Langt kabel mellem væg-stik og modem

Da jeg skiftede fra Telenor til Yousee, fik jeg brug for at trække 20 meter antennekabel for at kunne placere Sagem 3890 midt i huset, hvor min DSL router fra Telenor havde stået. Jeg prøvede at se, hvad andres erfaring var med så langt et kabeltræk, men jeg fandt ikke noget klart svar.

Jeg kastede mig derfor ud i det og købte et, der var af god kvalitet. Jeg valgte et Triax Cablecon fra AV-Connection.dk, fordi de kunne lave det på 20 meter. Man kan sikkert få gode mange steder (har også købt hos av-cables.dk), men jeg havde købt der før. Det kostede godt 300 kr inkl. fragt.

Jeg bruger den adapter, der fulgte med mit modem, fordi jeg ikke har f-stik i mit antennestik i væggen. Jeg loggede ind på mit modem (Sagem 3890) og gik ind i Status. Jeg sammenlignede signalstyrkerne, som den måler for de forskellige frekvenser, da jeg havde hhv. det medfølgende og mit nye kabel monteret (genstartede modem ifm. skiftet for god ordensskyld). Ændringen i signalstyrkerne over en bred kam, da jeg gik fra Yousee kablet til Triax Cablecon var ca. +1 dBmV. Jeg oplever ingen stabilitetsproblemer efter at have kørt med det i 3 uger. Min hastighed er 50/10.

Dette var blot til information, hvis andre er i lignende situation.

1 Kommentar

Man kan også regne på tabet. Specifikationerne for et kabel kan f.eks. være:

Signaltab pr. 100 meter:
5 MHz - 2,1 dB
50 MHz - 4,6 dB
200 MHz - 9,7 dB
470 MHz - 14,0 dB
800 MHz - 18,5 dB
1000 MHz - 20,5 dB
1350 MHz - 24,0 dB

Tabet i et kabel på f.eks. 20 meter ved 1350 MHz er derfor 24,0 dB / 100 meter * 20 meter = 4,8 dB

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)