Sticky

Sådan laver du portforwarding på Sagemcom 3890

Omdømme 5
Badge +7
  • YouSee Forum Team
  • 2397 kommentarer
Nogle computerprogrammer vil kun fungere, hvis du opretter en port forward. Andre vil kunne fungere hurtigere. Hvordan du opretter en port forward på Sagemcom3890 vil jeg vise dig nedenfor.

1. Åbn din browser, og skriv 192.168.0.1 i adressefeltet. Tryk på Enter på dit tastatur.

2. Skriv "admin" i feltet Username, og skriv det password der står på mærkaten i bunden af dit modem, i feltet Password og klik på "Log ind".

3. Klik på Advanced.

4. Klik på Forwarding.

5. Klik på Add,

6. Nu er du klar til at oprette din portforward.

A. Skriv navnet på din portforward i feltet "Custom Service", f.eks. "NAS-server", "IP-kamera" eller som jeg har gjort, skrevet titlen på et computerspil ved navn "Call of duty".

B. I feltet servertype vælger du IPv4.

C. I feltet Server IP-Address skriver du IP-adresse på den enhed på lokalnetværket, du vil lave portforwarding til. Det er generelt en god ide at tildele en statisk IP adresse til den enhed på lokalnetværket, der laves port forwarding til.

D. Under External Port Start indtaster du dit ip-startport-nummer på WAN siden. Ved External Port End indtaster du dit ip-slutport-nummer på WAN siden.

E. Udfor Protocol vælger du TCP eller UDP. Er du i tvivl om hvilken protokol du skal vælge, vælg da TCP/UDP

F. Under Internal Port Start vælger du dit ip-startport-nummer på lokalnetværket. Ved Internal Port End skriver du dit ip-slutport-nummer på lokalnetværket.
(Hvilken port du skal indtaste, afhænger af det udstyr eller den applikation, som du vil lave en portforwarding til og her kan producenten oplyse om det korrekte portnummer. Numrene du ser på billedet er fiktive.

G. Klik på Apply/Save og du har nu lavet en portforward.

Har du input, erfaringer eller spørgsmål omkring portforwarding, så er du meget velkommen til at skrive dem her i tråden! :)

15 Kommentarer

Omdømme 1
Badge +1
" Det er generelt en god ide at tildele en statisk IP adresse til den enhed på lokalnetværket, der laves port forwarding til."

...skriver Kasper. Joh, portforward kan findes, men i 3686 virkede featuren med statisk ip ikke, og på 3890 findes den ikke umiddelbart.

Det ville vel nok være en god ide at lave en gennemgribende vejledning og ikke blot nævne noget, som mange ikke kender til.

Jeres vejledning til static ip og pf på 3686 har aldrig virket, hvilket supporten også indrømmede ...men de gjorde ingenting, for det var naturligvis udenfor support.

Ekstremt ejendommelige politikker - de må være opfundet som asylum ignorantiae (altså et sted, man kan søge tilflugt, når man ikke har kompetencerne til at løse problemerne).

/nksdk
Ok tak, jeg har prøvet det, dog kan jeg ikke få lov til at gemme da programmet forlanger at jeg tager et valg i "select a service", det punkt er ikke med i vejledningen, er der nogen forslag.
Omdømme 5
Badge +7
Hej nksdk

Mange tak for din feedback på guiden:)

Hvis du går ind under DHCP på Sagemcom3890 i menuen til venstre, så kan du nede i bunden af siden finde mulighed for at sætte en statisk/fast IP til udstyret.

Jeg kan ikke bekræfte generelle problemer med at sætte hverken portforwarding eller statisk IP på henholdsvis Sagemcom3686 eller Sagemcom3890.
Omdømme 5
Badge +7
Hej Ahsche

Har du fået det til at virke?

Du skal huske at markere en service på listen eller vælge Custom Service og give denne et navn.
Jeg har et Sagemcom 3890 modem. Og jeg kan simpelthen ikke finde ud af at logge på min nas udefra. Jeg har reserveret min synology nas's IP adresse i routeren. Og har der efter forwarded port 5000 i routeren. Skal jeg så ikke skrive min routers ip adresse 10.xxx.xxx.xx:5000 i adresse feltet i browseren for at kunne logge på nas'en udefra?

Badge
Cpoen skrev:

Jeg har et Sagemcom 3890 modem. Og jeg kan simpelthen ikke finde ud af at logge på min nas udefra. Jeg har reserveret min synology nas's IP adresse i routeren. Og har der efter forwarded port 5000 i routeren. Skal jeg så ikke skrive min routers ip adresse 10.xxx.xxx.xx:5000 i adresse feltet i browseren for at kunne logge på nas'en udefra?

Du kan finde din ip på minip.dk - den ip du referere til er dit kabelmodem ip til yousee, og er altså ikke den ip som man tilslutter dig.

