Spørgsmål

Sagecom 3890 Hastighed?

Omdømme 7
Badge +2
Hej, Jeg har i ret lang tid bare brugt mit modem fra Yousee til TV, telefon og iPaden og har ikke målt hastigheder i noget tid.

Men nu i anden anledning tilsluttede jeg den også til min PC med et kabel, nu bla. for at måle hastigheden. Jeg har en 300/60 forbindelse men med Youtube kørende på TV'et var hastigheden målt til det halve ca. 150/28 mbps.

Men her i morgen uden andet brug end PC, målte jeg igen nu var hastigheden ca. 215/35.

Nu kører alt OK med den hastighed, men er der noget man selv kan gøre, for at komme op i nærheden af de 300/60? Mit modem er et års tid gammel.

4 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +2
Efter den 3. Hastigheds test stoppede Yousee Modemet med at virke til PC'en, så jeg måtte tilbage til Fiber Internet som altid virker! Det har kun været nede ca. 30 minutter en nat for lang tid siden.

Men ellers er jeg tilfreds med Yousee Modemet til at ''trække'' de ret mange timer jeg streamer tennis og andet på TV'et, på samme tid den bruges til telefon og iPad. :)
Omdømme 7
Badge +7
Første problem er at folk stoler blindt på hvad et tilfældigt test program siger. Der var en tråd på et dansk forum, hvor en bruger klagede over, at vedkommende ikke fik hvad der var bestilt fra udbyder. Det fik flere til at vise deres tal. De 2 sjoveste:
1. 2-3 brugere havde 300Mbps ned og Speedtest.net sagde omkring 600 Mbps.
2. En havde lige hente en række ISO filer filer med fuld hastighed. Der blev så lavet en Speedtest.net måling, som kun viste den halve hastighed.
Som jeg forstår det optræder der 2 problemer med Speedtest.net servere:
1. Serveren kan være overbelastet og sender fejlagtig information.
2. Serveren er forbundet til internet med f.eks, kun 100 Mbps. Det blive en flaske hals og serveren sender fejlagtig information.

Næste problem er at udbyderne oversælger deres forbindelser. Udbyder kan se at de fleste kunder kun bruger en brøkdel af deres forbindelse. Derfor optræder der "Peak time" hvor for mange er på på samme tid. Her hvor jeg bor er "Peak time" omkring 16-22 på hverdage.

Skal du for alvor teste din forbindelse over døgnet, skal du som en overstående kunde gjorde hente en række ISO filer. Det vil vise over tid, hvad din forbindelse kan klare i "real life".
Omdømme 7
Badge +2
Tak for info, er det kun Internet fra Yousee der er langsom ved måling på ''peak'' tider?

Jeg har beholdt mit gamle Fibernet Internet 80/80, måler jeg der er det altid over 80...
Omdømme 7
Badge +7
Nej, det er alle udbydere som oversælger deres båndbredde. Vær du glad for det, for ellers ville dit internet måske koste f.eks. 10 gange mere.

Hvis du måler på en god server meget tæt på din udbyder, vil den som regel give et fornuftigt bud på den nuværende hastighed.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)