Svar

Sagemcom 3686 mister wifi settings når den slukkes?

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints moef har modtaget fra andre medlemmer.

Badge
  • Veteran
  • 237 kommentarer
Min gamle Cisco 3925 kunne ikke mere, så jeg har fået ovennævnte router. Det virker sådan set fint, og er langt hurtigere end den gamle. Men når Sagemcom routeren slukkes / tændes, så er mine egne WiFi settings initiated?

Hmm.. jeg kan ikke gennemskue hvorfor det sker, om der automatisk downloads en default profil til min router når den har været slukket, eller om det er en fejl?

icon

Bedste svar af joern 19 august 2016, 07:00

Du skal huske, at de ændringer du laver, skal lave på "Mit YouSee" under bredbånd.

Se original

24 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hvis du har en åben profil, skal du ikke rette på mitwifi.dk mere. I stedet retter du i routeren, og den åbne profil sikrer, at Yousee ikke retter tilbage.
Omdømme 2

Badge
Update...

Yousee har meldt tilbage til mig, at jeg nu skulle ha' fuld egen kontrol til routeren. Jeg kan nu komme ind på Yousee.dk/aktiver, og logge ind. Kan sandsynligvis også ændre på de forskellige indstillinger. Det løser bare stadig ikke problemet med, at jeg stadig får downloaded de settings som er lavet under min yousee WiFI profil (som stadig er aktiv), samt de settings som laves under Yousee.dk/aktiver.

Så Yousee har løst noget, bare ikke givet mig en åben WiFI profil? mystisk.

Og som sagt, så forstår jeg ikke, at man maks kan have en WiFi netværks key længde på mellem 8-16 karakter, når routeren selv kan have keys der er meget længere. Den nøgle jeg selv bruger er på 22 karakter. Så den kan ikke bruges i Yousee's egne settings.

Men det er da muligt, at jeg stadig gør noget forkert. Aner ikke hvordan jeg slår Yousee's WiFI settings fra, så jeg har en åben profil. Jeg troede på et tidspunkt, at jeg selv kunne styre det, måske fra min Yousee profil. Men det lader ikke til at man kan det.

Er der noget jeg har glemt?
Omdømme 2

Badge
Hey Logan,

Yousee har flere gange prøvet at give mig en "åben" konfiguration. Men selvom det ser ud til at funke, så er der et eller andet som "hænger" i deres systemer. Det er i hvert fald den besked jeg har fået, og at de tilsyneladende stadig arbejder på sagen.

Ja, jeg kan kun pt. styre 2.4ghz delen. Men er ikke helt klar over, om 5ghz beholder 2,4 SSID navnet + prefix for 5ghz. Det er muligvis sådan Yousee har lavet det, når man benytter deres WiFi remote ting. Men heller ikke 5ghz SSId navnet ligner mit 2,4ghz SSID. 5ghz navnet er tilsyneladende et default navn, som kontinuerligt bruges uanset hvad jeg gør.

Så 2,4ghz delen kan styres nogenlunde fra min Yousee profil. Hvor 5ghz har sit eget liv :)

Men som sagt, så skal alt dette slås fra, så jeg selv har kontrol over routeren, altså den åbne profil.
Dvs. wifi har forskelligt navn/password (som ikke kan styres) på hhv. 2,4 og 5 GHz? Måske de har to problemer mht. åben konfiguration :-)
Omdømme 2

Badge
Tak for svaret thowan,

Yousee arbejder stadig på mit problem m. den åben WiFI profil som stadig ikke virker. Det kunne godt tyde på, nu hvor du har samme problemer, at Yousee ikke er kommet helt i gear / på plads mht. til Sagemcom routeren. 5ghz WiFI delen kan stadig ikke styres på nogen måder, hverken fra min Yousee profil el. fra routeren selv, mystisk. 5ghz delen har sit helt eget liv her, som jeg ikke selv kan påvirke. Måske fordi 5ghz er forholdvis nyt hos Yousee, og at de ikke er med endnu på den vogn?

Og så mine normale gamle router SSID passwords (som jeg brugte i Cisco routeren), overskrider længden for de passwords man kan lave under Yousee WiFI profilen, hvilke jeg syntes er skidt.

Spørgsmål:
Er der nogen af jer, som har målt strømforbrug på Sagemcom routeren? Jeg har ikke kunne finde nogen manual til Sagemcom'en, nogen der har et link?

Læste et eller andet sted, at strømforbruget var på omkring 17-20 watt, men ved ikke om det holder. Men Asus N66U bruger det halve, så jeg syntes det er lidt meget, hvis den skal køre 24/7.
Firmwareproblem... Det er en opsætningsfejl i yousees system. Jeg har stadig det samme problem (andet modem), selv om mit yousee siger, at jeg har åben konfiguration. Det burde kunne løses, hvis de sætter et bestemt flueben igen.

