Lav hastighed i primetime

• Bruger
  • 15 kommentarer
Her er hastigheden på min 80/10 MBit forbindelse målt i løbet af November 2014.

Som I kan se, er der kun 80 Mbit uden for primetime. I primetime falder hastigheden konsekvent til mellem 12 og 30 Mbit.

Har drøftet dem med YouSee, men tænkte at der var andre som kunne finde disse målinger interessante. Målingerne er lavet med udstyr leveret af EU (jeg deltager i et forsøg omkring undersøgelse af hastighed fra Danske ISP'ere).

JASE-DK

[img]34i1C389CA7C53EC32B.png[/img]

38 Kommentarer

Jeg er også med i samknows eu test. Hvis det den..
Hvordan får du grafen frem og ind her.
Selv om jeg har anden hastighed og skift af bland selv mm kunne vi sammenligne?
Køre min egen lille måling fra speedtest, fra 1.1.2015 til 12.1.2015, har en 100/20 linje.

TEST_DATETIME_ZONEDOWNLOAD_MEGABITSUPLOAD_MEGABITSLATENCY_MSSERVER_NAMEDISTANCE_KILOMETERS
06.01.2015 21:05GMT8.0723.429Copenhagen0
07.01.2015 20:15GMT13.8619.6350Copenhagen0
08.01.2015 20:03GMT76.6627.428Copenhagen0
08.01.2015 23:52GMT113.4024.927Copenhagen0
09.01.2015 17:43GMT43.2424.0710Copenhagen0
09.01.2015 17:46GMT15.5224.107Copenhagen0
09.01.2015 17:47GMT36.8123.6414Aarhus150
09.01.2015 17:48GMT14.4827.1520Stockholm500
12.01.2015 06:25GMT113.8325.218Copenhagen0
[img]75iF6815910A5FF6C65.jpg[/img]

Jeg fuldstændigt de samme problemer. fra kl 15:30 til ca 23:00 falder jeg til ca 15mb (betaler for 80). min upload er som den skal være, ca 30-32mb...

Update: Har fejlmeldt min linje og har i dag sat ny bund rekord i download: 7,12mb kl 21:32.... Kom nu ind kampen yousee? 

[img]120iA950B4B1E48BD723.jpg[/img]

@ulvus... 

Du skal logge ind på din SamKnows side (http://reporting.samknows.com). Derefter trykker du på fanebladet "Advanced" (i øverste venstre hjørne). På advanced siden vælger du så en periode (date range). Under Chart Type vælger du "Downstream Speed" og "Hourly". Hourly giver den fineste/detaljerede opløsning på grafen.

Her den 12. januar var Yousee så flinke at de satte min hastighed op fra 80/10 til 100/30 Mbit. Det var pænt af dem, men som du kan ses på vedhæftede graf så falder hastigheden stadig til mellem 5 og 15 i prmetime.

Jeg har, som tidligere nævnt, kæmpet med dette problem i snart 18 måneder. Dialogen med Yousee er vanskelig. Dels er de svære at få fat på telefonisk, og dels lægger de altid ud med en række dårlige (og usaglige) forklaringer på at hastigheden er lavere end det lovede. Er man vedholdende nok, ender det dog altid med at Yousee erkender, at de har problemer med kapaciteten på centralerne. De lover så at problemet vil blive løst inden for 3-4 måneder. Ofte holder dette ikke stik, og hvis der endelig sker noget, så går der normelt ikke mere end et par måneder før der igen er tilsvarende problemer.

Jeg tror at forklaringen kan findes i programmet "Danmark sælger ud", som DR viste for nogle uger siden. Regeringen solgte for nogle år siden TDC til en række kapitalfonde for at få penge på lommen nu og her. Efterfølgende har kapitalfondene (via skattely) tømt TDC for kapital, således at der nu ikke er midler til at vedligeholde og udbygge infrastrukturen. Regeringens handlinger står i skarp kontrast til nye målsætninger om at alle danske borgere skal have100 Mbit i 2020.

Det er det samme der for nylig skete med Dong. Gad vide om vi kommer til at opleve brown-outs og periodiske strømafbrydelser om et par år?

