Svar

Port Forwarding

Hej,

Jeg prøver at lave PortForwarding på min Sagemcom Router Fast3690.
Som I kan se, har jeg lavet PortForward i min router.
Det virker ikke!

Jeg er i tvivl, om jeg skal åbne noget i routerens firewall?
Jeg trykker på routerens Menupunkt FIREWALL
Der er et punkt som hedder IP Filtering
Når jeg trykker på dette står der "Outgoing IP Filtering Setup"
Det kan vel ikke være her?
Og skal man overhovedet åbne noget i Firewall?

Hilsen
Carsten
carjuth
icon

Bedste svar af MS-ERIK 2 oktober 2018, 17:01

Jeg har eksperimenteret lidt med portforward på Sagemcom 3890, hvor det nogen gange virker uden problemer og andre gange slet ikke virker. Det synes som om visse portnumre på WAN-siden bliver blokeret. Hvis det interne portnummer på LAN-siden er et almindeligt nummer, f.eks. 80, synes det at virke hvis der bruges et andet nummer på WAN-siden, f.eks. 9180 (tilfældigt valgt). Når man så udefra (WAN-siden) angiver port 9180 bliver det sendt videre til den specificerede lokale enhed på LAN-siden på port 80.

Pas på sikkerheden: Det er nødvendigt med en sikker adgangskontrol på den specificerede lokale, ellers kan hvem som helst med brugerens eksterne IP-adresse og det eksterne portnummer få adgang udefra.

Se original

18 Kommentarer

Omdømme 1
Badge +1
Hej Carsten

Jeg kan se, at du mangler et svar på dit indlæg, så jeg giver lige mit besyv med.

Det burde ikke være nødvendigt at åbne noget i modemmets firewall, og som udgangspunkt fraråder vi også vores kunder at rode med deres firewall, medmindre de er fuldstændig sikre på, hvad de har med at gøre. Vi har lavet en vejledning til oprettelse at port forwards på Sagem3890 herinde på YouSee Forum, som du med fordel lige kan gennemgå for at se, om dette skulle løse problemet. :)

Du kan finde vejledningen hér.

Anna,
YouSee Forum Team
Hwj Anna,
Tak for dit svar. Vejledningen er fin! Jeg har fulgt den nøje og præcist!
Porten bliver IKKE åbnet anyway :-)
Det skal siges, at ALT firewall og antivirus på klienten er SLÅET fra
Omdømme 7
Badge +3
Jeg har eksperimenteret lidt med portforward på Sagemcom 3890, hvor det nogen gange virker uden problemer og andre gange slet ikke virker. Det synes som om visse portnumre på WAN-siden bliver blokeret. Hvis det interne portnummer på LAN-siden er et almindeligt nummer, f.eks. 80, synes det at virke hvis der bruges et andet nummer på WAN-siden, f.eks. 9180 (tilfældigt valgt). Når man så udefra (WAN-siden) angiver port 9180 bliver det sendt videre til den specificerede lokale enhed på LAN-siden på port 80.

Pas på sikkerheden: Det er nødvendigt med en sikker adgangskontrol på den specificerede lokale, ellers kan hvem som helst med brugerens eksterne IP-adresse og det eksterne portnummer få adgang udefra.
Hej MS-Erik,
Tak for dit indlæg!
Jeg kan se, at der er andre, som har haft problemer med Portforwarding - hvor det af den ene eller den anden grund ikke virker... :-)
Jeg prøver at portforwarde til 8000... Det bør virke, men virker IKKE :-)
Jeg har mest lyst til at købe en router med noget Firewall indbygget... og så bare sætte routeren i Bridgemode... Jeg er dog usikker på, om der er noget hos YouSee som skal tillade portforwardingen... altså om den bliver stoppet undervejs? Så vil en anden router være lige vidt....
Hilsen
fra Junker
Hvordan tester du om porten er åben?
Forummanden skrev:

Hvordan tester du om porten er åben?

