Svar

Port forward på Sagem 3890 router

Omdømme 7
Badge +7
Hvad er den seneste status på at lave "port forward" på en Sagem 3890 router?
icon

Bedste svar af Kasper 15 juni 2017, 10:54

Hej Slangefar

Jeg lovede lige at komme tilbage her :)

Altså alle kunder på Sagemcom 3890 burde nu have den firmware, hvor portforward skulle virke. Genstart eventuelt modem, hvis du er i tvivl om hvorvidt modemmet har nyeste firmware. Den vil opdatere ved genstart, hvis der er en ny tilgængelig i nettet.

Edit:

Jeg havde misforstået noget fra den afdeling der sidder med det. Vi er igang med at teste ny firmware :) Du kan således ikke regne med at få den ved genstart. Min fejl.

Jeg vil gerne holde denne tråd opdateret når den nye firmware er frigivet :)

Se original

22 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +5
Hej Slangefar

Jeg kommer lige tilbage med et opfølgende svar her asap :)
Omdømme 5
Badge +5
Hej Slangefar

Jeg lovede lige at komme tilbage her :)

Altså alle kunder på Sagemcom 3890 burde nu have den firmware, hvor portforward skulle virke. Genstart eventuelt modem, hvis du er i tvivl om hvorvidt modemmet har nyeste firmware. Den vil opdatere ved genstart, hvis der er en ny tilgængelig i nettet.

Edit:

Jeg havde misforstået noget fra den afdeling der sidder med det. Vi er igang med at teste ny firmware :) Du kan således ikke regne med at få den ved genstart. Min fejl.

Jeg vil gerne holde denne tråd opdateret når den nye firmware er frigivet :)
Endelig fik vi port forward til at virker på Sagemcom 3890.
Man skal
1. Oprette en fast IP hos Yousee, det koster lidt ekstra. Husk at bliv stillet igennem til udvidet support!
2. Finde det fast IP hos dim Yousee opsætning - og det er ikke den IP modem viser som public ip
3. På modem skal den interne ip mappes til en fast ip via 'DHCP IP Address Lease Reservations'
4. Oprette en port forwarding til den faste, interne IP over fx port 80

Hilsen Niels
"Lidt ekstra" er jo et vidt begreb! Men at man ikke kan etablere port forwarding på en Yousee router, udleveret som en del af et abonnement, uden at betale ekstra, er da skandaløst.
Men der er selvfølgelig mange måder at tjene penge på - dette er een af dem.
Kan vi ikke snart få en en funktionsdygtig router fra Yousee. Så slipper firmaet også for de mange henvendelser til support. Sidst jeg ringede om den famøse Sagem 3890 var jeg nr. 95 i køen.
Efter 48 minutter kom jeg igennem! Hva`behar!
Jeg har også en Sagem 3890 router og jeg har købt Fast IP hos YouSee. Hvordan får jeg den fixet i min router?
Omdømme 3
Hej
Jeg har også en Sagem 3890, men uden fast ip - her virker portforwarding fint!?!?
Vedhæftet er min version af routeren.
/Anders[

HALLO!
Det er da vist noget af en overraskende melding, der kommer her!
Hvis du vil have ulejlighed med at vise din opsætning, gerne trin for trin og med skærmbilleder, tror jeg, der er mange brugere (og måske også Yousee medarbejdere), som har brugt utallige timer på at få skidtet til at virke, der vil være dig dybt taknemmelig!!!
Omdømme 3
Hej

Jeg følger bare interfacet i routeren. Jeg sikrer mig selvfølgelig først at den port jeg vil forwarde ikke er opsat i forvejen. Ellers er det bare lige ud ad landevejen:

vh
Anders
Omdømme 7
Badge +3
Det kan vist afhænge af den enkelte situation. Har man f.eks. en Western Digital MyCloud (det er en netværksharddisk) og indstiller den til at kunne nås udefra (herunder fra en mobiltelefon på mobilnettet), og har man samtidig slået UPnP til i Sagemcom 3890, bliver portforwarding sat op helt automatisk uden at man skal foretage sig noget som helst.

