Spørgsmål

Problemer med Bonjour - hjælp til opsætning

Router: Sagem model ? (Den er hvid, coax og har TDC art. nummer 347777)

Godt, jeg skal se om jeg kan gøre det kort. Routeren mister forbindelsen til printeren efter et stykke tid - og det kan løses ved at slukke og tænde printeren. Så problemet er ikke større end det. Og da jeg sidder ved siden af printeren, overlever jeg nok, selvom det er irriterende. Resten af familien tager knap så let på det med alle deres apple-produkter, måske specielt fordi jeg lokkede dem til at vi kunne anskaffe en ny printer med Apples AirPrint i, så de (i det mindste) aldrig vil have problemet igen.

Men det virker fortsat ikke. Eller: det virker indtil det ikke virker længere. Det er i øvrigt det samme fra min Win-PC fra iTunes til et Denon-anlæg med AirPlay. Der er forbindelse og det virker. Måske i en time, måske 2, men i hvert fald ikke næste gang man kommer tilbage til maskinen. Præcis som med printeren - fra alle Appledimserne.

Jeg har så googlet mig til at det handler om Bonjour-tjenesten, som mister forbindelsen til routeren. Det giver god mening. Win-PC er ikke direkte i printeren, men i routeren og (også) trådløs, ikke via ip, men via port noget i retning af XRX+nogle numre (her har jeg i øvrigt lidt problemer med driveren til Win og kan f.eks. ikke scanne til PDF, men det er en anden sag til en anden dag)

Jeg har fundet en glad mand som har løst et tilsvarende problem. Men det var på en D-Link Router. Det han gjorde var:

SOLUTION:
Go to ADVANCED: Firewall>>Address Restricted Filtering>>select Endpoint Independet for both UDP and TCP
Note: This fixed the issue with Airprint and Airport devices disaapearing and not working properly. BUT-My Iphone's remote control app still could not find any Itunes libraries open.
SOLUTION:
Go to ADVANCED: Advanced Network>>uncheck the Enable IPv4 Multicast Streams box

...så det ville jo være oplagt at prøve. Men på Routerens - Sagems - side er jeg helt fortabt og kan slet ikke gætte hvilke settings der svarer til de foreslåede. Jeg ser hverken "endpoint" eller
"multicast"

Så, jeg er på jagt efter at få routeren til ikke/aldrig at droppe bonjour-forbindelsen og har en halv løsning jeg ikke umiddelbart kan bruge. Jeg tager mod tips om både det oprindelige problem og/eller hvordan jeg udfører en tilsvarende løsning.

På forhånd tak!

2 Kommentarer

Nå, det var ikke så kort som jeg havde håbet. Jeg prøver lige igen:

Hvordan sikrer jeg i routerens setup at mDNS-trafik og andet relateret til Bonjour/AirPrint/AirPlay ikke mister forbindelsen og kræver genstart af klienter - f.eks. printer - for at få forbindelsen tilbage?

Kortere! ;)
Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Jeg kender ikke din router, men du kunne prøve at åbne port 5353 UDP i firewallen i din router (den bruges af mDNS). Din router er sikkert en 3686. Nogen indlæg her kunne tyde på dens firewall er sat meget restriktivt op. Du kunne forsøge at sætte den lidt ned.

Når det er noget med protokoller, er det en god idé, at slå en evt. strømbesparelse fra.

Nogen protokoller sender regelmæssigt et "keepalive". En lille kort pakke for at sikre begge ender er i live. Er der kortvarige afbrydelser fra f.eks. wifi, støj i router, genstart af router, tror den ene part måske forbindelsen er afbrudt.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)