Spørgsmål

Problemer med at logge på NemID via Sagemcom 3686 (Virker fint via Mobilt hotspot)

• Udforsker
  • 12 kommentarer
Hejsa, jeg har en kunde jeg har forsøgt at hjælpe med sit NemID et par gange nu.

Han kan komme til login, taste sit brugernavn og kode, få af vide hvilken nøgle han skal bruge, taste den, og så hænger systemet derfra.
En test ved at logge computeren på hotspot fra min telefon gjorde at den flyver igennem, test med min egen laptop på hans netværk giver samme problem, altså at jeg ikke kan logge på.
Er der nogen der har erfaring med dette?

Det er i et lejlighedsbyggeri, og da jeg ændrede wifi kanal på hans router, loggede vi på NemID helt uden problemer - Men en halv time efter siger kunden at problemet er det samme igen og da jeg forsøgte på hans computer dagen efter kunne jeg konstatere at problemet var ca. Det samme, dog blev der i 2. Forsøg logget ind, efter at NemID havde "hængt" i ca. 2 minutter.

Er der nogen der har erfaringer med dette?
Det helt sjove er at han vist altid kan logge på banken, men e-boks og andre offentlige tjenester giver problemer - Men om banken kun er med kode og så først nøglekort ved overførsel tør jeg ikke at sige på stående fod.

Generelt netbrug virker fint, pingtider er stabile og uden udfald - Jeg må indrømme at jeg ikke har kastet mig over at måle om der kunne være pakketab eller andet spændende, men wireless kører problemfrit til alt andet.

Alle erfaringer modtages med stor glæde, da det er en lidt svær situation at overbevise en telefonsupport om eksisterer... :/

95 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +3
Kan man logge på hvis computeren forbindes til routeren med kabel og wi-fi slukkes på routeren?
Hvis det hjælper midlertidigt at ændre kanal i wi-fi og fejlen optræder på alle computere, der tilsluttes til nettet med wi-fi kan det tyde på at problemet har noget at gøre med den trådløse radio i routeren.

Når wi-fi benyttes, optræder der så ukendte computere m.m., åbn stifinder og se under netværk.
Hejsa, jeg har ikke lige haft 30 meter kabel med hos ham, men gør jeg næste gang.
Der er ikke andre forbundet på netværket, kun den ene (Også når jeg kigger i opsætningen).

Han har selv været forbi Yousee for at høre til det, men blev blankt afvist (Hvilket jeg også godt i en eller anden grad kan forstå).
Vi tester nok med kabel og så må vi overveje om vi skal fejlmelde routeren hvis det bare spiller.
Omdømme 7
Badge +3
Det jeg var lidt bange for var at der måske kunne være en uvedkommende, der havde logget sig på det trådløse net for at prøve at fiske oplysninger, som NemID giver adgang til, eller at YouSee havde udleveret to routere med samme SSID og måske også samme adgangskode til wi-fi, eller at et eller andet trådløst udstyr i nærheden forstyrrer. Så er det dog blot underligt, hvis det kun rammer NemID-login.

Hvis der er 30 meter mellem routeren og computeren kan det være at det trådløse signal dæmpes for meget til at data overføres fejlfrit.

Der kan være andre årsager. En anden bruger har problemer med samme slags router, hvor det tilsyneladende er et DNS-problem. Er det også tilfælder her vil problemet nok opstår også med kabel. Man kan eventuelt prøve at checke og ændre de DNS-servere, som man får hvis netkortet er indstillet til at hente IP og DNS automatisk. Prøv eventuelt at ændre dette så der i stedet for bruges nogle indtastede DNS-serveradresser. De rigtige adresser, som YouSee anvender (eller burde anvende) er 193.162.153.164 og 194.239.134.83. Hvis det afhjælper fejlen er der sandsynligvis noget galt i routeren som giver forkerte DNS-værdier. Hvis det ikke afhjælper fejlen kan man prøve med Googles DNS-serveradresse 8.8.8.8. Hvis det afhjælper fejlen må der være noget galt med routerens eller YouSees håndtering af DNS.

Alle disse indstillinger skal laves for IPv4, da man endnu ikke kan bruge IPv6 på YouSees net.