Men for at det virker udefra, er det nødvendigt at den eksterne IP-adresse er kendt af den enhed, der vil have forbindelse. Adgang udefra til MyCloud sker via en hjemmeside hos Western Digital (eller en app), og hvordan den så kender den eksterne IP-adresse vides egentlig ikke. Men det må formodes at MyCloud netværksharddisken lægger en besked herom hos Western Digital, ellers ville det jo ikke kunne fungere.

Det minder egentlig en del om TDC's nu hedengange HomeDisk, som man også kunne tilgå udefra via bl.a. det ligeledes hedengangne TDC Play.

Der er dog en alvorlig bivirkning, som må skyldes en fejl i Sagemcom 3890. Når portforward er sat op bliver lokal adgang til den lokale enhed og port, som portforwarden peger på, blokeret for forbindelser via Sagemcoms indbyggede wi-fi. Men der blokeres ikke for adgang via ethernetkabel eller trådløst via et eksternt accesspoint. Der blokeres heller ikke hvis man bruger den eksterne IP-adresse plus port til lokal forbindelse. Den løsning er dog kun mulig ved adgang via en webbrowser.

Forsøg på lokal adgang via Sagemcoms wi-fi fra en mobiltelefon eller en iPad til MyCloud med portforward aktiveret, kan få Sagemcom til helt at blokere for enhver internetadgang indtil den genstartes. Der blokeres også for ethernetkabel-forbundne enheder.

Dette problem er (eller burde være) kendt af YouSee, dels fra en PM-kommunikation med en YouSee Forum-medarbejder, dels gennem andre indlæg på YouSee Forum.
Omdømme 3
Jeg kan bekræfte denne påstand; "Der er dog en alvorlig bivirkning, som må skyldes en fejl i Sagemcom 3890. Når portforward er sat op bliver lokal adgang til den lokale enhed og port, som portforwarden peger på, blokeret for forbindelser via Sagemcoms indbyggede wi-fi"

Den fejl har jeg også - men jeg kan få fat i den lokale port lokale fra hvis jeg bruger den eksterne ip - jeg har dog ikke testet om jeg bliver routet hele vejen ud på internettet og tilbage igen - men fra et andet AP får jeg fint adgang via den lokale ip.

/Anders
Hej Anders og MS -Erik.
Tak for jeres indlæg og forslag. I er begge nok lysår foran mig rent teknisk. Jeg skal såmænd bare have sat en Abus tyverialarm med ip camera op igen (det virkede fint med min tidligere Netgear, som desværre gik ned. Har prøvet at opsætte efter Anders´s metode. Det virker ikke - hverken ved ekstern eller intern forsøg på adgang :(
Vh - en anden Erik
Omdømme 7
Badge +3
Hej.

Jeg er kommet i tanke om noget, der måske kan være årsagen til IP-kameraet ikke virker. Årsagen er det problem, jeg skrev om den 21. august 2017, nemlig at en portforward i Sagemcom blokerer for lokal wi-fi forbindelse til den enhed og port, som portforward henviser til.

Så hvis kameraet kræver en portforward og samtidig er forbundet via wi-fi til Sagemcom kan problemet være at Sagemcom blokerer for kameraets kommunikation med Sagemcom-routeren. Hvis man vil kommunikere med kameraet fra en lokal PC, der er forbundet til Sagemcom via wi-fi vil den kommunikation sikkert også blive blokeret.

Hvis det er praktisk muligt kan dette testes ved helt at undlade at bruge Sagemcoms wi-fi, enten ved at forbinde med ethernetkabler, eller ved at tilslutte et eksternt AP (accesspoint) og slukke for wi-fi i Sagemcom. Det kan også prøves at slette portforward til kameraet midlertidigt hvis det er muligt, men så er der ikke fjernadgang til kameraet.
Hej MS-ERIK

Tak for dit indlæg. Du har fuldstændig ret! Så muligheden er nu kun, at Yousee må se at få rettet op på dette - eller købe sig en anden, brugt Yousee router. Eller en ny router i bridge-opsætning.
ÆV!
Omdømme 1
Hej, jeg har også fået et problem med Port Forward, syntes ikke jeg havde problemet da jeg fik routeren men nu har jeg, hver gang jeg skal streame fra min Plex server fryser routeren og alt WiFi stopper indtil jeg enten genstarter routeren eller "tænder og slukker" for UPNP og så virker det igen. Ved ikke om der er kommet nyt firmware eller om det er routeren som er kaput.

