netgear cg3000-wifi

Får internet via youseekabel, som er forbundet med routeren.

Ved hjælp af et program kan jeg se, hvilke wifi, der er i nærhedenog som routeren "opfanger". Og der er rigtig mange.

Ingen af dem er mine og har ikke min interesse.

Iøvrigt skal "man" have SSID for at komme ind på dem.

Belaster alle disse uinteressante wifi routeren og dermed min egen wifi-forbindelse til routeren?

Mit umiddelbare svar er: JA

5 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Radiomanden har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hvis der er mange brugere på den samme kanal som du anvender, så vil det kun være en fordel at skifte til en kanal hvor der er færre eller ingen andre brugere på.

Jeg kører helt alene på kanal 13, på alle andre er det svært at adskille hvor mange der er på, det er rigtig mange.

Det er jeg godt klar over. Ihvertfald hvis de bruger min router.

Men de bruger ikke min router.

Så: Alene det, at min router opfanger signalet belaster det min router og dermed min wifi forbindelse til min router?

Supplerende nu jeg er igang:

Yousee har uden mit vidende og uden min godkendelse brugt boksen på loftet (2-familieshus) til at forbinde 4 naboejendomme  (familiesejendomme) til internettet: Bredbånd og tv.

Det må - også - efter min opfattelse have betydning.

De respektive bredbånd (wifi eller direkte kabel fra deres pc'ere til deres routere) går jo igennem det samme kabel fra boksen ud til verden.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Radiomanden har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
 Routeren kan jo fange alle de signaler der er inden for rækkevidde, lige som en hver anden modtager kan.

Hvis der ligger en af deres fordelinger på loftet i en ejendom, hvad der ofte gør, netop til det formål, så er det jo naturligt at andre får TV/Radio og Data tilslutning derfra.

Hvad der er på den anden side af dit terminerings punkt har jo ingen betydning for dig, kablerne ejes enten af ejendommen eller udbyderen.

Ja, der påvirker din hastighed. Men det er en kompliceret omgang at forklare hvorfor.

WiFi, i hvert fald det, som CG3000 byder på, arbejder i området omkring 2,4 GHz. I det område er der et antal kanaler, som hver har et område på omkring 20 MHz (0,02 GHz). I en optimal verden ville de enkelte kanaler være helt isolerede, som siloer, men det er de ikke. Hvis du har en Android-telefon kan du installere WiFi Analyzer og se hvordan kanalerne lapper over hinanden.

WiFi fungerer ved 2,4 GHz, ved at bærebølgen (2,4 GHz) får påtrykt en langt højere frekvent signalbølge. Ligesom FM-signalerne virker. Og det er her problemet er - for når flere routere forsøger at snakke i munden på hinanden, så ødelægger deres respektive signaler hinanden. Det mudrer sammen. Det har man løst vha. CDMA; hvilket betyder at routerne afbryder overførsler når signalerne mudres.

Hvis du så går i gang med at hente en fil, så afbrydes den download hele tiden af de andre netværk i området. Det kan vi ikke gøre noget ved.

Læg hertil at den hastighed som routeren kan tilbyde deles mellem alle enheder forbundet til routeren, og så vil du helt sikkert kunne mærke hvis f.eks. 10 computere er forbundet til routeren og bruger internettet, også selvom din hastighed ud af huset ellers er høj nok.

Løsningen er at kable så mange enheder som muligt, alternativt anskaffe en router med 5 GHz. Den sidste løsning er især anvendelig i eller meget nær lejlighedsbyggerier. 5 GHz rækker ikke så langt, men til gengæld er der færre routere som bruger det og en langt bedre opdeling af kanaler (siloerne er faktisk siloer).
Thanks

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P