Svar

Langsom overførsel af filer mellem pc'er

• Deltager
  • 5 kommentarer
Skiftede for et par uger siden fra TDC til YouSee og fik i den forbindelse en ny Netgear router.

Tidligere kunne jeg flytte filer mellem mine to pc'er på netværket med en hastighed på 10-11 MB/s.

Nu er hastigheden faldet til 1-2 MB/s.

Begge pc'er er kablet.

Der er ikke foretaget yderligere ændringer i forbindelse med skiftet.
Hvad er det lige der går galt?

icon

Bedste svar af moef 16 juli 2015, 03:36

Problemet ligger i, at du bruger en router til overføre data mellem to computere. Den nye router du bruger er sikkert langsommere end den gamle. Routeren's cpu skal håndtere en masse ting, og har ikke de resourser til rådighed som f.eks. en switch har til ren data overførelse. 

Mht. dit problem, så gætter jeg på Netgear routeren er langsom til at give dig en ordentlig hastighed. Typisk hvis du tit skal overføre data mellem dine to computere, så sæt en switch i mellem dem til at gøre arbejdet. Det vil gå langt hurtigere med filoverførelsen på den måde. Brug en af din router's ethernet porte over til switch'en (så du har Internet!). Og så forbind dine computere til switch'en.

Med en hurtig og bedre gigabit router vil du muligvis kunne få større hastighed gennem routeren. Men regn ikke med nogen gode hastigheder før du sætte en data switch på ;)

EDIT:

Glemte lige at sige, at ved overførelse af en masse små filer, så vil hastigheden falde en del. Tjek forskellen på overførelse af store file og mange små file.

Husk også, at overførelseshastigheden styres / clockes af den langsommeste enhed i det LAN netværk.

Se original

10 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints moef har modtaget fra andre medlemmer.

Badge
Problemet ligger i, at du bruger en router til overføre data mellem to computere. Den nye router du bruger er sikkert langsommere end den gamle. Routeren's cpu skal håndtere en masse ting, og har ikke de resourser til rådighed som f.eks. en switch har til ren data overførelse. 

Mht. dit problem, så gætter jeg på Netgear routeren er langsom til at give dig en ordentlig hastighed. Typisk hvis du tit skal overføre data mellem dine to computere, så sæt en switch i mellem dem til at gøre arbejdet. Det vil gå langt hurtigere med filoverførelsen på den måde. Brug en af din router's ethernet porte over til switch'en (så du har Internet!). Og så forbind dine computere til switch'en.

Med en hurtig og bedre gigabit router vil du muligvis kunne få større hastighed gennem routeren. Men regn ikke med nogen gode hastigheder før du sætte en data switch på ;)

EDIT:

Glemte lige at sige, at ved overførelse af en masse små filer, så vil hastigheden falde en del. Tjek forskellen på overførelse af store file og mange små file.

Husk også, at overførelseshastigheden styres / clockes af den langsommeste enhed i det LAN netværk.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Emil har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
  •  Velkommen til YouSee Forum! Hvilket modem har du fået?

•  Et nyt modem fra YouSee skulle altså gerne have gigabit porte, og skulle sagtens kunne klare 12 MB/s uden probemer.

• Jeg har fået et Netgear C6250.
    Der er ikke meget læsestof om det på nettet. Er det et modem som kun leveres til YouSee?

Ja, det lyder som et OEM-produkt. Er hastigheden højere på de to computere, når du laver en speedtest?

Jeg har en 100/20 forbindelse og hastighedstest på de to computere viser omkring 95/19.

Omdømme 2

Badge
    Hey chib,

Din Internet hastighed har ikke noget med hastigheden mellem dine computere at gøre, medmindre router NAT delen er meget belastet, hvilke kan skabe meget latency (forsinkelse) på dine ethernet porte. Det er switch'en i routeren (dine ethernet portene) som er interessant, hvilke ethernet hastighed du får til dine computere.

Prøv at tjekke om du får en 10mbit ethernet connection på en eller begge dine computere. Det virker det lidt som om, når du skriver hastighedene er 1-2 MB/s. Du skulle helst have 100mbit el. gigabit connections på begge computere, før du opnår større hastigheder - teoretisk op til 100MB/s m. gigabit. Men i virkeligheden (som jeg tidligere nævnte), er der mange parameter / overhead som spiller ind på hastigheden gennem en router.

Jeg vil stadig anbefale, at du benytter en separat switch til at forbinde dine 2 computere og andet ethernet udstyr. Specielt hvis du tit har behov for at overføre data mellem dine computere. Så vil du opnå en langt større hastighed der svare mere til virkeligheden.

På den ene pc har jeg en gigabit og på den anden, som er en ældre sag, har jeg 100 Mbps.

Jeg har fundet en gammel switch frem og tilsluttet. Den kører kun 10/100 Mbps, men nu er hastigheden på min filoverførsel tæt på de 10 MB/s.

Så skulle man jo så tro at problemet var løst, men .....

Den pc, som kørte gigabit, kører nu 100 Mbps. Det skyldes selvfølgelig den switch den nu kører igennem. Det kan jeg godt leve med, men hvis jeg overfører filer til den, samtidig med at jeg streamer film fra internettet, så stopper/hakker streamingen. Det problem havde jeg ikke tidligere, da jeg havde min TDC router.

Vil jeg kunne løse det med en switch der kan køre gigabit?

Omdømme 2

Badge
    Spørgsmålet er om det er switchen el. routeren som er for langsom. Jeg gætter på switchen.

Nu har jeg sat en gigabit switch på og overfører filer med den forventede hastighed.

Tidligere "døde" internettet stort set på den modtagende pc, mens jeg flyttede filer til den. Det sker ikke mere.

Alle er glade, men jeg fatter ikke at det er nødvendigt med en switch. Selv med en 10 år gammel Telenor router var det ikke nødvendigt.

Tak for jeres indspark.

Det giver heller ikke mening. Der er noget galt et sted...

Besvar

• :D
      • :?
      • :cool:
      • :S
      • :(
      • :@
      • :$
      • :8
      • :)
      • :P
      • ;)