Spørgsmål

Latency

Omdømme 4
Badge +2
Hej alle,

Tænkte at der måske var nogle med indgående viden herinde.

Jeg er opgraderet til 300/300MBit/s. Jeg er ikke rigtig tilfreds.

Latency for forbindelsen er meget sporadisk, når der køre let trafik. F.eks. hvis YouTube køre med ca. 1 MBit/s, så stiger latencyen generelt med 3-4 ms. På en fiber med 100MBit/s, registreres der ingen ændring i latencyen. Jeg måler op imod en webserver, der står på en TDC fiber på nabocentralen. Er det normalt?

Upload er lang tid om at nå fuld båndbredde, når nogen f.eks. downloader fra en webserver på min forbindelse.

Jeg har læst markedsføring, hvor Gigacoax beskrives som værende tilsvarende eller endda bedre end fiber. Det synes jeg langt fra er tilfældet med mine nuværende observationer...

46 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +5
Hej gicl.dk

Jeg kan se at du mangler svar her.

Nu ved jeg ikke om der kan være noget ekstraudstyr eller andet der kan spille ind, men det kan være at en anden bruger har noget at byde ind med?

Hvis der er mange udsving på selve forbindelsen generelt, så kunne det være en fejlmelding til en coax-tekniker var et forsøg værd.
Omdømme 4
Badge +2
Kasper skrev:

Nu ved jeg ikke om der kan være noget ekstraudstyr eller andet der kan spille ind

Det er der ikke umiddelbart. Jeg har egen router på, hvor jeg bl.a. kan følge med i alt trafik til og fra interfacet til YouSee routeren, der er stillet i bro tilstand.

Kasper skrev:

Hvis der er mange udsving på selve forbindelsen generelt, så kunne det være en fejlmelding til en coax-tekniker var et forsøg værd.

Det er bestemt en mulighed. Uden trafik, ligger den ret stabilt på 14 ms. Men ved bare 1Mbit/s indgående trafik, er der mange udfald og gennemsnittet stiger til 19 ms.

Jeg ville bare gerne høre andre om de oplevede lignende problemer.
Omdømme 1
Jeg oplever samme symptomer. Ved blot
Omdømme 4
Badge +2
MrFlopp skrev:

Jeg oplever samme symptomer. Ved blot

Det er bedrøvende. Mit problem er ikke blevet bedre. Desuden, så har modemet en kedelig tendens til at smide uploadkanalerne, således bondlingen af DOCSIS3,1 upstream bortfalder. Så har man kun ca. 100MBit/s i upload.
Hvordan ser dine signalværdier ud?
Omdømme 4
Badge +2
Logan skrev:

Hvordan ser dine signalværdier ud?

http://www.gicl.dk/dl/connstat.pdf

Tror det ser meget fornuftigt ud.

Mit modem valgte at hænge sig selv her til morgen kl. 7:46. Jeg havde 100% pakketab. Da jeg ikke havde tid til at gå ind og se på modemets status, så slukkede og tændte jeg det. Kl. 7:55 var det oppe og køre igen.

Jeg er dybt skuffet over stabiliteten i produktet og modemet virker ret ustabilt.
Din upstream virker lidt høj. Tallene for OFDM-kanalerne ser underlige ud. 87 dBmV og 91 dBmV (det er meget, meget højt)? Det ligner næsten en fejl.

Min tanke var, at hvis upstream er for høj, kan det betyde, at modemmet ikke kan udnytte alle kanalerne. Modemmet har en maksimum styrke det kan sende med, og det skal fordeles ud over alle kanaler. Jo flere kanaler, jo mindre styrke pr. kanal.

Hvordan er modemmet koblet på Yousees net?
Omdømme 4
Badge +2
Nu har jeg forsøgt at kontakte teknisk support. De siger det ser normalt ud. De kunne ikke fortælle noget om normalområdet.

Han endte med at bestille en teknikker. Jeg spurgte ind til de forhøjede svartider. Den snak kunne han ikke tage, da han ikke vidste noget om det. Og jeg kunne ikke komme til at snakke med nogen, der vidste noget om det.

Jeg begynder ærlig talt at have store problemer med produktet. Der er store uoverensstemmelser imellem pris og kvalitet. Supporterne nægter at yde support, da jeg køre i brotilstand. De vil ikke engang lave support på eget udstyr. De nægter konsekvent et leverandøransvar.
Sidder der noget mellem modemmet og Yousees afleveringspunkt?
Omdømme 4
Badge +2
Logan skrev:

Sidder der noget mellem modemmet og Yousees afleveringspunkt?