Jeg har faktisk lidf ondt af Yousee's medarbejdere, som øjensynligt bliver bedt om at holde kunderne hen med dårlig undskyldninger og ukorrekte forklaringer. Det må ikke være rart for dem, da de jo udemærket ved hvor skoen reelt trykker.

jasedk

Unavngivet.png

Jeg begyndte at få dette problem ca. omkring nytår. Jeg har bået på min nuværende addresse siden 1/7 2014, og op til nytår havde jeg ingen problemer med min 100/20 forbindelse.

Kan jeg da konkludere at jeg er pænt dårligt stillet de næste 1-2 år minimum? :/

Er der nogen som har (forhåbelige positive) erfaringer med at få kompensation, pr. punkt 15.B. i Yousee's vilkår for bredbånd?

I så fald, hvad bør man gøre?

Om du kan konkludere at du er dårligt stillet de næste 1-2 år?

Det er et godt spørgsmål. Hvis dine problemer skyldes kapaciteten på centralen, så kan løsningen godt have lange udsigter.

Jeg har indtil nu fået kompensation for manglende båndbredde. Min kompensation udløber med udgangen af Januar måned. Da jeg kontaktede Yousee for at få min kompensation forlænget, lovede de (som de har gjort mange gang før) at kapaciteten på centralen vil blive udvidet - først her den 19. Januar, så efterfølgende i indeværende uge.

Der er ikke sket noget endnu. I går aftes dykkede hastigheden igen til under 20 Mbit - nøjagtigt som den har gjort det hver aften (og weekend) de seneste 6 måneder.

Se vedhæftede målinger, som viser min downstream båndbredde for de seneste 5 dage.

Jeg er ked af at sige det, men hvis du har muligheden vil jeg nok overveje en anden løsning.

jasedk

[img]111iEF95D181334206D2.png[/img]

Det var i hvert fald kapacitetsproblemer som blev nævnt i min samtale med Yousee's tekniske support, da jeg ringede.

Hvilke trin gjorde du for at få kompensation, og hvad var Yousee's krav for at give det?

Desværre har jeg ikke mulighed for at vælge en anden udbyder, da vi får Yousee igennem ejendomsforeningen.

Du står nok over for lidt af en udfordring.

Selv når man er privat (direkte) bruger, så skal der lægges en del tid i projektet. Første skridt er at komme i kontakt med Yousee's tekniske support. Det er meget vanskeligt at komme igennem på telefon. Skriver du til dem på mail (isupport@yousee.dk), så kan svartiden godt være 14-20 dage.

Når det er lykkedes dig at etablere kontakten, så skal du overbevise Yousee om at der er tale om et kapacitetsproblem på deres central. Yousee's support vil typisk starte med, at problemet ligger på din side (at du ikke benytter en kabler forbindelse, at du evt. slået NAT fra på deres router, eller at der er noget galt med din Coax kabling/antenneforstærker osv.). I sidste ende vil du være nødsaget til at bevise at din båndbredde ikke er som den skal være. Løsningen er at foretage målinger over en periode (f.eks. på alle tider af døgnet over 14 dage).

Du vil have den ekstra udfordring, at du også skal bevise at problemerne ikke ligger i foreningens installation.

Når du så har skaffet beviserne (målingerne), så skal du igen have Yousee i tale (se ovenstående). Herefter vil der så gå et stykke tid før du (forhåbentlig) får medhold og et forholdsmissigt afslag i prisen. Afslaget vil dog kun gælde for en periode, så du må møllen om igen f.eks. hvert kvartal.

EU har lavet et initiativ kaldet SAMknows. Hvis du tilmelder dig dette (ved ikke om der stadig er mulighed) så får du en ombygget router som du kan tilslutte dig netværk. Denne router vil konstant måle båndbredden og vise en graf på en webside (som mine screenshoots ovenstående). Det er en effektiv måde til indhentning af beviser. 

jase-dk

Jeg fandt det meget nemmere.

Ringede til supporten og fortalte at jeg havde problemer i primetime.

Blev stillet videre til 'udvidet support' som havde et par grafer de kunne kigge på, som tydede på kapacitetsproblemer i mit område.

(Samme grafer kiggede de på for 1,5 år siden da jeg havde samme problem)

De fejlmeldte min linie og et par dage efter ringede en tekniker og fortalte at der manglede kapacitet i mit område.

I uge 8 bliver kapaciteten i mit område opgraderet.