Men problemet kan måske også ligge hos Nets. Måske har de fået registreret brugerens eksterne IP-adresse som en mistænkelig adresse, så man ikke uden videre vil godkende NemID-login fra pågældende adresse. Dette behøver ikke at være brugerens skyld, adressen kan tidligere have været brugt af en anden bruger, der har forsøgt sig med hacking eller tilsvarende.
Omdømme 7
Badge +7
Ja, prøv kablet. Vi bor i lejlighed og har måtte opgive trådløst wifi på 2,4 GHz. Der er alt for mange brugere og en masse støj på den frevens. Efter vi er kommet over på 5 GHz, er det blevet stabilt. Her er langt flere kanaler, og da 5 GHz ikke rækker så langt, bliver man ikke generet af hele ejendommens trådløse net, og alt det andet støj som f.eks. : tyveri alarmer, baby overvågning, aflæsning af varme, gamle blue tooth enheder, trådløse tasteturer/mus.
Hej Kameli

Fandt du nogensinde en løsning på problemet? Jeg oplever nemlig det samme. Min far fik ny router (Sagemcom 3686) lige her før nytår, og siden da har vi ikke været i stand til at logge på Danske Banks netbank eller e-boks?!? Og det gælder både via trådløs forbindelse og via kablet., Meget mystisk, og temmelig irriterende.

/Lars
Hej Kameli
Jeg oplever også samme problem. Øv! Jeg fik en Sagemcom 3686 router for to uger siden og kan nu ikke logge på med NemID på netbank, e-boks, rejsekort mv. Jeg kommer også igennem hele proceduren med brugernavn, password, nøglekort log-on, hvorefter intet sker udover meddelelsen "can't display this website". Jeg har prøvet alle de gængse tricks med genstart af router og pc mv. - og nej, desværre virker det heller ikke med kabel i router og pc.

Jeg oplever problemet, når jeg bruger Internet Explorer - men også med Chrome, selvom det her som regel lykkes at logge på efter flere minutters snurren. Jeg har Windows 10 og har seneste version af Javascript installeret. Problemet er der også både med og uden VPN slået til.

Til gengæld virker det helt fint med mobilt hotspot.

Håber virkelig Yousee kan finde en løsning på problemet , da det er meget frustrerende :-(
Tilføjelse......

Har også prøvet på begge netværk 2,4 GHz og 5GHz, skiftet kanal på begge - gør ingen forskel.
Omdømme 7
Badge +7
Har I prøvet med en anden PC, mobil eller tablet?
@slangefar - jeps, jeg prøvede at bruge min egen laptop på min fars router - samme resultat.

Jeg har i dag været i kontakt med YouSee support. Ham jeg snakkede med kunne ikke umiddelbart løse det. Men sjovt nok sagde han, at de havde hørt om problemet før. Så fik jeg "oprettet en sag" og jeg skulle gerne høre fra dem igen i løbet af et par dage. Jeg skal nok skrive en opdatering her når jeg hører noget.
@slangefar - samme problem på tablet, men mobil lader til at fungere.

@lhvidegaard - jeg har også talt med Yousee Support i eftermiddag, men der var desværre ikke meget hjælp at hente. Supporteren var ret afvisende overfor, at routeren kunne være problemet (trods min forklaring om alle udelukkelsesmetoderne), og udover at skifte kanalen på mit netværk kunne han ikke hjælpe mig. Jeg er derfor spændt på at høre dit svar fra Yousee.
Omdømme 7
Badge +7
Har I prøvet at nulstille browser (midlertidige filer og cookies)? Browsere har det med at sande til efter et stykke tid.
Ja, har også prøvet at nulstille browseren, men det havde desværre heller ingen effekt.
Samme her. Og jeg har derudover prøvet med 3 forskellige browsere - IE, Firefox, Chrome.

Og jeg har også prøvet et par andre af de oplagte remedier, som fx tændt/slukket Windows firewall, tænd/slukket for diverse antivirus programmer osv. uden at det gjorde nogen som helst forskel.
Hej

Jeg oplever nøjagtigt de samme problemer der beskrives i tråden her. Så snart, at jeg vil logge på med NemID via Internet Explorer fungerer det ikke - men til gengæld fungerer Firefox fint.

Fejlmeldte til YouSee's udvidede support den 3. oktober 2016. Fik en tilbagemelding om, at mine observationer var givet videre til en specialafdeling, men hørte aldrig mere. Jeg rykker dem lige for et svar.

Jeg fik oven i købet tilsendt en ny router af samme model, som der omtales her i tråden - men jeg har, sjovt nok, samme problem som tidligere. Dette regnede jeg også med ville være tilfældet.

/ Anders
Hmmm.... mystisk. Jeg har prøvet med Firefox på min fars PC (og IE og Chrome), og får samme resultat med alle 3.

På tirsdag har min sag ligget en uge hos YouSee, så rykker jeg dem.

/Lars
OK - men ja, temmelig mystisk.
Har lige rykket YouSee her til aften. Vender ligeledes tilbage, når jeg hører fra dem.

