Spørgsmål

Internet på SAGEM FAST 3890

SAGEM FAST 3890 og Internet.

Problemer med internetforbindelsen.
For ca. 14 dage siden fik vi en af de nye HUMAC YOUSEE bokse, og i den forbindelse fik vi også udskiftet vores NETGEAR CG 3000 moden med et spritnyt SAGEM FAST 3890, idet NETGEARET ikke kunne køre 5 Ghz.
Vi har en 150/30 forbindelse og kører følgende udstyr:
1 PC via netværkskabel.
1 PC, 1 Tablet, 1 Smart TV og den gamle Samsung boks trådløst på 2,4 Ghz, og
1 Smartphone samt den nye HUMAC box trådløst på 5 Ghz.
Altså ialt 7 tilkoblede enheder.
Indgående (via kabel) TV-signal og bredbåndssignal på fuld styrke.
WIFI signalet i huset 100% over hele huset på 2,4 GHZ og 100-80% på 5 GHZ.
Hermed skulle alt jo være fryd og gammen, men ak .....
Dagen efter en problemløs ?? opsætning af SAGEM modemmet, faldt først internetforbinelsen ud, og derefter WIFI signalet.
Efter genstart af modemmet kom WIFI signalet på igen, men modemmet stod og kørte sløjfe mellem upstream og internetmarkeringen.
Efter 3 forgæves forsøg på at løse problemet via kundeservice, ankom en tekniker.
Han forsøgte med total reboot og flere andre ting, men måtte opgive. Opsatte derfor et andet modem, der opførte sig nøjagtigt ligeså. Efter ca. 2 timer fandt han via sit måleudstyr ud af, at modemmet fra fabrikken var opsat til at køre hastigheder over 300 Mbit, hvilket medførte, at modemmet forsøgte at køre på kanaler, der ikke kunne anvendes på vores forbindelse. Efter at han havde fjernet et flueben i indstillingerne, skulle sagen være OK.
Systemet virkede nu problemløst i 2 døgn, og så faldt internetforbindelsen ud igen, og de forskellige tilkoblede enheder forsøger at identifecere netværket eller hente IP-adressen.
Efter genstart af modemmet kørte det igen ca. 24 timer, hvorefter forbindelsen igen faldt ud.
Dette gentog sige i 3 døgn, hvorefter jeg igen kontaktede support, hvor en frisk ung mand næsten med det samme sagde, at han kunne se problemet. Problemet bestod i, at modemmet forsøgte at køre på en for "høj" kanal, men havde problemet med at fastholde denne, hvorfor det - som han udtrykte det - som en "fornærmet teenager opgav og smed hele forbindelsen". Han kunne dog løse problemt med et par klik med musen, og efter ca. 5 minutter kom der igen signal på internettet.
Men, ak, igen. Efter igen ca. 24 timer røg internettet, og det er nu sket igen 3 gange siden.
Hver gang kan forbindelsen genoprettes ved at genstarte modemmet, men da vi bruger nettet meget, og da HUMAC boxen er afhængigt af dette, hænger frustrationerne efterhånen tykt i luften her i huset.
Har nogen en løsning - og helst på "straight" dansk - idet jeg er rimelig god på en PC, men ikke er nogen ørn til netværk.

Kaare

9 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
Det minder om det problem jeg havde, mistede til også alt forbindelse en gang om ugen i flere uger, til sidst kom en teknikker ud, han skiftede den gamle vægdåse, og det samt en opdatering til Modemmet løste problemet.
Ja, tak, Radiomanden.
Det glemte jeg lige at skrive. Teknikeren, der besøgte os, udskiftede også fordeleren/splitteren hos os og checkede samtlige kabler og stikdåser og opdaterede selvfølgeligt modemmet, men altså indtil nu uden effekt.
Omdømme 7
Badge +6
Hos mig blev vægdåsen udskiftet, til et med Data tilslutning, så der ikke skulle bruges skilleilter.

Vi har ingen stikdåse. Det var fordeleren ved kabelindgangen til huset, der blev skiftet. Derfra går signalkabel direkte til modem. Kan ikke vise foto, da fordeleren sidder gemt på loftet.
Har i øvrigt lige haft et kort udfald af forbindelsen (PC forsøgte at identificere nettet), men den genoprettede sig selv efter ca. 2 minutter.
Fejlen må ligge i modemmet eller hos YOUSEE serveren.
Windows repararationskonsol siger, at modemmet kalder forkert server ??? eller, at serveren ikke svarer.
Omdømme 3
Badge
Radiomanden skrev:

Hos mig blev vægdåsen udskiftet, til et med Data tilslutning, så der ikke skulle bruges skilleilter.

Hej Radiomanden
Har bestilt et nyt, Sagem, Router. 3890. Mit nuværende router er: 3686, så tror du at internetforbindelsen kommer til at virker super igen? Efter, at jeg modtager routeren på Mandag? Eller, skal min væg dåsen også udskiftes?
Omdømme 7
Badge +6
Har ikke haft en 3686, mine forældre har en, der er ikke problemer med den. Efter udskiftning af vægdåse og opdatering af 3890 har der ikke været problemer, der var ingen problemer med Netgear 2650 da det kørte på forbindelsen.
Omdømme 3
Badge
Radiomanden skrev:

Har ikke haft en 3686, mine forældre har en, der er ikke problemer med den. Efter udskiftning af vægdåse og opdatering af 3890 har der ikke været problemer, der var ingen problemer med Netgear 2650 da det kørte på forbindelsen.

Virker som om, at jeg burde udskifte min væg dåse? Er dette korrekt forstået? Min router bliver udskiftet på Mandag, da jeg først modtager den på denne dato. Jeg venter og ser hvad der sker, når jeg har tilslutter den nye router. 3890. Hvis! der ikke er nogen forbedringer, så skal min væg dåse udskiftes?
Omdømme 7
Badge +6
Det kan ikke siges det var teknikkerens beslutning da han var hos mig.
Problemet synes løst.
Modemmet har nu kørt 48 timer uden fejl, så måske har "kanalrettelserne" af supportmanden i sidste ende alligevel hjulpet.
Eller også er det superværktøjet STA, der har virket.
Tak til Radiomanden for forslaget, der desværre ikke var den rigtige løsning, og tak til dem, der evt. har lagt hovederne i blød.
Fortsat god sommer til alle.
Kaare
P.S. (STA = Se Tiden An).

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8