Spørgsmål

Problemer med lag (Spikes, høj ping)

Sagen er den at for et par uger siden havde vi problemer med at vi alle på netværket oplevede en meget ujævn ping. Det skal slås fast allerede nu, at vi oplever det i ALLE spil og alt vi kan se og måle en ping på. Det er ikke til specifikke spil, programmer, hjemmesider eller noget.

Da det så stoppede har vi i stedet haft ujævne utroligt høje spikes. Vi sidder stabilt på fx 20-30ms ping og pludselig eksploderer den og falder til ro igen. Dette er selvfølgelig meget mærkbart i spil.

På sigt er vi begyndt på vores tre forskellige computeren, som alle er sat på med kabel, men til tider også 5ghz, at ping 8.8.8.8 eller 8.8.4.4 imens for at se om vores spikes sker her på samme tid som i spillet.

Her har jeg en lille serie af billeder med eksempler fra CMD samt billede af statistic fra modem: https://imgur.com/a/DXwhFBx

Jeg har snakket meget med en tekniker på det sidste og har prøvet følgende ting:
- Ændre på kabler
- Fjernet antennekabel og andet elektronik i nærheden af routeren, som dog kun var en stikdåse uden noget i.
- Fjernet switch og egen router fra netværket
- Fået ny egen router uden det forbedret det (her kører jeg jo så selvfølgelig i bridge mode)
- Fået byttet Sagemcom 3890 modemet

Lige nu kører vi 3 computere med kabel direkte i det nye modem og ikke noget andet fis er sat på andet et par telefoner, chromecast osv. over trådløs. Her skal det også siges at vi har haft trådløs helt slået fra og problemerne fortsatte på de 3 maskiner.

Jeg bor i lejlighed, har kørt egne kabler rundt for at værelserne kan få ordentlig forbindelse... Disse kabler har jeg forsøgt at omgå i tilfælde af at jeg selv er fejlkilden og vi kører derfor lige nu direkte kabler henover alle gulvene (det er et mareridt at leve i). Det har ikke ændret på noget.

Vi har også prøvet med kun to computere på ad gangen i forskellige kombinationer og oplever det stadig. Ligesom vi tror at en enkelt computer er skyldig, så kommer der spikes.

Problemet er at det kan ske flere gange på en time, men der kan også på en god dag gå flere timer og op til en halv dag før vi oplever en voldsom spike igen.

Det sker også midt om natten og tidligt om morgenen når flere sover og måske kun en enkelt er på. Jeg havde min egen computer til at pinge hele natten og en morgen og der var også udslag.

Suggestions???? :(:(:(:(:(

9 Kommentarer

Omdømme 1
Er du helt sikker på at du har ordentlige skærmede kabler OG stik/tilslutninger (fx Triax/Cablecon som er Yousee-ready herfra https://www.av-connection.dk/?ML=316... ) - for ellers kan der komme masser af støj ind. Har selv været der, hvor det var et enkelt stik som trak støj.
Er routeren direkte på hvor Yousee-signalet kommer ind ? Eller går det måske gennem en (gammel) vægstikdåse?
Ellers er det vist tid til at få en tekniker ud. Men check det andet først for ellers koster det et gebyr.
Held og lykke.
Har helt haft droppet antennestikket og levet uden TV en hel dag uden at det ændrede noget.

Routeren står direkte i det hjørne hvor den skal tilsuttes.
Jeg har præcis samme problem, har testet alt undtagen at skifte til en anden router.
Derfor har jeg konkluderet at det er Sagemcom routeren der er problemet.
Har 2 forskellige problemer, det ene er loss, som man direkte kan se i routerens egen statistik, dette kommer og går. Ellers er det et højt udsving i ping.
Oplevede ingen af disse problemer med min tidligere router.
Jeg tester lige pt. deres nyeste modem. Det har kørt uden problemer hele dagen men nu kom der lige følgende spikes(skrevet over fra ping til 8.8.8.8):
21ms
22ms
21ms
261ms
21ms
448ms
22ms
986ms
28ms... og herfra bliver den normal igen. Altså problemet er præcist det samme som jeg har oplevet i de sidste par uger. SUK!

Jeg har sågar gendannet mit Windows 10 for at køre et meget simpelt setup til at teste med! Dobbelt suk!
Omdømme 5
Badge +4
Hej alle i denne tråd.