Omdømme 7
Badge +3
runekc skrev:

Hej, jeg har også fået et problem med Port Forward, syntes ikke jeg havde problemet da jeg fik routeren men nu har jeg, hver gang jeg skal streame fra min Plex server fryser routeren og alt WiFi stopper indtil jeg enten genstarter routeren eller "tænder og slukker" for UPNP og så virker det igen. Ved ikke om der er kommet nyt firmware eller om det er routeren som er kaput.

Det er ikke den nyeste software. Den nyeste fås ved at genstarte routeren. Sluk for den, vent ca. 15 sekunder, og tænd igen. Der kan godt gå lidt tid inden alt er startet igen. Der kan gå yderligere et halvt minut eller mere inden 5G wi-fi er startet igen. Tilsluttede enheder skal muligvis også genstartes hvis de ikke automatisk får forbindelse igen.

Men desværre hjælper den nyeste version måske ikke på problemet med portforward. Det gjorde det ikke i mit tilfælde.
Omdømme 1
Tak for svar, jeg har haft genstartet flere gange de sidste par dage så hvorfor stadig gammel firmware? Kan jeg "tvinge" en Update igennem?
Omdømme 7
Badge +3
runekc skrev:

Tak for svar, jeg har haft genstartet flere gange de sidste par dage så hvorfor stadig gammel firmware? Kan jeg "tvinge" en Update igennem?

Der er nok ikke andet at gøre end at kontakte YouSee kundeservice. Se indlæg i denne tråd for 9 dage siden. Her vises den nye software. Bemærk anden linie i skemaet.
Omdømme 4
Badge +1
Forsøg evt. at nulstille routeren helt og aktiver den igen igennem aktiveringsportalen. Reset knappen sidder i bunden og er svær at finde.
Omdømme 1
gicl.dk skrev:

Forsøg evt. at nulstille routeren helt og aktiver den igen igennem aktiveringsportalen. Reset knappen sidder i bunden og er svær at finde.

Tak for tippet, den er nu opdateret og indtil videre virker det uden problemer 👍
Slangefar skrev:

Hvad er den seneste status på at lave "port forward" på en Sagem 3890 router?

Jeg har haft gevaldige problemer med den i denne uge efter at jeg fik skiftet router. Der er noget der ikke helt spiller i den router, men jeg kan ikke lure hvad det er.

Min oplevelse var at ingen af mine portforwards virkede, overhovedet. Jeg oplevede så at det virkede efter at jeg havde haft IP'erne i DMZ og fjernet dem igen, hvilket virker underligt.

Til sidst kunne jeg konstatere at den eksterne IP ikke virker fra hjemmenetværket -
forstået på den måde at den eksterne ip:port giver connection refused hvis jeg er på hjemme-netværket, men det fungerer eksternt fra.

Alt i alt savner jeg bare den forrige router jeg havde.
Hej
Jeg har også en Sagem 3890, men uden fast ip - her virker portforwarding heller IKKE:-(!?!?
min version af routeren er:FAST3890V2_TDC_50.9.7.T13
Er der nogen der har fået port forward til at virke uden bridge-mode. Har kæmpet snart en måned og overvejer seriøs at skifte udbyder. Der er ingen hjælp at hente fra Yousee. Har forsøgtvet utal af gange og tigget og bedt om at tale med udvidet support.
Min videoovervågning virkede fint før jeg fik det nye sagem3890. Mit problem med det gamle var meget ustabil wifi, det er løst nu.
Har testet det to andre steder og her virker det fint. Oplever præcis det samme som ovenstående det blokere og skal genstartes hver gang jeg logger på. Den uploadet ikke i skyen som den skal da der bliver blokeret inden.

Yousee vasker total hænder og siger at de ikke suppoterer dette. Det er dog et problem for rigtig mange kan jeg konstatere på et utal af forumer. Har forsøgt at spørge ind til om der bliver arbejdet på en løsning, men det kan jeg ikke få svar på.

Hvad har andre gjort? Har fået en fast IP adresse, selvom det virkede fint før uden fast Ip adresse.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)