Spørgsmål

NAS forsvinder når jeg er på extender

Når jeg forbinder til netværket gennem min extender forsvinder mine NAS drev fra Netværk i explorer - se evt. billeder

De kommer pænt tilbage så snart jeg går direkte på modemmet.
Jeg kan godt bruge NAS som "Shared folder" og gennem browseren-

Modem: Sagem F@st 3686
Extender: Askey AP4100W-D79
Nas:Buffalo Linkstation 220D and WD Cloud mirror gen 2

Håber der er nogen der kan hjælpe - tak!

8 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +4
Hej Green180.
Jeg har været ude for at hvis der er "for langt" (for sløvt netværk=høje ping tider) bliver enheder ikke fundet. Windows søger kun i begrænset tid. dog prøver den igen jævnligt. Men hvis du selv kigger på dine billeder, kan du se der er andre enheder den heller ikke ser..
Min anbefaling vil altid være undgå extendere, brug ledning, og installer et accesspoint i stedet for. Wifi bør også kun bruges hvis der ikke findes andre muligheder. Hvis en enhed f.eks. kopierer/streamer en stor fil, kan denne enhed spærre for alle andre, hvis det ikke er en lidt mere high end router/accesspoint med flere sendere/modtagere (generelt kan dette ses ved at der er flere antenner..) Det skal også nævnes at hvis du kopierer filer gennem din extender, bliver der ikke kun spærret for enheder tilsluttet extender, men også for dem der er tilsluttet den originale router, da extender jo sender/modtager via routers WiFi.

Venlig Hilsen
Brian
Hej Brian
Tak for svaret.
Jeg ville rigtig gerne kable istedet for trådløs, men det giver min bolig desværre ikke mulighed for. Så trådløst og med extender er nødvendigt.
NAS forsvinder også når der er "fuld fart" på netværket gennem extenderen, mens de dukker op når jeg går direkte til modem selvom det er virkelig sløvt
vh/Ulrik
Omdømme 5
Badge +4
Hej Green180
Det kan være din Extender ikke helt kan finde ud af at videresende, enten din enheds forespørgsel , der jo er en broadcast, og hvis din TTL (Time to live=Hvor mange "Hop" eller "Router, eller router lign. funktioner" din broadcast kan "overleve") er for lav, ser den ikke igennem din extender. Hvorimod at din,f.eks. net use,kører direkte fra IP til IP. Eller hvis dit svar fra din NAS f.eks. bliver stoppet i din Extender. Der er mange steder der kan være problemer. I mit net tager det gerne et minut eller 2 inden alle enheder er fundet af windows, f.eks. min DLNA server. Men hvis jeg går ind på et "rent" VLAN hvor der kun er en DHCP server, og min DLNA server, viser den DLNA server med det samme jeg starter stifinder. Så det hele afhænger en del af ens nets komplexitet, og hastighed. (Hvad der ellers sidder af udstyr der svarer, Svartider osv.).

-Brian
Hej Brian
Fedt du gider forsøge, men kan ikke rigtig følge med i teknikken.
- Er der et (helst nemt) værktøj til at identificere problemet
- Og måske også en trin for trin guide til at løse det? (meget gerne for dummies :-)

Ulrik
Omdømme 5
Badge +4
Hej Ulrik.
Der er desværre ikke nogen nem løsning. Og hvis du kigger på dine 2 billeder er der andre den heller ikke kan se. Mit forslag er prøv at lade windows stifinder stå og søge en 5 min. tid. Hvis den ikke finde din NAS kunne det tyde på at det er extenderen der laver noget kludder. Der er desværre ikke en trin for trin vejledning, eller for den sags skyld et værktøj til at løse problemet. Når jeg kommer ud for sådanne problemer er det meget populært sagt fornemmelserne der løser problemet (Andre kalder de fornemmelser for erfaringer :) ) Mine fornemmelser siger mig at det nok er omkring extender der er noget galt, da det virker hvis du tilslutter dig direkte til det "oprindelige" Wifi. evt. prøv at flytte extender lidt tættere på router. (Husk extender skal sidde hvor der stadigvæk er fin WiFi forbindelse. Forbindelsen til extender bliver ikke bedre end extenderens forbindelse til det oprindelige WiFi. Extenderen skal altså ikke placeres der hvor der er dårlig forbindelse, så får Extenderen også dårlig forbindelse, men der hvor der stadigvæk er god forbindelse.)

-Brian
Omdømme 5
Badge +5
Hej Ulrik

Har du fundet en løsning på det? :)

Hvis nogle af svarene fra Brian hjalp, så må du gerne markere bedste svar :)
Jeg har en qnap som forsvinder, men har fundet ud af den kun vil komme frem når min kærestes computer er slukket.

Prøv en gang at frakoble alle enheder der måtte være på nettet undtaget den enhed som du prøver at tilgå med på din NAS.

Hvis nogle af dine enheder giver netværks forstyrrelser på din router skal du have set nærmere på den enhed som skaber problemet eller har problemet ift med at tilgå.
Jeg har endnu en opdate til jer specifik NAS...

I skal have aktiveret SMB / CIFS på jeres computere, det er fordi windows har åbenbart deaktiveret det nativt

her er en guide
https://support.microsoft.com/da-dk/help/2696547/how-to-detect-enable-and-disable-smbv1-smbv2-and-smbv3-in-windows-and

OG her er et oplæg jeg har skrevet:
https://forum.yousee.dk/coax-9/bug-fast3890v2-tdc-50-9-7-t13-101391

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)