en portforwarding. Men hvis computeren har kablet forbindelse er der ingen problemer. Portforwardingen fungerer ved tilgang udefra, f.eks. kan netværksharddisken tilgås fra en app på en smartphone via det mobile 4G-netværk. Se tidligere indlæg fra 6. og 7. marts 2017.
Jeg genstartede min router i går og det tog en del tid før den var oppe igen, så går ud fra den kørte noget opdatering.

Problemet er stadig præcis det samme. Når jeg laver port forward til en bestemt IP så forsvinder al forbindelse gennem denne port til den IP på det lokale netværk. Går jeg via ekstern så kan jeg komme på (jeg skal stadig "en tur ud af huset" for at komme på).

Routeren skaber en totalt afskærmet tunnel udefra til den pågældende IP og ingen på det lokale netværk kan kommunikere til den længere.

Min router kører:
Board ID: FAST3890V2SR2
Build Timestamp: 20170301_2105
Linux Version: 3.14.28-rgProd_6.1.1mp1
Wireless Driver Version: 10.10.69.90
Systime: 2017-04-05T20:27:44+01:00
Standard Specification Compliant Docsis 3.1
Hardware Version FAST3890V2 Rev:V1.0
Software Version FAST3890V2_TDC_50.7.5.T4

Er det den nyeste version eller er der noget jeg skal/kan gøre for at opdatere?
I øvrigt er det fantastisk at man nu kan lave port forward på 445 så man kan lave almindelig CIFS forbindelse gennem stifinder udefra til sin NAS (tidligere har YouSee blokeret muligheden for at forbinde på denne port, men det er åbenbart blevet åbnet nu). Men det hjælper ikke så meget når al lokal forbindelse fra til NAS'en forsvinder når man laver port forward... :-)
Omdømme 4
Badge +1
Problemet med at man skal gå via ekstern adresse for at komme på sin egen lokale NAS forekommer i mit tilfælde kun hvis der bruges det i routeren indbyggede wi-fi access point. Hvis der bruges kabel eller hvis der tilsluttes og bruges et andet access point er problemet væk. Der må være en fejl i routeren. Kan det være en mislykket forberedelse til brug af IPv6-adresser?

Desværre har YouSee gemt en masse indstillinger væk, så brugerne ikke selv kan foretage ændringer. Det forhindrer at brugere laver så meget kludder at de må have hjælp fra kundeservice for at få routeren til at virke igen. Men det forhindrer også brugere i selv at arbejde med at løse problemer, der skyldes forkerte indstillinger.

Det synes som om man kan løse problemet ved ganske enkelt at anskaffe sig sit eget access point, og så slukke for den trådløse del i Sagemcom-routeren. Desuden kan den trådløse sender og modtager så placeres et andet fysisk sted end routeren hvis dette er mere hensigtsmæssigt.
Er der noget nyt i denne sag? Kører vi den seneste firmware eller er der ny update og hvordan får man denne? Det er ret belastende at man ikke kan lave port forwarding...
Omdømme 4
Badge +1
I henhold til YouSee er der intet nyt i sagen, men man arbejder stadig på den.

YouSee er klar over at der er flere brugere, der har forskellige slags problemer med portforwarding
Når der kommer ny firmware formodes det at den enten installeres automatisk eller at der gives besked på en eller anden måde. Muligvis skal man genstarte routeren for at den bliver installeret.
Men en router bliver jo kun genstartet når man fysisk går ud og gør det eller ved strøm nedbrud. :-) Så hvis vi ikke får noget at vide sidder vi med den gamle firmware i årevis.
Lige præcis som (undtagen jeg genstartede 26 april)
Schneller skrev:

Jeg genstartede min router i går
Routeren skaber en totalt afskærmet tunnel udefra til den pågældende IP og ingen på det lokale netværk kan kommunikere til den længere.

Min router kører:
Board ID: FAST3890V2SR2
Build Timestamp: 20170301_2105
Linux Version: 3.14.28-rgProd_6.1.1mp1

... osv samme

Er det den nyeste version eller er der noget jeg skal/kan gøre for at opdatere?