Det fremgår vist ikke af denne tråd, men noget gik galt ved sammenlægningen af tdc og yousee. Det gik ud over åben konfiguration.
Yousee kan ikke finde ud af de fejl som Sagemcom 3686 modem/router har.
Jeg har også åben konf. og hver gang Sagemcom blev genstartet fik jeg også 'påtrykt' et SSID og PW jeg ikke
ønskede på trods af hvad der stod af oplysninger på 'mit.yousee'. Yousee's udvidede support (de kloge hoveder, tsk tsk) fattede ikke en hat af problemet og opgav, men fortalte at
en kommende FW opgradering ville løse problemet!!! Tak for hjælpen Yousee.

Jeg bruger nu Sagemcom kun som modem og har selv sat en Airport Extreme og en Express på som router. Det spiller bare 112%
Omdømme 2

Badge
Takker Logan,

Okay, jeg anede ikke helt om der var andre ting portalen skulle / kunne bruges til :) Men fint nok, bare Yousee selv så kan slå auto download fra af WiFi indstillinger, så vil jeg være glad :)

Jeg snakkede med en Yousee supporter tidligere i den, som mente der var noget som "hang" et eller andet sted i processen. Så jeg håber nu bare, at de kan løse problemet. Måske jeg skal vente endnu længere på replikering af de settings der blev lavet tidligere idag. Jeg tjekker op på det igen i morgen.

Men det har nok noget med udskiftning af min gamle Cisco router, med den ny Sagemcom router. 

Men tak endnu engang for jeres hjælp :)

EDIT:

Status opdatering 20/8:

Yousee support prøvede igen i går og i dag, at fikse MitWiFi.dk indstillingen, således at jeg selv havde fuld  kontrol over WiFi settings i selve routeren. Men det er stadig ikke lykkedes, at få det til at virker. Hver gang jeg slukker / tænder routeren, så downloades WiFI indstillinger fra Yousee server, og overskriver dem jeg selv har lavet. 

Sagen er nu sendt videre til noget IT support halløj. Jeg krydser fingre for de kan løse problemet.

Åben konfiguration er udelukkende opsætning af wifi. Det hedder også "Trådløs sikkerhed Fravalgt". Broen skal også aktiveres manuelt i routeren ved lukket konfiguration.

De har haft en del database-problemer siden sammenlægningen. Det er bl.a. gået ud over åben konfiguration.

Omdømme 2

Badge
Nu har jeg ventet på server replikering af de ændringer Yousee support lavede for mit i min aktiveringsportal (give mig fuld manual adgang til routeren). Men nu mere end 3 timer after ændringen, sætter routeren stadig de mere el. mindre mangelfulde Wifi indstillinger jeg har fra min Yousee profil, når jeg slukker / tænder routeren.

Så det funker stadig ikke, og jeg  kan stadig ikke selv få adgang til aktiveringsportalen. Som du siger Joern, så har jeg "måske" ikke så meget at bruge protalen til, midmindre der er andre indstillinger der også kan laves manuelle. Er det kun WiFi, så er jeg også ligeglad med protalen, hvis bare det ville virke :)

Ud over WiFi settings, er der så andre indstillinger, så som f.eks. "bridge mode", som også kan sættes i aktiveringsportalen? 

Jeg kontakter Yousee support igen, for en løsning.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints joern har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3

Logan skrev:
Yousee benytter mange misvisende navne. aktiver.mitwifi.dk er et af dem. aktiver.yousee.dk er mere retvisende. Siden benyttes også til registrering af nyt udstyr, se yousee-login, hastighed og mail-adresser.

Siden skal således også virke med åben konfiguration. Det har den altid gjort :)

Ja, under bredbåndsforbindelse ligger WiFi, men der er ingen adgang til netværkskoder m. m. og det var det, jeg opfattede, blev efterspurgt.

Yousee benytter mange misvisende navne. aktiver.mitwifi.dk er et af dem. aktiver.yousee.dk er mere retvisende. Siden benyttes også til registrering af nyt udstyr, se yousee-login, hastighed og mail-adresser.

Siden skal således også virke med åben konfiguration. Det har den altid gjort :)

Omdømme 3

Badge +3

moef skrev:
Ikke forstået Joern, skulle jeg ikke altid kunne komme ind på mitwifi. F.eks. hvis jeg ville lave det om igen, så styrringen / indstillingerne kommer fra Yousee. Jeg kunne heller ikke komme ind på mitwifi før Yousee supporten ændrede det til en åbne profil. 

Jeg tror stadig der er noget som "hænger" et eller andet sted. 

Du har jo fået en åben konfiguration. Det betyder at du nu kan opsætte dit modem efter eget ønske op oplysningerne tilgår ikke YouSee. Du er nu på "Herrens mark". Hvad vil du med et system, du har fravalgt?

Hvis du afmelder dit betalingskort, kan du jo heller ikke bruge kortet længere.

Som jeg skrev før, har jeg ikke fået en åben konfiguration, da jeg godt kan leve med de begrænsninger, det sætter. På samme måde kan jeg jo heller ikke vælge en adgangskode til "Mit YouSee", der følger bestemte begrænsninger.

Prøv at ringe til YouSee igen og få klar besked om, hvad en åben konfiguration indebærer.

