Svar

Sagem 3890: opsætning af dns-server

Omdømme 3
Badge +1
Er det muligt at pege på dns-servere, fx Googles 8.8.8.8 og 8.8.4.4 på Sagemcom 3890? Jeg synes ikke jeg kan finde det.
icon

Bedste svar af gicl.dk 6 november 2017, 20:49

Prøv lige og se nederst på DHCP siden. Tror den ligger under avanceret. Er der ikke mulighed for at indstille DNS serverne der?

Se original

8 Kommentarer

Omdømme 4
Badge +1
Jeg mener ikke det er muligt. Jeg har stillet min i bridge tilstand og har så mit eget udstyr bagved.

Men hvis du absolut skal bruge DNS server, der står så langt væk, så husk at anvende en lokal cache. Asus’ routere har sådan en indbygget. Muligvis også andre...
Omdømme 3
Badge +1
Tak. Mit indtryk er nu at Googles er ret pålidelige og hurtige. Det er jo en anycast adresse. Jeg har nu heller ikke haft problemer med TDCs på det seneste.
Omdømme 4
Badge +1
Jo de er da hurtige, men de står stadig i Amsterdam eller Stockholm og der er noget svartid. Hvis vi så forestiller os at mange af de navneservere de skal snakke med, står her i Danmark, så bliver det faktor fire, forespørgslen bliver langsommere. Endelig, så er der vel spørgsmålet om hvad Google får ud af at stille navneservere til rådighed. Hvis noget er gratis, så ved du, at du er produktet ;)
Omdømme 7
Badge +7
Jeg oplevede af og til DNS "time out" med You Sees servere. De kom nærmest i byger. Derfor skiftede jeg i tidenes morgen til Open DNS med min Netgear C6250 fra YouSee. Nu døde min C6250 desværre fornyligt, og jeg kunne desværre kun få en 3890 som erstatning.

Jeg har også ledt efter DNS opsætning, men jeg vil tro You See har fjernet funktionen for at lette supporten af routerne. Jeg har derfor manuelt sat Open DNS lokalt, hvor der er muligt, mens jeg overvejer om jeg skal sætte 3890 i "bridge mode".
Omdømme 4
Badge +1
OpenDns validerer ikke DNSSEC. Det er en sikkerhedsoverbygning, hvor man kan bekræfte den autorative navneserver kryptografisk. Hvis jeg skulle anbefale et alternativ til YouSees servere, så må det være censurfridns.dk. Det er en services der drives af Thomas Steen Rasmussen, som er en dygtig sysadm der bl.a. arbejder med DNS hos webpartner nu Telia.
Omdømme 3
Badge +1
censurfridns.dk virker som et godt valg. Laver jeg en namebench-test er TDCs marginalt hurtigere for mig. Jeg tror lige jeg vil lege lidt med en lokal bind-dns-server på min NAS, så jeg kan cache lokalt :-)
Omdømme 4
Badge +1
Prøv lige og se nederst på DHCP siden. Tror den ligger under avanceret. Er der ikke mulighed for at indstille DNS serverne der?
Omdømme 3
Badge +1
Jo, sørme jo...tak :-)

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8