Spørgsmål

Problem med dual band wifi

Jeg fik for et par uger siden opgraderet min forbindelse og i den forbindelse også et nyt modem/router Sagemcon FAST3890_FF. Det skulle være en version3 model ud fra de billeder der er af de forskellige modeller.

Jeg har endvidere købt en ny pc med trådløst netkort - ASUS PCE-AC55BT (https://www.proshop.dk/Netvaerksadapter-netkort-printserver-mv/ASUS-PCE-AC55BT/2546586).

Mit problem bestårt i at jeg simpelthen ikke kan få netkortet til at connecte på begge bånd samtidig (2,4 og 5GHz)
Når jeg logger på routeren og kigger under wireless er netkortet forbundet på 5GHz på 2,4 er der ingen enheder forbundet.
Det trådløse netkort ER sat op til at bruge begge bånd og understøtter 802.11a/b/g/n/ac

Understøtter Sagemcom'en ikke dual band?? - Skal jeg ud og investerer i en ekstra router til at sætter foran Sagemcom'en? - Nogen der har et løsningsforslag??

15 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Kan din PC forbinde på 2,4 GHz uden brug af begge frekvenser?
Du forventer for meget af dit netkort. Det er ét bånd ad gangen.
Slangefar:
Ja, min pc kan godt forbinde på 2,4GHz, hvis jeg specifikt vælger det.
Omdømme 7
Badge +7
Har ikke selv prøvet at forbinde på begge frekvenser samtidigt, men troede måske at du havde skruet f.eks. hastigheden for højt op på 2,4 GHz i router. Altså højere end dit netkort kunne klare stabilt mod router. Jeg bruger selv MIMO på 5 GHz er meget tilfreds med hastigheden.
https://da.wikipedia.org/wiki/MIMO
Slangefar: Jeg havde åbenbart misforstået konceptet dualband. Jeg troede den tilsluttede på begge bånd samtidigt og kombinerede hastigheden.
Det jeg troede det var, er åbenbart det MIMO er. :-)
Kan du anbefale et godt trådløst netkort det understøtter MIMO - går ud fra at det supporteres i Sagemcom Fast 3890 routeren eller hvad??
Omdømme 7
Badge +6
https://da.m.wikipedia.org/wiki/MIMO
Omdømme 7
Badge +7
MIMO er helvede af teknologier, og det er meget svært at sige noget virker eller virker ikke. Der kan være et operativ systemer, som kan trylle med de 2 frekvenser på samme tid. Normalt er dog kun en "radio", og det vil sige kun en frekvens af gangen. Jeg har som sagt ikke selv prøvet det i praksis. Jeg har bare noteret mig at nyere udstyr, som kan MIMO på vores net med en 3890 router er omkring dobbelt så hurtigt på 5GHz. Jeg vil ikke anbefale noget udstyr, da det jo kan være det ikke virker hos dig.
Dit netkort understøtter MIMO (2x2).
Omdømme 7
Badge +7
Så vidt jeg kan se er den maksimale hastighed med dit netkort 867Mbps på 5GHz (AC standarden). Det giver en effektiv hastighed på op til 520Mbps. Hvad har du af internet hastighed fra YouSee?
Jeg har 300/300 og det kører faktisk ret fint.
Men hvis jeg, via min nvidia shield, afspiller en 4K film med en data rate på 51571 kbps og audio rate på 5106 kbps så lagger den ret ofte.

Nu skriver du så at maksiman hastighed på 867 Mbps - så undrer jeg mig lidt over at de skriver om kortet at dataoverførselshastighed skulle være 1167 Mbps.

Men selv med en effektiv hastighed på 520Mbps skulle den jo kunne afspille 4K filmen uden nogen som helst problemer.

Hvis jeg ser status på Asus kortet så svinger den lidt mellem 780 og 866,7 Mbit. Er det bare en teoretisk hastighed som intet siger om den faktiske hastighed imellem kortet og routeren?
Findes der et program (windows) som kan måle den faktiske hastighed - måske ligefrem over en lidt længere periode så man kan prøve at placere antennen det bedste mulige sted?

Forummanden skriver at kortet understøtter MIMO. Vil det så sige, at den maksimale hastighed på 5GHz bånden er 867MHz / 2?

Forstår jeg det ret, at det handler en del om hvor mange antenner kortet har.
F.eks. det her kort med fire antenner (MIMO 4x2??) kan overføre den dobbelte hastighed af det kort jeg har nu? - Både i teori og i praksis??
Omdømme 7
Badge +7
Kortet forbinder med op til 867Mbps, men kun omkring 60% kan bruges. Dette skyldes der sendes små datapakker og omkring 40% går tabt til kontrol af data. Jeg er ikke klar over om dit kort kan MIMO, men Asus skriver noget med 2x2. Spørgsmålet er så om 867 er før eller efter MIMO. Jeg vil tro, at det er før MIMO. Hvad bruger du af operativ system?

Et UHD signal kræver mig bekendt omkring 25Mbps, så du skulle have rigeligt.

Kender ikke meget til Shield, men en ven siger, at der er kommet en dårlig opdatering til 7.1, som skaber nogen problemer.

Hastigheden handler ikke om antal antenner, men om antallet af "radioer" (sendere/modtagere). Flere antenner gør bare at "radioen" kan nå sit maksimale.
MIMO kan faktisk godt øge hastigheden. Kort fortalt kan det fungere ved enten at gøre signalet bedre (antennerne sender den samme datastrøm) eller ved at sætte hastigheden op (antennerne sender forskellige datastrømme).

Den teoretiske hastighed på 867 Mbps består af en 80 MHz kanal og to datastrømme.
Tusind tak for jeres meget grundige og informative svar.
Jeg vil lige afprøve nogle ting her i weekenden - og håber jeg kan få skabt en stabil trådløs forbindelse så jeg kan afspille 4K/UHD film. - vil også lige checke om deer skulle være et problem med 7.1 - Jeg går ud fra at det er surround du hentyder til?

Kan se at jeg glemte at kopiere linket til det kort med 4 antenner. Det er det her: https://www.proshop.dk/Netvaerksadapter-netkort-printserver-mv/ASUS-PCE-AC88/2554125

Såfremt projektet i weekenden ikke lykkedes, vil jeg måske prøve med det kort.
Omdømme 7
Badge +7
7.1 er vist versionen af den Android på, som kører på Shield.
Omdømme 6
Badge +7
Hej pouuuuul

Vil du ikke markere bedste svar i denne tråd, så det er nemmere for andre brugere at se, hvad svaret/løsningen på problemstillingen var? :)

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)