Svar

Nedsat hastighed med 2,4 Ghz kontra 5 Ghz

• Bruger
  • 10 kommentarer
Hej,

jeg oplever at have markant nedsat hastighed når jeg bruger 2,4 Ghz på både mobil og tablet.

I går lavede jeg målinger:

2,4 Ghz = 5 mbit ned / 1,5 mbit op

5 Ghz = 42 mbit ned / 9 mbit op

Nærmest identisk på tablet'en. Min router står 5 meter fra, hvor målingen er lavet, dvs min sofa :)

Det er et stort problem i forhold til ældre enheder, som ikke kan benytte 5 Ghz.

Det skal bemærkes, at jeg aldrig tidligere har haft problemet med min Dlink router.

Jeg har allerede justeret på hvilke kanaler der benyttes, så jeg er på den mindst brugte.

Nogen forslag til, hvad der sker og hvordan jeg kan løse det problem ??

På forhånd tak

Ivan

icon

Bedste svar af joern 21 november 2014, 23:09

Du skal sætte kanalen på Mit YouSee. Herefter på "Bredbånd", Trådløs forbindelse og her skal gå ind på "Rediger", hvor du kan sætte den ønskede kanal. Så "tvinges" CG3700 til at huske kanalen uanset og det bliver slukket/afbrudt.

Ivan skrev:
Så er der testet yderligere.

Det viser sig, at problemet lader til at være, at routeren (Netgear CG3700EMR) i auto setting under 2,4 Ghz lander på den kanal der er mest benyttet.

Jeg har ændret den til en anden op til flere gange, men den skifter tilbage til kanal 1 :-(   

Nogen bud på, hvorfor den overskriver mine manuelle valg ??

Jeg testede hastigheden mens den var på de kanaler som auto vælger:

2,4 Ghz: ping 48ms, down 0,5 mbit, up 0,26 mbit 

5 Ghz: ping 19 ms down 45 mbit, up 9 mbit

Ved at sætte kanalen til en mindre benyttet blev målingen:

2,4 Ghz: Ping 16, down 8,7 mbit, up 7 mbit.

Det gjorde en forskel...

Se original

5 Kommentarer

Det er meget normalt med de forskelle. 2.4GHz båndet er voldsomt overbelastet med alt det trådløse udstyr der efterhånden er alle steder, ikke kun trådløse netværk, men også bluetoothenheder, og mange andre trådløse ting benytter dette område.

5GHz båndet er relativt nyt, og der er ikke nær så mange der har enheder der understøtter det, det er derfor mindre belastet og du har således bedre signal, mindre forstyrrelse og generelt bedre performance. En anden ting med 5GHz er at rækkevidden er kortere, så naboernes netværk vil ikke forstyrre lige så meget som på 2.4GHz.

En anden ting der kan gøre performance dårligere, er enheder der er langt væk fra routeren, eller gamle enheder der f.eks. ikke understøtter nyere end 802.11g eller måske endda helt tilbage til 802.11b, disse vil få netværket til at køre en ældre standard og dermed meget langsommere. Der er også forskel på måden signalet bliver sendt på på 5GHz og 2.4GHz, som gør at man kan sende meget mere data samtidig. I gamle dage sagde man at som hovedregel kunne du trække ca. 10-20 MBit på 802.11g, som teoretisk kan klare 56MBit, da resten går til at gensende data når flere enheder sender på samme tid. Med de mange ekstra trådløse enheder vi har idag, er problemet med enheder der snakket i munden på hinanden meget større, og mere båndbredde går tabt når data skal sendes igen. Problemet er også på 5GHz, men da man samtidig bruger flere radiosendere og modtagere (På de fleste 5GHz routere), kan man øge hastigheden ved at sende noget af signalet med en antenne og noget andet med en anden. Man kan også bruge de ekstra antenner til fejlkorrektion ved at se på signalet der er modtaget på de forskellige antenner, og samle stumperne til noget brugbart (Lidt forsimpet. ;) )

Hvad du beskriver af hastighed vil jeg påstå er meget forventeligt på trådløst netværk, lige nu hvor jeg sidder med min iPhone ca. 1 meter fra min router kan jeg opnå 31 ned og 30 op på en 60/60 forbindelse, på 2.4 GHz, og 69 ned og 55 op på 5GHz. Altså en fordobling af hastigheden ca.

