Spørgsmål

Reverse DNS og fast IP på yousee kabel IP

Jeg har en mail server på en vens kabelmodem som jeg gerne vil have sat en reverse DNS op på. Jeg har fået divergerende oplysninger diverse steder fra over telefon-support om at det kan lade sig gøre på kabel, men det gik fint for min DSL faste IP. Jeg fik at vide jeg skulle poste her.
Det drejer sig om IPen 83.88.194.34 der skal peje på gazolini.dk. Kan det lade sig gøre?

12 Kommentarer

Omdømme 4
Badge +1
Hej ElmerFudd
Nu skriver du ikke hvilket Modem fra Yousee du benytter, men jeg tvivler stærk på at du kan lave
et reverse DNS setup, på et af Yousee kabel modems. Til formålet skal du opsætte din egen interne DNS Server og benytte denne som den primære DNS server i dit setup, I dette setup kan du lave så mange Reverse DNS opsætninger som du har lyst til. Derudover skal opsætte en DNS forward til en af de eksterne DNS servere ude på nettet, da du eller ikke vil kunne lave almene DNS opslag.
DNS er en teknologi hvor man kan slå en IP adresse op via en DNS adresse.
gazolini.dk kan man derigennem slå op og få fat i 83.88.194.34. Dette tilbydes via dkhostmaster for TLD dk.
Reverse DNS er til den anden vej. At få fat på gazolini.dk via 83.88.194.34, og den funktionalitet tilbydes via 100% udbyderen af IP adressen, og kommer aldrig nogen sinde i nærheden af kundens udstyr.
83.88.194.34 resolver til x1-6-44-94-fc-60-56-25.cpe.webspeed.dk i dag, og den record skal ændres til gazolini.dk for at få mailserveren til at fungere ordentligt.
Omdømme 5
Badge +2
DSL kan du godt få ændret rDNS, da du godt kan købe en fast ip. På coax kan du ikke få ændret rDNS, da der her ikke kan leveres en fast ip. De sælger godt nok et produkt, som de kalder fast ip, men den er ikke mere fast end at den stadig skifter. Du kan f.eks. heller ikke få IPv6 på coax. Coax er desværre et uland, når det kommer til funktioner udover at flytte bits, hvilket coax også har svære problemer med fra tid til anden.

Bedste mulighed for at løse problemer er at få din mailserver til at præsentere sig som x1-6-44-94-fc-60-56-25.cpe.webspeed.dk...
Omdømme 1
Til Information, hvis nogle finder denne chat, så har jeg været hele vejen igennem YouSee's/TDC's trædemølle indtil jeg fik fat i en teknikker der vidste hvad han talte om.... eller var verdensmester i BS 😉

Han fortalte mig at YouSee's kabel modem's bruger deres MAC adresse til registrerer sig i rDNS og på baggrund af dette hente deres konfig, så det er umuligt at ændre rDNS da de så ikke ville kunne modtage deres konfig og komme på internettet 😭

Så indtil de finder en anden måde at gøre det på.... hvilket de i øvrigt nok ikke er interesseret i at kigge på, for det virker jo og de har ikke noget behov for omlægning.

Til dem der ikke forstå det med rDNS og mailservere så er det, at mange andre mailservere tjekker med en 3.parts whitelisting service, som blacklister ip'er i dialup puljer og den eneste måde man kan blive whitlistet er ved at ændre rDNS... så det hjælpe desværre ikke at "præsentere sig som x1-xxxxxxx.cpe.webspeed.dk"

Edit:
Man kan læse mere om problemstillingen her:
https://forum.yousee.dk/coax-9/fast-dynamisk-ip-egen-mail-server-99124
Stefan Christensen skrev:

Han fortalte mig at YouSee's kabel modem's bruger deres MAC adresse til registrerer sig i rDNS og på baggrund af dette hente deres konfig, så det er umuligt at ændre rDNS da de så ikke ville kunne modtage deres konfig og komme på internettet 😭

Det må så være BS-afsnittet. :)
Omdømme 5
Badge +2
Stefan Christensen skrev:

så det hjælpe desværre ikke at "præsentere sig som x1-xxxxxxx.cpe.webspeed.dk"

Afgjort bullshit! Der er masser af installationer der præsenterer sig med ip-adresse i rDNS navn. F.eks. 1-2-3-4-cable.dk.customer.tdc.net.

Routernes management interface er i øvrigt forsynet med en anden ip adresse end den der anvendes til internetadgang. Ellers ville de ikke kunne administrerer routere der ikke er parret med et aktivt abonnement.
For at udpensle lidt mere... DHCP og TFTP er et par af de mekanismer, som er med til at få modemmet online. Der er yderligere et system, som holder styr på konfigurationsfilerne (dem som styrer hastighed og wifi-indstillinger). DNS er ikke en del af det system.
Omdømme 2
Badge
Det har været muligt at få sat reverse DNS hos YouSee siden de skiftede fra [mac].cpe.webspeed.dk PTR adresserne, til de nye [ip]-cable.dk.customer.tdc.net adresser.
Jeg fik det gjort tilbage i maj måned. hostmaster snabela itadel punktum dk kan klare det, hvis I har fast IP-adresse.
Er der stadig IP'er med *.webspeed.dk rDNS i omløb?

At blive fjernet fra SORBS har til gengæld vist sig at være en større udfordring, når de fleste andre hosts i ens subnet har generiske rDNS-navne...
laksen skrev:

Det har været muligt at få sat reverse DNS hos YouSee siden de skiftede fra [mac].cpe.webspeed.dk PTR adresserne, til de nye [ip]-cable.dk.customer.tdc.net adresser.
Jeg fik det gjort tilbage i maj måned. hostmaster snabela itadel punktum dk kan klare det, hvis I har fast IP-adresse.
Er der stadig IP'er med *.webspeed.dk rDNS i omløb?

Mht. det skift, så skete det tilfældigvis op til indførslen af GDPR. De gamle PTR-adresser lå der sideløbende et stykke tid, men de synes at være helt væk nu.
"Laksen" hvem eller hvilken yousee afdeling havde du kontakt med for at få sat rDNS op, har du evt. en kontakt person eller mail adresse?
Har du en privat løsning eller er det er erhvervs løsning?

Pft.
Omdømme 2
Badge
masve skrev:

"Laksen" hvem eller hvilken yousee afdeling havde du kontakt med for at få sat rDNS op, har du evt. en kontakt person eller mail adresse?
Har du en privat løsning eller er det er erhvervs løsning?

Pft.

Det er en helt almindelig privat coax-forbindelse jeg har, det der hed Webspeed før i tiden.
Du skal skrive til hostmaster@itadel.dk. Årsagen til det mærkelige domænenavn er at TDC Hosting har skiftet navn til Itadel, et ordspil på "citadel". Så det har ikke noget med adelige it-folk at gøre.
Jeg prøvede at obfuskere mailadressen i min sidste post for at undgå spam-crawlers, men de skriver den selv i klartekst på deres site (http://support.itadel.dk/997), så skaden er nok sket.

Da jeg bemærkede at min PTR-adresse så mere statisk ud end den plejede, prøvede jeg først at skrive til hostmaster@tele.dk ligesom i gamle dage, men fik, så vidt jeg husker, et autosvar tilbage om at det var hostmaster@itadel.dk jeg skulle have fat i.
Sendte en mail dertil med min IP og hvad jeg ville have PTR peget på, og dagen efter lå der en mail om at den var ændret. Og her 9 måneder senere er den stadig sat.
Takker, jeg var inden på deres hjemme da jeg faldt over din post, men syntes ikke at kunne finde forbindelsen mellem yousee og denne service :D