YouSees afleveringspunkt, går jeg udfra du mener stikket i væggen? Vi har kun et og det er opgraderet til DOCSIS3.1. Jeg har monteret Sagem 3890 med det medfølgende kabel. Kablet passere igennem en væg, hvor jeg har borret et hul. Der er ikke TV på installationen. Installationen er i et hus. YouSee har et skab ved indkørslen, som jeg ikke har adgang til.
Okay, så ingen umiddelbar forhindring der. Det skal blive interessant at høre, hvad teknikeren kommer frem til. Et eller andet synes i hvert fald at irritere den nye returvej til OFDM.

Da supporteren kiggede på dine tal, var det så i computeren eller oplyste du dem? 90 dBmV kan kun være en fejlvisning. Deres system viser måske andre tal.
Omdømme 4
Badge +2
Jeg oplyste tallene, men jeg er ikke sikker på han lyttede efter. Han afbrød mig desværre en del gange...
Omdømme 1
Velkommen i klubben. Jeg har haft problemer i flere måneder nu, "support" giver mig samme remse hver gang man er igennem til dem: "prøv at sluk din router, prøv at pil kablerne af".. Forbindelsen var helt nede det meste af dagen igår - og lige nu ligger jeg på ca. 1.7MBit upload. Download er på ca. 100.

YouSee har også haft en tekniker ude - der var ingen fejl på installationen. (Han lukkede så sagen, da der jo ikke var nogle fysiske fejl hos mig.. (Hvordan man kan lukke den er mig ubegribeligt når problemet ikke er løst.)

Der er nu udvidet overvågning på linjen og den har afsløret at der ikke er noget galt i mit udstyr eller på linjen ud til mig - men der er "støj på øen".
Omdømme 4
Badge +2
pkandersen skrev:

Velkommen i klubben. Jeg har haft problemer i flere måneder nu, "support" giver mig samme remse hver gang man er igennem til dem: "prøv at sluk din router, prøv at pil kablerne af".. Forbindelsen var helt nede det meste af dagen igår - og lige nu ligger jeg på ca. 1.7MBit upload. Download er på ca. 100.

YouSee har også haft en tekniker ude - der var ingen fejl på installationen. (Han lukkede så sagen, da der jo ikke var nogle fysiske fejl hos mig.. (Hvordan man kan lukke den er mig ubegribeligt når problemet ikke er løst.)

Der er nu udvidet overvågning på linjen og den har afsløret at der ikke er noget galt i mit udstyr eller på linjen ud til mig - men der er "støj på øen".

Supportoplevelsen er top frustrerende. Man kan høre, at der nærmest bliver grinet af en, når man fortæller supporteren, at udstyr da ikke skal genstartes i tide og utide. Jeg har oplevet, at Hiper har en væsentlig mere forstående og professionel support. Det er nok den vej jeg går, hvis jeg ikke får løst mit problem i weekenden.
Omdømme 5
Badge +5
Hej gicl.dk

Det er ikke den følelse du skal sidde med når du kontakter os - det beklager jeg har du har fået :( Det er helt klart ikke meningen at udstyret skal genstartes i tide og utide.

Jeg kunne se i en anden tråd at du har haft en tekniker på, så jeg håber at du kan give en god opdatering på forbindelsen her i tråden.
Omdømme 4
Badge +2
Kasper skrev:

Hej gicl.dk

Det er ikke den følelse du skal sidde med når du kontakter os - det beklager jeg har du har fået :( Det er helt klart ikke meningen at udstyret skal genstartes i tide og utide.

Jeg kunne se i en anden tråd at du har haft en tekniker på, så jeg håber at du kan give en god opdatering på forbindelsen her i tråden.

Tænker jeg heller ikke. Men jeg har en tekniker på igen på lørdag, så må vi se.