Skal dog lige siges at jeg kun har min iPhone koblet på routeren lige nu, og har ialt 3 trådløse enheder der er aktive (Fordelt på 2 routere, da lejligheden er for stor til at nøjes med en)

En tommelfingerregel er at man halvere den tilgængelige båndbredde for hver eneste enhed man kobler på, lad os tage udgangspunkt i en 60/60 forbindelse, og for sjov antager vi at det faktisk er muligt at opnå den fulde hastighed.

1 enhed = 60Mbit

2 enheder = 30Mbit

3 enheder = 15Mbit

4 enheder = 7.5Mbit

5 enheder = 3.75Mbit

Som du kan se på tallene, går det MEGET hurtigt ned ad når man sætter flere enheder på det trådløse netværk, så jeg vil tillade mig at gætte på du har en 4-5 trådløse enheder sluttet til dit netværk, eller du har nogle der befinder sig i yderområdet af dækningen fra routeren.

Den eneste løsning jeg ser, er at sætte et ekstra adgangspunkt på det kablede netværk, så du kan fordele belastningen mellem adgangspunktet og din router. Selv har jeg en Time Capsule (Airport extreme med en harddisk til backup) fra Apple i den ene ende af lejligheden og en Airport express i den anden ende, disse er nemme at sætte op så de snakker sammen og netværket bliver udvidet, fordi de er lavet til at snakke sammen er det muligt at gå fra den ene ende af lejligheden til den anden og skifte router undervejs, uden at miste forbindelsen.

En mulighed er også 2 AirportExpress (Den primære forskel på express og extreme er antallet af netværksporte på LAN siden) den vil koste ca. 15-1600 kr. Opsætning sker ved først at opsætte den ene router, derefter tilslutte den anden med kabel, hvorefter den medfølgende software selv foreslår at benytte den til at udvide nettet, og kopiere indstillingerne fra den første.

Andre produkter kan naturligvis også bruges på samme måde.

Hej Chano,

tak for svaret.

Jeg er overbevist om, at routeren er problemet. Tidligere brugte jeg en Dlink AC router, der var ikke forskel på hvilket bånd jeg benytter. 

Det er ikke store afstand, da jeg bor i en mindre lejlighed.

Nu prøver jeg med Dlink'en igen, så må jeg se, hvorvidt problemet består.

Min hastighed på 2,4 båndet er ned på 3/1,5 på en 40/8 linie, det er ikke acceptablet. Der er stort set ingen devices koblet på...

Vender tilbage med resultatet.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints joern har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Jeg har heldigvis ingen problemer med hastigheden. Bruger modem/router fra YouSee og bruger både 5 Ghz og 2.4 Ghz.

Alle enheder er tilsluttet trådløst.

På 5 Ghz er en stationær PC, en bærebar PC, en iPad og en Samsung Galaxy 4 mini.

På 2.4 Ghz er 4 Samsung bokse fra YouSee, et TV, en 3D afspiller og en mobiltelefon.

Har en 60/12 forbindelse og på de enheder tilsluttet 5 Ghz svinger hastigheden mellem 69/14 - 50/14. Meget tilfredsstillende.

Enhederne på 2.4 Ghz kan jeg ikke rigtig måle, men kan streame film på TV'et.

Er jeg lidt langt fra routeren kan jeg gå til 2.4 Ghz og kan stadig nå en meget tilfredsstillende hastighed.

Det skal bemærkes, at til de to PC'ere er koblet op med 5 Ghz USB adaptere. Dem kan jeg godt anbefale.

Det viser sig, at problemet lader til at være, at routeren (Netgear CG3700EMR) i auto setting under 2,4 Ghz lander på den kanal der er mest benyttet.

Jeg har ændret den til en anden op til flere gange, men den skifter tilbage til kanal 1 :-(   

Det gjorde en forskel...

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints joern har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Du skal sætte kanalen på Mit YouSee. Herefter på "Bredbånd", Trådløs forbindelse og her skal gå ind på "Rediger", hvor du kan sætte den ønskede kanal. Så "tvinges" CG3700 til at huske kanalen uanset og det bliver slukket/afbrudt.

Ivan skrev:

Det gjorde en forskel...

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P