+1
Mærkeligt nok virker det (at bruge den interne adresse 192.168..) fra nogen hjemme WiFi maskiner, men ikke fra andre (der skal bruge den eksterne 87.52....:1234). Så det virker "sommetider". Jeg har ikke prøvet alle kombinationer/maskiner (der er flere og med forskellige browser/ OS).
Omdømme 4
Badge +1
Msquare skrev:

Mærkeligt nok virker det (at bruge den interne adresse 192.168..) fra nogen hjemme WiFi maskiner, men ikke fra andre (der skal bruge den eksterne 87.52....:1234). Så det virker "sommetider". Jeg har ikke prøvet alle kombinationer/maskiner (der er flere og med forskellige browser/ OS).

Min erfaring er at det ikke virker når det er den wi-fi, der er indbygget i YouSees router, man bruger, men at det virker hvis der bruges et separat accesspoint, som er en trådløs sender/modtager, der er forbundet til routeren med et kabel. Alle muligheder er ikke prøvet, der er bl.a. en masse indstillingsmuligheder til computerens netkort, som er forskellig efter netkortfabrikat. Måske skal et eller andet rettes her, jeg er dog ikke klar over hvad det kan være.

Når det drejer sig om forbindelse til en WD MyCloud netværksharddisk viser det sig at der er mere end adgangen til administrationssiden, der ikke virker. De hjælpeprogrammer, bl.a. et program til backup, der fulgte med netværksharddisken, virker heller ikke.

En app til en mobiltelefon fra Western Digital, som kan bruges eksternt til at få adgang til filer på netværksharddisken, herunder afspilning af mediefiler på netværksharddisken, virker kun delvis eller slet ikke hvis mobilen er tilsluttet wi-fi men har ingen problemer når det mobile 4G mobilnetværk bruges (men så skal man passe på dataforbruget).

Det er formodet at der er routerens portforwarding, der ikke virker som den skal, men det kan vist egentlig også være routerens indbyggede firewall, der gør noget forkert.
Msquare skrev:

Jeg er så heldig at jeg lige har en kombination der virker (godt nok) for mig lige nu - men det er jo usikkert.

"and here are the results from the Danish Jury" ;) - altså nu har jeg prøvet næste alle kombinationer. Der er 4 maskiner (den ene min mobil , so kan være enten WiFi eller via mobilnetværket). Alle er WiFi - der er ikke kabel i dette hus. Jeg har kun konfigureret at extern (min faste IP) port xyz bliver forwarded til den interne adresse af RasperryPi maskinen port 80 for TCP.

A: Win XP SP3
Firefox 52.1(32bit) Intern OK, Extern Fejl
Putty(SSH) Intern OK (ikke sat op for extern)
B: Win 7 (Enterprise, 64), Autoupdated
Firefox 53.0 (32) Intern fejl, Ekstern OK
IE Intern Fejl,
Putty (SSH) Intern OK (ikke sat op for extern)
C: Win 7 (Home Premium, 32), ikke opdateret
Firefox Intern OK,
D1: Android Samsung - Mobil
(indbygget browser) Intern fejl, Ekstern OK
D2: Android Samsung - lokal WiFi
(indbygget browser) Intern fejl, Ekstern OK
Hej, nu har jeg opdaget en sammenhæng på det her. Det afhænger hvilken af de to WiFi punkter den bruger. Det virker hvis man bruger 2.4G accesspunktet, men ikke hvis man bruger 5G access punktet. (Det forklarer ikke hvorfor Putty (SSH) fungerer på trods af den går via 5G.)
Omdømme 4
Badge +1
Jeg kan oplyse, at i mit tilfælde virker det hverken med 2.4G eller 5G.
Kan endvidere oplyse, at opdatering af Windows 10 til den nyeste version, Windows 10 Creator (version 1703, build 15063.296) intet har ændret ved problemet, så fejlen skyldes ikke at Sagem har lagt software ind der er tilpasset den sidste nye Windows. Det skyldes heller ikke at Sagem har brugt gammel software, der er tilpasset Windows 7, da fejlen også optræder ved Windows 7.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)