Svar

Netgear c6250 - hvilke hastigheder når i på wifi med 300/60

Hej,

Er der en eller flere venlige sjæle der kan fortælle mig om det virkelig kan være rigtigt, at man ikke kan nå max download hastighed på en 300/60 forbindelse via Wifi med Netgear c6250 routeren ? Når jeg forbinder med lan kabel så ryger den let op på 330 mbit i download. Den svinger på wifi fra alt lige fra 130-190 mbit i download ved Yousee hastigheds test, så altså langt fra 300 mbit :( Og jeg sidder 3 meter fra routeren som har frit udsyn. Og når det er sagt så havde jeg ingen problemer med at når 100 mbit i download, på min 100/30 forbindelse med c6250.

Jeg var i kontakt med en kvinde fra kundeservice, men det eneste hun kunne sige, var at hun aaaaldrig havde oplevet nogle kunder som havde det maksimale i download ved Wifi - tror ikke helt hun havde sin berettigelse i at sidde i support afdelingen.

Håber at høre fra en med bedre erfaringer.

De bedste hilsner
whatsrestofme
icon

Bedste svar af Slangefar 11 april 2017, 22:09

Din bærbar kan kun køre op til 300 Mbps (n standarden), og det giver en reel hastighed på det halve. Det passer fint med de målinger af hastighed du har foretaget.

Specifikationer for dit netkort findes her:
http://ark.intel.com/products/59472/Intel-Centrino-Advanced-N-6230-Dual-Band

Du må ud og have fat i et USB netkort, som kan AC standarden på 5 GHz med minimum 600 Mpbs. Så rammer du reelt omkring de 300 Mbps din forbindelse fra Yousee kan levere.

Se original

6 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Vi bruger 5 GHz. Vi har derfor op til 1,3 Gbps (reelt omkring 650 Mbps) trådløst til vores C6250. Jeg har dog sat hastigheden ned til 600 Mbps (reelt 300 Mbps), da det giver et mere stabilt net hos os. Dette er kun hastigheden mellem vores trådløse enheder og C6250.

Du kører tilsyneladende på 2.4 GHz. Her er den maksimale hastighed mellem din router og din computer 300 Mbps. På wifi få man typisk kun 50% af hastigheden. Det skyldes b.la. brug af half duplex og små pakker. De små pakker gør, at der sendes en del control pakker, som ikke kan bruges til data.

Vil du på en højere hastighed skal du forbinde til din router på 5 GHz med AC standarden. Kan din computer ikke det, kan der købes f.eks. et USB netværkskort for omkring 200 kr. Køb et med så høj AC hastighed som muligt, da du jo "taber" omkring 50%.

De 50% er når det går godt! Bor du i lejlighed og bruger 2,4 GHz vil alle ejendommens trådløse net begrænse dine muligheder. Der er også en masse støj på wifi. Det er ting som f.eks. tyverialarmer, baby overvågning, aflæsning/styring af varme, gamle blue tooth enheder, trådløse tasteturer/mus.

På 5 GHz er der ikke så mange brugere, da den ikke rækker så langt. Du kan derfor regne med at kunne finde en ledig fri kanal.
Hej slangefar,

Tusind tak for dit svar, og undskyld min mangelfulde oplysning. Jeg kører på 5 ghz og min Hp bærbar har et intel centrino advanced N -6230 trådløst netkort. Jeg er endda alene på kanalen som jeg har tjekket med inssider home softwaren, og den viser ydermere 100 i link score, 0 overlapping channels. Under status for trådløs netværksforbindelse i windows, står der 300 mbps ud for hastighed når jeg bare tjekker uden at downloade, bare til info, for jeg er ikke sikker på hvad det betyder.

Jeg har prøvet at ændre til 600 mbps i routeren uden held, det blev den kun langsommere af.

Har du nogen løsning ?

Hav en god aften
Omdømme 7
Badge +7
Din bærbar kan kun køre op til 300 Mbps (n standarden), og det giver en reel hastighed på det halve. Det passer fint med de målinger af hastighed du har foretaget.

Specifikationer for dit netkort findes her:
http://ark.intel.com/products/59472/Intel-Centrino-Advanced-N-6230-Dual-Band

Du må ud og have fat i et USB netkort, som kan AC standarden på 5 GHz med minimum 600 Mpbs. Så rammer du reelt omkring de 300 Mbps din forbindelse fra Yousee kan levere.
Tusind tak for dit svar - jeg troede ellers netkortet havde den rigtige hastighed når det nævnes som 300 mbps - hvis du har tid og lyst må du meget gerne forklare, hvad 300 mbps betyder blandt andet i forhold til 300 mbit :)

Er der nogle usb netkort adaptere du kan anbefale, og som ikke stikker alt for langt ud af siden på bærbaren ? Bør jeg gå efter nogle af Netgears egne eller er det lige meget ? Skal jeg gå efter en der kan sættes i usb 3.0 porten? - har kun en 3.0 port nemlig .

De bedste hilser
whatsrestofme
Omdømme 7
Badge +7
Mbps og mbit er det samme. Jeg kan ikke rigtig lide at anbefale et bestemt produkt. Du skal bare gå efter et med AC standarden (og det dobbelte af den ønskede reelle hastighed). Pas på da nogen opgiver den samlede hastighed. De kunne skrive f.eks. hastighed 733 Mbps, men de 433 Mbps kommer fra AC standarden på 5 GHz og de 300 Mbps kommmer fra N standarden på 2,4 GHz. Hvis du bor i lejlighed vil jeg foreslå, at du slår 2.4 GHz wifi fra i din C6250 og kører ren AC på 5 GHz.
Jeg takker mange gange for svarene :)

Hav en god uge.

De bedste hilsner herfra

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8