/Anders
Hejsa, lidt nyt herfra.
Prøvede med kabel, samme problem.

Bad om at få tilsendt en ny router, fik en ny, samme model, det har ikke løst problemet desværre.

Det er lidt hårdknude.
Har forsøgt med anden DNS og hvad man ellers kan finde på uden held.

Jeg er glad for tilbagemeldingerne fra jer andre med tilsvarende problem, det er rart nok at vide at vi ikke er de eneste, men det er noget tungt at bøvle i, når man ikke kan få konkret hjælp fra yousee.

Håber at nogen får at brugbart svar.
Endnu en opdatering herfra.
Vi kan på 5ghz komme næsten stabilt på e-boks, der går dog 2-3 minutter hvor siden bare venter efter at vi har tastet nøglekoden ind - Og så kommer vi, i de fleste tilfælde igennem.
Men det er jo ikke holdtbart.
Som nævnt før, så er tilfældet det samme for andre enheder der virker problemfrit på deres eget andre netværk.
@kameli - sjovt nok har jeg på intet tidspunkt oplevet at komme ind efter så lang tids "snurren". Hos mig går der som regel 15-20 sekunder, inden systemet giver op.

abp, lidt længer oppe i tråden, har haft succes med at bruge Firefox som browser. Har du prøvet det, gør det nogen forskel hos dig?

/Lars
Har prøvet med de 3 største browsere, men Chrome tillader umiddelbart længere ventetid end IE - For IE giver aldrig held, den giver op rimelig hurtigt.
Omdømme 5
Badge +5
Hej Kameli

Vi er igang med at undersøge denne sag nærmere, da via andre kanaler også er noget vi har fået meldt ind.

Hvilket styresystem anvender I af jer der oplever dette og er det forsøgt at disable Windows Firewall?

Vh.
@Kasper

For mit vedkommende er det under Windows 10. Jeg har forsøgt mig med diverse remedier som fx tændt/slukket Windows firewall, tændt/slukket for diverse antivirus programmer osv. Det gør ikke nogen forskel.

/Lars
Omdømme 7
Badge +3
Jeg har ikke selv problemet og har i øvrigt en anden router. Men da man har oplevet at NemID ikke virker når internetforbindelsen går via YouSees router, men at den virker når man bruger en smartphone som hotspot (d.v.s. så går man uden om YouSees router), kan det tyde på at problemet ligger i routeren Sagemcom 3686. Det kan så være en fejl i routeren eller at noget er indstillet forkert. Det er vel ikke fordi routeren forsøger at kommunikere med IPv6?

Brugere med fejl kan (hvis de ikke allerede har gjort det), prøve at logge på NemID's webside. Kan man ikke det, så prøv (hvis muligt) at bruge en smartphones hotspot.
https://www.nemid.nu/

Her kan man bl.a. se en hændelseslog, som måske kan give oplysninger om mislykkede login-forsøg. Måske er der noget galt med svardataene, når brugeren taster koden fra nøglekortet.

Se de tekniske krav her, er der noget, der ikke er opfyldt, eller noget der kan hjælpe til en løsning:
https://www.nemid.nu/dk-da/om-nemid/tekniske_krav/
Hej

Jeg har, for et par måneder siden, tjekket hændelsesloggen hos NemID angående fejl når jeg logger ind fra YouSee's router. Desværre giver hændelsesloggen ingen fejlmeddelelser - kun, t der er logget korekt ind.

Jeg kan også konstatere, at logon til offentlige hjemmesider, der benytter NemID, tager utrolig lang tid - og det er som om, at routeren fra YouSee blokere ét eller andet. Måske noget viderestilling.

Ind til videre har jeg desværre ikke kunne finde årsagen - men rykket YouSee for et svar.

/ Anders
Samme fejl på Win10 og Win7, umiddelbart 64 bit på begge - Om det kunne være IP v6 der driller tør jeg ikke at sige. Firewall mm. Har været forsøgt slået fra. Helt grundlæggende, så har alt der kan give mening, og ikke give mening, været testet :)

Vi kan nemt gå på nemid.nu og deres andre sider - En enkelt gang har vi fået en reel fejlkode som jeg ikke kan huske præcist hvad var, men umiddelbart mindes jeg det som "timeout" eller lignende - Det var ikke noget jeg kunne arbejde videre med i hvert fald :(

Det er dejligt (endeligt! Desværre) at høre at i kigger nærmere på det, nu kan jeg se at jeg ikke er den eneste, og jeg har ringet et par gange uden at komme videre selvom jeg kan forklare og bevise at fejlen ligger hvor den gør :)

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)