Hej Forummanden!
Jeg bruger forskellige port scannere
Eksempelvis:
http://www.t1shopper.com/tools/port-scan/
http://www.ipvoid.com/port-scan/
http://www.ipv6scanner.com/

Det kunne være interessant at sidde LOKALT på den computer, som skal køre med en Shoutcast-serveren og teste om portene er åben på computeren?
Jeg har slået alt Firewall og Anitvirus fra... så jeg tror ikke det er computeren der driller, men jeg er lidt i tvivl...
Jeg vil lige sige, at jeg ikke har fået FAST IP-adresse endnu? Det skal jeg have bestilt på et tidspunkt. Jeg genstarter routeren dagligt og får den samme hver dag...
Det kan vel ikke være der at problemet ligger vel?
Man bør vel kunne gå ind på Wan på en given port, selv om den ikke er købt som FAST / PRIVAT IP ADRESSE???
Omdømme 7
Badge +7
Det kan ikke betale sig at få en fast adresse. Din nuværende IP er meget fast, så længe du ikke skifter YouSee router (anden MAC adresse) eller holder routeren slukket længere end "IP Lease Time", som mig bekendt er 72 timer. Holder du den slukket udover 72 timer, vil en DHCP server, så vidt jeg husker forsøge, at give dig den samme adresse igen. Der er ingen garanti med fast IP fra YouSee. En ven havde fast IP, og oplevede 2 gange YouSee lagde adresser om og skiftede hans IP adresse.
Okay, du tester udefra... Det kan nemlig give bøvl at teste port forward fra lokalnettet.

Det med fast ip... Hos Yousee får man en offentlig ip uanset hvad. Dvs. folk fra internettet kan godt kontakte din server alligevel.
Slangefar: Jeg vil ikke gøre mig klog. Jamen, jeg har lige ringet til en kammerat... Han siger, at den dynamiske IP-adresse, man får, ikke er en offentlig man kan bruge til noget ...
Og ganske rigtigt:
Der står en anden IP-adresse i min router
end den der står bag myip.dk

Jeg har også spurgt på et andet forum
HEr er der en som skriver at det fordi man er bag et CGN
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Men her står jeg teknisk af....
Du får en offentlig ip. Jeg tror, du kigger på en forkert ip i routeren/modemmet. Du kigger nok på modemmets ip - den skal du ikke bruge. Du skal kigge efter routerens WAN ip.
Omdømme 7
Badge +7
Nej, det er kun på mobilt bredbånd YouSee bruger CGN (som mange andre).
Forummanden: Ok. Tak. Jeg har lige ringet og fået en offentlig IP. Den har jeg nu! Det virker stadig ikke, så det var altså ikke problemet :-) Æv...

Slangefar: Okay. JEg har ikke forstand på det... du ved meget mere. Men jeg kan ikke få den der Sagemcom Fast til at virke... Jeg synes alle muligheder er udtømt....
Omdømme 7
Badge +7
Som jeg skrev i en anden tråd. Der er en opdatering på vej til 3890, som skulle løse nogen problemer omkring "port forward". Den har været ude, men YouSee rullede den tilbage. Jeg vil tro den kommer rimeligt snart, da det rimeligt sikkert kun er få ting, som skal fejlrettes.
Slangefar: Jeg kan ikke vente... Jeg har nu bestilt en anden router. Så håber jeg, det virker. MEn måske er der noget på ShoutCast-serveren som driller... Gad vide om jeg kan checke, om der åbent til porten på serveren?
Jeg plejer at bruge telnet. Den følger med Windows og kan installeres fra kontrolpanelet.

Fra en kommandoprompt: telnet ip port

Hvis der er hul igennem, bliver du enten mødt af en sort skærm eller en velkomsthilsen (afhængigt af hvad der kører på serveren).

Er der ikke hul igennem, vil telnet melde om fejl (fungerer kun med TCP-protokollen).
Lige noget lidt off topic, men den der WAN side I taler om, hvor er den, på et sagem 3890? Har samme problem som jer andre med port forwarding, og fortryder inderligt at jeg har skiftet til YouSee, da dette burde være en simpel ting.

Jeg oplever fejlen lige pt: Invalid session key - Har I andre oplevet dette?
Badge
BeNdz skrev:

Lige noget lidt off topic, men den der WAN side I taler om, hvor er den, på et sagem 3890? Har samme problem som jer andre med port forwarding, og fortryder inderligt at jeg har skiftet til YouSee, da dette burde være en simpel ting.

Jeg oplever fejlen lige pt: Invalid session key - Har I andre oplevet dette?

Wan adressen findes under status i routern på tredje sidste linje
WAN IP address 2.x.x.x (og er den som du skal bruge)
Cable Modem IP Address starter som regel med 10.x.x.x (det er den som ofte mange tager fejl af)

invailed sesion key sker når router er i gang med refreshe siden og du foretager dig en handling og er svarende til at to bruger sider og roder med routeren på samme tid.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)