Spørgsmål

Remote Desktop og Sagem kabelrouter?

Hej. Jeg har fornylig skiftet fra en DSL "Homebox" til en kabelrouter, begge fra Sagem og lev. af TDC/Yousee. Efterfølgende kan jeg ikke RDP fra en laptop på WLAN til en desktop på kablet ethernet. Efter lidt snusen rundt (Google er altid en ven) er jeg nået frem til at det muligvis har noget med en MTU mindre end 1500 at gøre, og jeg kan ganske rigtigt ikke pinge fra laptop til stationær med en pakkelængde større en 1472 (hvis jeg sætter -f [don't fragment]). Er der nogen der kan bekræfte at dette er relateret til mit problem, og er der nogen der kan fortælle hvordan jeg evt ændrer det - helst på routeren, for jeg magter ikke at skulle omkonfigurere alle laptops der kommer forbi :(
/Carsten

2 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +7
Hej hojland-knudsen

Velkommen på YouSee Forum! :)

Jeg kan se at du mangler svar her, så jeg vil lige høre om du har fået løst problemet?
Omdømme 7
Badge +3
Hej.

Jeg kan oplyse at jeg godt kan åbne et fjernskrivebord fra en bærbar og trådløs klient-PC med Windows 7 Home, og få vist skrivebordet på en stationær og kabelforbundet server-PC med Windows 10 Pro. Der bruges en Sagem Fast 3890 router fra YouSee. Der kom dog lidt roderi i den stationære PC som krævede en genstart efter at fjernskrivebordsforbindelsen var lukket.

Der skulle to forsøg til inden opkaldet til fjernskrivebordet virkede.

Hvis der lige er skiftet router kan PC'erne muligvis opfatte det som om de er tilsluttet et nyt netværk, og det er ikke altid at man bliver spurgt om det er et sikkert privat netværk og om man ønsker netværksfunktionerne aktiveret. Er de ikke aktiveret vil fjernskrivebord næppe fungere. Så må man aktivere netværksfunktionerne. Det er også muligt at man efter skift af router må ind i kontrolpanelindstillingerne på server-PC'en under sikkerhed, og gentage markeringen af at der er adgang for fjernskrivebord og hvilke(n) bruger(e), der har adgang. Det er tillige muligt at man må tilpasse en indstilling i sin sikkerhedspakke, afhængig af hvilken pakke man har.

YouSee har med den seneste opdatering af routeren fjernet muligheden for at se og ændre MTU i forbindelse med tildeling af IP m.m. via DHCP. Men hvis man indtaster faste IP-oplysninger og fravælger brug af DHCP burde det være muligt at se og ændre MTU lokalt, sandsynligvis ved en manuel ændring i registreringsdatabasen. Gør man det, så husk at notere hvad der stod før der ændres, så man kan ændre tilbage igen. Jeg må henvise til Google-søgning for flere oplysninger.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)