Kan du kaste lys over en problemlog over 3890 modemet? Jeg har en fornemmelse af at modemet er ustabilt og det nye netværksudstyr også har udfordringer...
Omdømme 5
Badge +5
Hej igen

Det er desværre uden for vores supportomfang. Du er velkommen smide et billede op her i tråden, det kan være en anden bruger kan hjælpe, men husk at skjul IP-adresse :)
Omdømme 3
Badge
Hej Gicl.dk
Altid noget er jeg ikke er alene i klubben. Har næsten opgivet at ringe til Support
Orker ikke at starte forfra hver gang. Hvis man er heldig ved de måske hvad Bridge mode er for et dyr. Hvis de ved det er standard remsen "det yder vi ikke support på"
Omdømme 4
Badge +2
Dobbelt post... :/
Omdømme 4
Badge +2
Så har jeg haft besøg af teknikkeren.

Først og fremmest så var forstærkeren indstillet forkert, så mit modem har de forkerte værdier på signalstyrken. Han bestilte en anden teknikker til at foretage en konfiguration af forstærkeren, da han ikke selv kunne det. Han kunne se det hele på hans computer. Jeg tænker at det er for dårligt, at TDC ikke har et automatisk overvågningssystem til at registrerer disse fejl og proaktivt gøre noget ved det. Men det koster nok for mange penge :/ Værre er at 2nd line support melder ingen problemer, når det er åbenlyst forkert.

Han indikerede at Sagem ikke var teknikkerens første valg. De havde hellere set en anden leverandør. Cisco eller Netgear. Sagem var følsom overfor fejl fra hovedstationen, som ofte får modemmet til at smide forbindelsen. Det er også mere ustabilt. Begge dele har jeg oplevet. Da jeg har en 300/300 forbindelse, er 3890 eneste mulighed. Men han fortalte at 3890 nu er eneste modem, som teknikkeren kan bestille, så han kunne ikke engang bestille et mere stabilt modem til mig, hvis jeg nedgraderede min forbindelse. Et TV gør modemmet mere ustabilt, hvis det er af ældre dato.

Der er en ny firmware under vejs, der skulle rette nogle af problemerne. Den er under test hos 2,5K kunder og ville snart blive rullet ud, hvis der ikke findes graverende fejl.

Han vidste ikke noget om svartiderne i nettet, men mente at modemsvartiden ville blive bedre med den nye opgradering.

Jeg har nu under 200Mbit/s downstream og under 150Mbit/s upstream. Store udfald i svartider 15 - 40 ms. Det hele ved en inaktiv forbindelse. Så jeg håber på, at den næste teknikker meget snart får justeret til. Nu må vi se.
gicl.dk skrev:

Jeg tænker at det er for dårligt, at TDC ikke har et automatisk overvågningssystem til at registrerer disse fejl og proaktivt gøre noget ved det.

Alle deres nye forstærkere kan fjernovervåges og fjernstyres. Til formålet har de installeret et helt nyt system i hovedkvarteret. Så umiddelbart tænker jeg, at de burde kunne se det, hvis noget står forkert... :?
Omdømme 4
Badge +2
Logan skrev:

Alle deres nye forstærkere kan fjernovervåges og fjernstyres. Til formålet har de installeret et helt nyt system i hovedkvarteret. Så umiddelbart tænker jeg, at de burde kunne se det, hvis noget står forkert... :?

Det undre så bare, hvorfor der skal en teknikker til at konstaterer problemet. Jeg har forsat den dårlige forbindelse...
Proactive network maintenance, PNM, er et andet varmt emne i DOCSIS-verdenen. Her trækkes alle modemmets værdier med ind i regnskabet. Det hele med det formål at diagnosticere problemet, inden teknikeren sendes ud.

De nævner forstærkerne og overvågningssystemet her: https://www.youtube.com/watch?v=0s2abvCSb8s

Det bliver måske bedre med tiden, så færre teknikere skal gå forgæves.
Omdømme 4
Badge +2
Logan skrev:

Det bliver måske bedre med tiden...

Man kan håbe. Den teknikker der var på besøg manglede at kunne se flere af værdierne for OFDM upstream kanalerne.

Jeg kører stadig med reduceret båndbredde, men et opkald i dag til supporten, resulterede i en teknikker der nu skal ud og se på (endnu) et generelt problem på hovedstationen.

Mange fejl, der åbnebart ikke nødvendigvis bliver fanget i overvågning, alternativt kun rettet ved kundehenvendelse... :(
Omdømme 4
Badge +2

To afbrydelser denne morgen. Bliver spændende og tale med driften om hvad der er årsag til problemet. Og om overvågning har fundet nogle problemer...

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)