Har fået 100kr i kompensation om måneden i 3 mdr nu.

Alt sammen uden at vise en eneste graf til Yousee.

Du kan snildt være dårligt stillet de næste par år. Hos mig har vi lige taget hul på 4. år med yousee crappy-net.

Du skal ikke stille dig tilfreds, hvis de tilbyder at kompensere bagud når det er fikset. For de trækker bare et uge nummer op ad hatten, når de giver dig en tidshorisont. Når den er overskredet, så finder de bare på en ny uge hvor det vil blive fikset. Og sådan kan det køre i årevis.

Sådan gik hele 2012 for mig. I foråret 2013 fik jeg nok og skrev til den daværende administrerende direktør, og så skete der noget. Desværre ikke rigtigt på hastigheds området, men jeg fik refunderet hele 2012 og løbende fremadrettet. 
Jeg havde en sag åben hos deres kundeservice løbende i siden efteråret 2013 hvor hver gang de overskred den frit opfundne deadline, så blev jeg kompenseret for perioden.

Men så begik jeg den fejl at skrive til deres klage afdeling i oktober sidste år, da de igen havde overskredet og jeg blev en kende irriteret igen. 
Det endte med, at nu kunne de kun kompensere en periode ad gangen, og da det ville blive løst i uge 5 2015 så lukkede de sagen. Og så skal jeg åbne ny sag, hver gang de går over tid. Hvilket de så gør nu.

For et par uger siden ringede jeg til deres kundeservice for at spørge, om de på magisk vis havde fået løst deres problemer, når nu de havde sendt en glad besked om, at de hævede min hastighed til 80 mbit uden merbetaling. 
Der fik jeg så at vide at udvidelsen var flyttet til engang i marts måned. Suk.
Deres service kan man ikke klage over, for der er ikke nogen.

Eneste grund til at jeg fortsat er kunde hos dem, er deres defacto monopol hurtigt bredbånd her hvor jeg bor. Når det altså virker. I skrivende stund har jeg 7 mbit downstream. Suk.

Det er godt at høre.

Måske er det blevet nemmere med tiden. Mine problemer startede i Oktober 2012, og der var Yousee ikke i stand til selv at lave grafer. Jeg måtte lave min statestik med manuelle målinger i Excel.

jase-dk

Det lyder til jeg skal ha' mig en snak med Yousee's tekniske support i morgen.

Er der tilfældigvis nogen af jer som befinder jer i området omrking Lergravsparken på Amager?

80/30 forbindelse. yeah right:

Tag jer sammen

Jeg bor få minutters gang fra xxxxxxxxxx, og jeg har haft en sag om manglende hastighed i primetime siden august 2013. Problemet er blevet lovet løst adskillige gange, men er for øjeblikket sat til uge 18

//Redigeret indlæg: Personlige oplysninger

Tag jer sammen

Jeg håber seriøst, at denne driftinfo der tikkede ind i dag betyder, at der er lysere tider på vej.

Planlagt afbrydelse af Kabel-TV, Bredbånd og Telefoni i dele af Kbh-SVOprettet: 16-02-2015 12:03Natten til den 19-02-2015 skal vi opgradere vores kabelnet i dit område. I den forbindelse vil der desværre være tidspunkter, hvor vi må afbryde signalet til TV, Bredbånd og Telefoni.

Afbrydelserne sker mellem kl. 01:00 og kl. 07:00.

Vi beklager den ulejlighed, arbejdet medfører.

Venlig hilsen
YouSeeStarttid: 19-02-2015 01:00Forventet rettet: 19-02-2015 07:00Driftsid: 91027
Det er det.

Fik at vide af fejlretteren at det bliver fixet i denne uge.

Hvis nu folk skrev i hvilket område de boede i, kunne jeg have fortalt jer det for over 1 måned siden....

(for jer der har problemet i SV) 

Se evt:: http://forum.yousee.dk/t5/Bredb%C3%A5nd/Lav-hastighed-i-primetime/m-p/1938#M416

Det er godt at høre at nogen stoler på de udmeldinger yousee kommer med. ;)

Nu har de kastet om sig med deadlines siden efteråret 2011, så jeg vil se det før jeg tror det, for jeg er holdt op med at tro på de udmeldinger deres support eller klageafdeling kommer med.