Lige en lille ting omkring ping, som i bruger til at finde jeres "fejl" . Ping kan IKKE bruges til at lave fejlfinding på hastighed/latancy på linjer. Ping er pakker der har LAVESTE prioritet igennem et netværk, og selv i serverenden er prioritet til svar på ping meget lav! Ping kan bruges til at se om der er "hul" igennem, om du kan "se" en server. Men kan ikke bruges til at se hvor stort et hul.
Den eneste måde man kan få en rimelig ide om der er hul igennem, og hvor stort det er, er ved at køre en iperf (Et tool der kan måle båndbredte, mest udbredt i Linux verdenen, men findes også til windows) op mod det ønskede slutpunkt, fra det ønskede startpunkt. (Og kun mellem de to, ethvert andet start, eller slut punkt tager en anden vej igennem netværket)
Fejlen som du ser på ping kan være ALLE steder på vej fra din enhed til den server du pinger til. Det kan endda være server har travlt med andre ting, og derfor er ping høj, eller måske en router midt ude i det hele er travlt optaget af at servicere andet data der har højere prioritet.

-Brian
Men vores ping i CMD afspejler jo vores præcise samme oplevelse på samme eksakte tidspunkt med hvad der sker på hver enkelte computer i forskellige spil, på præcist samme tid!

Teknikeren har ikke været "efter os" i forhold til at bruge det når vi så også kan se og mærke det ske samme tid til andre servers i eksempelvis spil...

Men fint, hvad skal jeg bruge ellers til at teste med? Iperf? Kan man få en vejledning eller to-do i at anvende det så, for jeg har kigget på andre værktøjer jeg ikke fattede en meter af og helt ærligt så har jeg brugt mange mange timer nu på det her lort og også penge! Jeg kan se at virkelig mange andre jo også har problemet, så fatter ikke det er mig der skal kæmpe så meget med det, men yousee ikke er til så meget hjælp......
Omdømme 5
Badge +4
Ping fortæller dig kun hvor lang tid det går fra du siger "Hallo Er du der?" til den server du pinger, og til server svarer tilbage "Ja, jeg er". Og det er KUN tiden til DEN SPECIFIKKE SERVER du finder ud af. dvs. hvis du f.eks. har problemer med en spilserver, nytter det ikke at pinge 8.8.8.8, da 8.8.8.8 for det første er et servercluster, der nok ligger i flere fysiske lande/kontinenter, og for det andet ligger et helt andet sted end din spilserver. Det ville svare til at du ville se hvor hurtig din post nåede frem til f.eks. din moster i Skagen, ved at sende et brev til en i Australien.
Selv hvis der er to der sidder på samme spil server i samme rum, er det ikke sikkert at de to går samme vej til spilserveren. På samme måde som hvis du siger til mange mennesker i København at de skal tage til Århus. Så er det ikke sikkert alle vil tage over Storebælt, især hvis Storebælt har lang kø, så er der nogen der tager færgen. Her er det også hvis nettet er fyldt et sted, så tager din datapakke en anden vej. Derved kan tiden ændre sig, eller hvis den vej du skal er optaget, så ændrer tiden sig også.
Iperf kan kun køres hvis modsatte server også kører Iperf. Så der er reelt ikke nogen mulighed for at finde ud af hvor fejlen er. En mulighed for se om det er din linje, er at fejlmelde linje, og lade yousee starte en overvågning, men det kigger kun direkte på din egen linje (Fra dig til central) . Det kunne f.eks. være linjen fra centralen, eller måske hvis det er udlandet, så linjen ud af landet.

-Brian
Man kan godt komme en del af vejen med ping, især hvis man pinger flere maskiner samtidigt. Hvis de alle giver udslag, er det i hvert fald ikke spil-serveren.

psping fra Microsoft understøtter tcp-ping, hvis man vil prøve noget andet end icmp-ping. Hvis du pinger noget internt i tdc, udelukker du flere ukendte faktorer. Det kan være:

linespeed1.eng.tdc.net:8080
linespeed2.eng.tdc.net:8080
linespeed3.eng.tdc.net:8080
ping.tdc.dk:53

konstant ping med psping på tdc's speedtest-server på port 8080:
psping -t linespeed1.eng.tdc.net:8080

almindelig ping: psping -t linespeed1.eng.tdc.net
Nu spørger jeg måske dumt... Men kan det her have nogen sammenhæng med varmen? Jeg hører fra flere og flere at de har problemer...

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)