Spørgsmål

Sagem-router og switch

Jeg har lige købt en ny switch (Netgear GS308) så jeg kan få flere enheder på netværket, samt fordi den gamle DLink-switch ikke kunne snakke gigabit med routeren (lavede autodetect på 100Mbit).
Jeg pinger fint mellem forskellige enheder på netværket, men altså bare ikke mod routeren. Der er også prøvet på Cat5E- og Cat6-kabler, men uden det gjorde nogen forskel.
Er der andre der oplever problemer med Sagemcom 3686-routeren og forskellige switche?

Den gamle DLink er nu sat på igen, og en speedtest viser følgende:

Hastigheden kan man da ikke klage over, når man har en 100/30-forbindelse. (:

11 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +4
Hej KlausJ
Lige et spørgsmål. Hvordan kan du få 726Mbit, når du skriver at din router kun vil forbinde med 100Mbit? Der er noget der ikke stemmer ved det du skriver. Prøv lige at lave en hastigheds test til Speedtest.net.
Hilsen Brian
Det er fordi DLink-switchen nu og da godt kan forbinde med 1Gbit, men bliver på et tidspunkt ustabil. Kablet ud og i igen, og så forhandler den et stykke tid, og forbinder så med 100Mbit.

Hvad selve internethastigheden angår, kan det være fordi youSee tester gigabit. Den ryger nok start ned på det normale igen.

Omdømme 1
Hvis det er en test på 1 Gbit ser det da godt nok ikke lovende ud...
Omdømme 1
Nej håber ikke dette er 1gbit forbindelse så ser det lidt særgeligt ud..
Det er jo ikke med en DOCSIS 3.1 router, og det bare for at indikere, at man åbenbart er ved at (stress?)teste, og så lukker op for hastigheden.

...og skal vi så vende tilbage til LAN i stedet for at snakke WAN?
Omdømme 5
Badge +4
Hej KlausJ
Har du mulighed for at "Låse" en af portene (enten på switch, eller på router) til Gigabit? Jeg har oplevet et par gange at have problemer med Autodetect mellem 2 switche, eller router og switch af forskellige fabrikater (Faktisk også af samme fabrikat, men 2 forskellige, skal vi kaldet det årgange :) ), og her har det normalt hjulpet at sætte den ene side eller begge til en fast indstilling. f..eks. til 1000 Mbit Fuld duplex på begge sider, Der hvor jeg havde problemer var det nemlig også kun 100 Mbit Fuld duplex, eller 1000 Half duplex, de kunne finde ud af at blive enige om.

Venlig hilsen

Brian
Omdømme 3
Badge
Jeg går ud fra at du har prøvet med andre kabler mellem switch og router, hvis en af de 8 lederes forbindelse er dårlig, kan det give problemer med 1000Mb og duplex.

Jeg har selv nogle kabler, som en kabel tester siger at de er OK på alle 8 ledere og er forbundet korrekt, og de virker fint mellem 2 switche; men de virker ikke på min Lenovo laptop, hvis jeg så prøver med et andet kabel virker det fint.
Jeg kan desværre ikke låse hastigheden på switch eller router. Kobler jeg en bærbar eller stationær pc direkte til routeren (gennem kablet i væggen), er der ingen problemer, og der er som sagt prøvet forskellige patchkabler.

Problemet har kun været der ved Sagem-routeren - den gamle NetGear havde ikke problemet. Routeren blev skiftet, da der var problemer efter opgraderingen af nettet i området, hvor det så viste sig at være indstråling et sted i nabolaget. Det var så routeren og stikdåsen de skiftede først, så det kan være jeg skulle have bedt om at beholde NetGear-routeren.

Kan være jeg bare skal skrive til Kundeservice og bede om en ny router.
Omdømme 5
Badge +4
Problemet opstår når de to switche skal forhandle en forbindelse (På din router sidder der en 4 ports switch, det er de gule stik). Hvis du har chance for det, se om du kan få fat i en Krydset netledning (f.eks. her https://www.av-cables.dk/cat-5e-krydset-netvaerkskabel/ ) . Så er der ikke så meget switchene skal blive enige om. I "gamle" dage kunne man kun forbinde 2 switche ved hjælp af krydsede kabler (Det har noget at gøre med hvilke fysiske ledninger der bliver brugt til at sende, og modtage med af de 8 der er i et Netværkskabel). Hvis du har mod på det, og værktøjet til det, er her forbindelserne på et krydset kabel: https://www.computercablestore.com/themes/ComputerCableStore/content/images/Topics/Crossover1.jpg
Det gør ingen forskel at bruge krydset kabel, eller skifte port i routeren. Alle kabler testet er Cat5E eller Cat6 på ½ eller 1 meter.
Ved brug af DLink-switch blinker routerens ETH-lampe nogle gange og går (i dag) så kun på 100Mbit.
Ved brug af NetGear-switch blinker routerens ETH-lampe kun én gang, og kobler så på med 1Gbit, men laver 10-20% pakketab.
Omdømme 2
Badge
KlausJ skrev:

Det gør ingen forskel at bruge krydset kabel, eller skifte port i routeren. Alle kabler testet er Cat5E eller Cat6 på ½ eller 1 meter.
Ved brug af DLink-switch blinker routerens ETH-lampe nogle gange og går (i dag) så kun på 100Mbit.
Ved brug af NetGear-switch blinker routerens ETH-lampe kun én gang, og kobler så på med 1Gbit, men laver 10-20% pakketab.

Hvis der er pakketab på kablet forbindelse, er det højt sansynligt kabelfejl.. er det hjemmelavet netkabel? Om det er cat5e eller cat6 er ligegyldigt det er monteringen der er vigtig.. jeg har aldrig oplevet korrektr kabler ikke kan linke og fastholde gigabit.. og der skal ikke være pakketab overhovedet..

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)