"Det bliver fikset i uge ..." (indsæt vilkårligt tal)

Bare for at finde ud af at de har udskudt det. Jeg har seriøst fået 5-8 nye deadlines om året de sidst 3+ år, som gang på gang er blevet overskredet.

For 3 uger siden, efter endnu en overskredet deadline, fik jeg at vide, at det var skubbet til "engang i marts, men det er ikke bekræftet". For 1 1/2 uge siden, havde de fortsat ikke en bekræftet dato, men de sagde det nok blev i februar.

Der har da også været en del udmeldinger på deres driftino om opgraderinger i området, som bare ikke haft haft nogen effekt, fordi der skal en ø-deling til. Det fik jeg at vide første gang i foråret 2013, og derfor har jeg heller ikke høje forventninger denne gang.

Det er muligt, at det ikke bare er noget man gør i et snuptag, men magen til elendig planlægning skal man da lede længe efter. Enten det eller også finder de bare på et tilfældigt ugenummer, når de skal komme med en ny deadline. Jeg ved snart ikke hvad der er værst.

Det gode i dette er, at jeg stort set ikke har betalt for min yousee forbindelse de sidste par år. Kun de få måneder der har været en hastighed, så det har kunne bruges. Men de seneste måneder, har de godt nok været tunge at danse med mht refundering også. Og 100% refundering har også været nødvendig, da jeg har været nødsaget til at have en sekundær internet forbindelse for at være sikker på, at jeg har noget der virker.

Men tro mig, jeg vil da meget hellere betale det det koster hos yousee for en stabil, brugbar og hurtig forbindelse, end at skulle bruge min tid på at diskutere med dem hver gang de overskrider deres deadlines.

Der står lige pt. nogle og graver nye ledninger ned uden foran min lejlighed. Jeg har ikke været ude og spørge om det rent faktisk er på Yousee's vegne og om det er for at udvide kapaciteten, men det kunne godt tyde på det.

Nu får vi se. 

Nattens opgradering har kun hjulpet lidt her

Får 45-60mbit ud af 90mbit - dog bedre end 8 mbit de sidste par uger.

Ser også ud til at driftsinformationen for opgraderingen blot er rykket til 'lukket' i stedet for at der blev nedskrevet en tid på hvornår arbejdet rent faktisk blev udført.

Hos mig (også i kbh sv) ser det umiddelbart ud til at have hjulpet. 
Godt nok så tror speedtest nu at jeg befinder mig i Odense, men til gengæld så har den vist 80-90 mbit de få gange jeg har fået testet her til aften

Meen jeg vil lige lade gå et par dage, før jeg rækker armene i vejret. Jeg har oplevet tidligere at efter yousee har lavet noget arbejde lokalt, så har det set positivt ud en dag eller to. Men dog aldrig så godt som her til aften. Så der er håb.

Sune, nu er det vel ikke sådan at du tester wireless? For så kan det godt være at du ikke kommer højere. Når jeg tester wireless har jeg maks 60-70 mbit på N 5Ghz

Tester kun med kabel.

Jeg må sige, at det ser ud til at yousee langt om længe har fået  gennemført den ø-deling de har lovet i 3 1/2 år. 

Siden deres arbejde natten til torsdag i sidste uge, har jeg konstant 80+ mbit ned og 28-30 op, selv her mandag og tirsdag som traditionelt set er de værste dage, hvor jeg normalt har ligget på 4-8 mbit.

Ærgeligt at det skulle tage så lang tid, med månedlige diskussioner med dem.

10418418_765020056922010_8313314630348420501_n.jpg

Får sgu heller hvad jeg betaler for i primetime, sammentidig med jeg får dc's flere gange om dagen

Her i Rødovre har jeg ikke problemer når man kigger på speedtesten. Men derimod på pingtesten; http://www.pingtest.net/result/118395662.png efter klokken 23:00 bliver den dog god igen...

Så er vi forbi uge 13, hvor Yousee have lovede at gøre noget ved centralen som dækker Værløse.

Intet er dog ske, og jeg er ikke overrasket. Det er 4 gang Yousee løber fra deres løfte. Jeg har fosat 100 Mbit uden for primetime og ned til 5 Mbit i primetime.

[img]163i87A172420F3F5957.png[/img]

Mvh.

JASEDK

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8