Omdømme 2

Badge
Ikke forstået Joern, skulle jeg ikke altid kunne komme ind på mitwifi. F.eks. hvis jeg ville lave det om igen, så styrringen / indstillingerne kommer fra Yousee. Jeg kunne heller ikke komme ind på mitwifi før Yousee supporten ændrede det til en åbne profil. 

Jeg tror stadig der er noget som "hænger" et eller andet sted. 

Omdømme 3

Badge +3

moef skrev:
Tak gutter for uddybning. Jeg er selv tilhænger af den åbne konfiguration, ligesom jeg har det på min Asus router. Primært er det WiFi jeg selv vil have kontrol over, eftersom jeg bruger egne havne, længder på passwords osv. Der er jeg ikke så vild med begrænsninger.

Men faktisk har jeg fået et nyt problem i forbindelse med at lave en åbne router profile. Jeg kan nemlig ikke få adgang til MitWifi.dk, hvor jeg får fejlen -> this site can't be reached, the connection was reset, ERR_Connection_Reset. 

Jeg kontaktede supporten, som lavede WiFi indstillingerne for mig, eftersom supporten ikke kunne forstå problemet m. ingen adgang til mitwifi. Jeg tænker noget DNS opsætning, men da jeg har adgang til alle andre websider, så må der være noget andet som "hænger" lige mht. MitWiFi siden?

Måske i har nogen ideer?

Ikke underligt, det har du jo lige sagt farvel til.;)

Omdømme 2

Badge
Tak gutter for uddybning. Jeg er selv tilhænger af den åbne konfiguration, ligesom jeg har det på min Asus router. Primært er det WiFi jeg selv vil have kontrol over, eftersom jeg bruger egne havne, længder på passwords osv. Der er jeg ikke så vild med begrænsninger.

Men faktisk har jeg fået et nyt problem i forbindelse med at lave en åbne router profile. Jeg kan nemlig ikke få adgang til MitWifi.dk, hvor jeg får fejlen -> this site can't be reached, the connection was reset, ERR_Connection_Reset. 

Jeg kontaktede supporten, som lavede WiFi indstillingerne for mig, eftersom supporten ikke kunne forstå problemet m. ingen adgang til mitwifi. Jeg tænker noget DNS opsætning, men da jeg har adgang til alle andre websider, så må der være noget andet som "hænger" lige mht. MitWiFi siden?

Måske i har nogen ideer?

Omdømme 3

Badge +3

Logan skrev:
Jeg ved ikke om der er så meget at tænke over. Åben konfiguration handler kun om opsætning af det trådløse net. Der er færre konfigurationsmuligheder via deres hjemmeside. Er man en gør-det-selv-mand, så hedder det åben konfiguration :)

Helt enig, men jeg mener også at det kræver indsigt i IT verdenen for at bruge det. Hvilke indstillinger skal en helt almindelig forbruger som mig have brug for, som jeg ikke kan sætte op på "Mit YouSee"?

Jeg ved ikke om der er så meget at tænke over. Åben konfiguration handler kun om opsætning af det trådløse net. Der er færre konfigurationsmuligheder via deres hjemmeside. Er man en gør-det-selv-mand, så hedder det åben konfiguration :)

Omdømme 3

Badge +3

moef skrev:
Tak for svaret Logan. Okay, jeg tænkte nok at man måtte kunne noget mere med selve routeren. Det vil jeg straks gøre, tak :)

Man skal tænke sig om og sikkert også ha' mere end almindeligt brug for nettet for at få en åben konfiguration.

Når du sætter dit navn på dit net - f. eks. "peter" - kommer 2.4 GHz til at hedde peter og 5 GHz kommer til at hedde peter_5GHz. Det sker helt automatisk, når det er valt på "Mit YouSee".

Personligt har jeg ikke åben konfiguration, da jeg gerne vil ha' mulighed for at få hjælp af support og så slukker jeg aldrig for mit modem. Det dur ikke med alt det jeg har på nettet. Ikke mindst den nye boks fra YouSee, der ikke optager, hvis den ikke kan få netforbindelse.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Ja det er skønt, at kunne skrue frit på alt i router med åben konfiguration, uden Yousee skruer tilbage.

Omdømme 2

Badge
Tak for svaret Logan. Okay, jeg tænkte nok at man måtte kunne noget mere med selve routeren. Det vil jeg straks gøre, tak :)

Du kan vælge at bestille åben konfiguration, så skal alt indtastes direkte i routeren.
Omdømme 2

Badge
Mange tak for svaret Joern. Jeg kan godt se, at man skal sætte det hele fra in Yousee profil :)

Men jeg kan ikke se hvor jeg angiver WIfI navnet for 5ghz? Det er kun 2.4ghz navnet jeg kan ændre på.

Båndbredde for 2.4ghz, 5ghz kan heller ikke ændres?

Netværksnøglen kan kun være på 16 karakter. Men jeg kan godt sætte en på 24 karakter i selve routeren?

På 5ghz kan jeg kun ændre kanalnummeret?

Omdømme 3

Badge +3
Du skal huske, at de ændringer du laver, skal lave på "Mit YouSee" under bredbånd.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)