Husk at være forsigtig med at du ikke pluselig havner på google med din ip eller dns.
læs også om index no follow
Måske er det samme problem jeg har - jeg kan godt tilgå min NAS udefra med den statiske IP-adresse, den er tildelt. Men jeg kan ikke tilgå min NAS indefra mit eget netværk ved hjælp af den eksterne IP-adresse. Det er ret træls, når mange af mine apps blot er indprogrammeret med den eksterne IP-adresse.....så kan jeg ikke tilgå disse ting, når jeg sidder hjemme (altså indenfor local netværket).
Min Synology NAS giver mig denne fejlmeldning ved den automatisk UPnP konfiguration af Port Forwarding: "Kunne ikke gennemføre portvideresendelsesregler. Sørg for at følgende krav er opfyldt 1) UPnP NatPnP-protokollen er aktiveret 2) Antal portudvidelsesregler ikke overstiger maks. antal på routeren". Ad 1) ved jeg ikke hvor jeg leder efter i ruterens UI, men Ad 2) er i orden med kun 3 forsøgte porte indtil videre. Når det så ikke virker må man man jo i gang med den manuelle metode, som er beskrevet herover, MEN jeg har et andet UI til mit Sagemcom 3890 (BCM9338x ??) end det viste af Kasper fra YouSee. Hos mig findes både "Server IP address" og "External IP address" i UI. Kan godt være en smule forvirrende hvis YouSee førsøger at hjælpe med et andet udgangspunkt end kunderne, så hvis jeg kunne få forklaret hvilken IP-adresse der skal indtastes i hvert af felterne - og hvorfor, så ville det måske lykkes mig at få forwarded nogle porte til min Synology NAS (som i øvrigt er kendt for sit intuitive UI og i øvrigt kender tusindevis af routervarianter i.r.t UPnP....men ikke lige den You See har valgt at bruge). På forhånd tak:D
Jeg har stort set fået port forwarding til at virke, både med enkelte porte/port-ranges som beskrevet i ovenstående guide og ved brug af DMZ.

Der er blot eet kæmpe stort problem, der ødelægger alt det sjove.

Ligegyldig hvem, der udefra connecter til mine forwardede porte, så ser min interne server det, som om trafikken kommer fra min egen eksterne IP-adresse.

Med andre ord: Hvis nogen forsøger at hacke sig ind på min server, har jeg absolut ingen mulighed for at finde ud af hvem det er og det er umuligt, at lave nogen som helst meningsfuld IP-filtering på serveren. Meget, meget ufedt!

Om det er 3890'eren eller noget udstyr hos YouSee, der laver ovenstående NAT'ing ved jeg ikke, men jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart finde noget sted at slå det fra i 3890'eren.

Hvis det gør nogen forskel, så har jeg fast IP og bruger følgende:

Board ID: FAST3890_D0
Build Timestamp: 20180211_1451
Linux Version: 3.14.28-Prod_6.1.2mp2
Wireless Driver Version: 7.14.164.17 (r683874)
Hardware Version: FAST3890V2 Rev:V2.0
Software Version: FAST3890_TDC_50.10.12.T0

Til @claus.bouet og andre med samme spørgsmål:
Server IP Address er din interne servers IP-adresse, f.eks. 192.168.0.2. Det mest af den adresse er allerede skrevet for dig og du skal altså blot selv skrive det sidste tal i IP-adressen.
Jeg havde ikke brug for at udfylde External IP Address. Jeg antager, at det er nødvendigt, hvis man har flere eksterne IP-adresser hos YouSee.
@stderr
Jeg er glad for jeg ikke er alene.
Nu har jeg fandme siddet og troubleshootet på min webserver i flere timer fordi den pludselig var begyndt at rapportere alle forespørgsler som kommende fra WAN ip'en og så er det fandme Yousee der har været i gang med at lave ged i den.
Jeg kan se i mine logs at ændringen for mig skete omkring klokken 04:41 d. 10/04 hvor access loggen på Nginx går fra at vise de korrekte ip adresser til konsekvent at rapportere WAN adressen. SUK.
Mon ikke jeg modtog FAST3890_TDC_50.10.12.T0 ca. deromkring.
Jeg har i øvrigt ikke fast ip adresse men "fast dynamisk"
Det smider godt nok grus i maskineriet for mit setup.
Til @Waseh og andre med samme NAT-problem.

Problemet er forsvundet fra min forbindelse uden at jeg har gjort noget som helst. Jeg har ikke engang haft tid til at ringe til YouSee og brokke mig.

Så tak til YouSee herfra. Nu kan jeg igen bruge min forbindelse.
Kasper - hvad er Under External Port Start indtaster du dit ip-startport-nummer på WAN siden. Ved External Port End indtaster du dit ip-slutport-nummer på WAN siden.?
@Waseh Fik du nogensidne løst dit problem med at det var din egen WAN ip der vises i Synologyens log? Jeg kæmper nemlig med problemet nu. Har den nyeste version af Sagemcom 3890V3

Mvh
Martin
@mprs Jeg opgav - Har smidt min egen router på og sat Sagem Starwars edition i bridge mode. Jeg lod det dog ikke stå på særligt længe så jeg ved ikke om det ville se anderledes ud hvis jeg forsøgte mig igen nu.
Badge
Waseh skrev:

@stderr
Jeg er glad for jeg ikke er alene.
Nu har jeg fandme siddet og troubleshootet på min webserver i flere timer fordi den pludselig var begyndt at rapportere alle forespørgsler som kommende fra WAN ip'en og så er det fandme Yousee der har været i gang med at lave ged i den.
Jeg kan se i mine logs at ændringen for mig skete omkring klokken 04:41 d. 10/04 hvor access loggen på Nginx går fra at vise de korrekte ip adresser til konsekvent at rapportere WAN adressen. SUK.
Mon ikke jeg modtog FAST3890_TDC_50.10.12.T0 ca. deromkring.
Jeg har i øvrigt ikke fast ip adresse men "fast dynamisk"
Det smider godt nok grus i maskineriet for mit setup.

(BUG)
under advanced:
Remote Config Management

skal du enable og disable igen og så holder den op med at give wan adresser i log

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)