Spørgsmål

Hvorfor bridge mode? Ingen internet

• aga
  • Udforsker
  • 10 kommentarer
1. Hvad er fordelen ved modem i bridgemode (3890)når man skal bruge sin egen TP-Link router for bedre wifi dækning?
Er det hastighed, latency, power?

2. Har fulgt mange eksempler herinde, men ligemeget hvad kan min router ikke komme på internettet når modem er i bridge mode. Mit sw/fw må også være nyere for menuerne ser anderledes ud. Blot advanced->bridgemode, reboot og så er der intet der virker. Router får Mac ADD cloning, dynamisk ip på WAN siden etc. Intet virker. Kun når jeg bruger 3890 i normal konfig kommer min router på nettet med en WAN ip ADD fra modem Lan DHCP siden.

17 Kommentarer

Om det er nødvendigt afhænger af om du (også) vil bruge den indbyggede router i modemet eller din egen router. Du kan godt tilføje din router i simpel WiFi access point mode uden at ændre på modemets konfiguration hvis det er det, du har brug for; så skal du bare slå DHCP services fra på din egen router og så lade den køre på samme IP net lokalt. Det er også muligt at køre med begge routere slået til, men det vil give andre problemer med f.eks. UPnP (Skype og mange spil) eller hvis du på anden vis har brug for at tilgå maskiner udefra, da du så får lavet et "dobbelt NAT" setup.

Jeg havde (som også beskrevet i et par andre tråde) en del problemer med at sætte mit modem op i bridge mode, men det lykkedes at få det til at virke. En af de ting som kan give problemer er den indbyggede router i modemet, som ikke bliver slået helt fra når man gå i bridge mode. Det er også muligt at du kan få problemer med modemet indbyggede WiFi hvis du ikke manuelt slår det fra inden du skifter til bridge mode (har jeg erfaret fra andre).

Men det er nok derfor du (sandsynligvis) ikke kan få det til at virke ved at clone dit modems MAC adresse over i routeren. Du skal også sikre dig at du ikke har port forwards eller andet aktiveret i modemet inden du skifter over til bridge mode; i bridge mode virker portforward f.eks. sådan at pakker der kommer forbi den indbyggede router (og det gør alle pakker) bliver undersøgt og hvis de går til en forwarded port, så bliver de forsøgt sendt til den (nu ikke længere korrekte) interne adresse, og derfor ser ud til at gå tabt.

Det sikreste er nok at du nulstiller dit modem helt (brug evt. reset knappen), sætter det i bridge mode, og forbinder din router (med sin egen indbyggede MAC addresse -- det virker ikkeat clone modemets WAN adresse -- og sat op til DHCP på WAN siden).

På dette tidspunkt er det en god idé først at genstarte dit modem og vente på det kommer helt op, og derefter din router. Prøv at checke om din router får en IP adresse -- det skulle den gerne gøre. Bemærk også at den får nogle særlige DNS servere tildelt; der er ikke hul igennem til de sædvanlige (hverken YouSees, Googles eller andre).

Derefter forbinder du dig til mitwifi.aktiver.dk; DNS opslaget skal gå igennem de særlige DNS servere som routeren får tildelt. Når du har (gen)aktiveret dig skal modemet reboot'e, og normalt vil din router derefter få tildelt en ny IP adresse og nye DNS servere. Det forudsætter selvfølgelig at din egen router også er konfigureret korrekt :-)

Men så burde det virke.
Badge +1
Jeg har ændret min hostfil på min pc for at kunne tilgå mitwifi.dk, når routeren ikke er aktiveret. Man kan evt. tilgå siden direkte på IP-adressen.
Tak for svarene. Min TP-Link AC2600 router fik en 10.x.x.x adresse og nogle 80.x.x.x DNS'er adresser, men jeg kunne overhovedet ikke tilgå internettet fra min PC som var forbundet til min router og derved ikke tilgå mitwifi.aktiver.dk...

Jeg tror jeg var pokkers tæt på, men mangler måske den sidste bid...:?

Grunden til alt denne ballader er 2:
1. Wifi på fast3890 modem er for svag i min bolig (clienter mister wifi tit) eller også er det vare noget low quality.

2. USB på modemet er deaktiveret og jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg "aktiverer" det selvom yousee ikke supporterer dette.

Derfor købte jeg en AC2600 router, da jeg nu kan dele \\musik :$ til min Sonos og nu har jeg ganske ok wifi styrke og mega masser hastighed, men modemet er ikke pt i BridgeMode :S
Badge +1
Kan du tilgå 80.62.121.114 ?
Det lyder som om din router forbinder sig rigtigt nok. Men efter at den har fået forbindelse, har du så fornyet din DHCP lease på din PC? Måske har PC'en ikke fået de (nye, midlertidige) DNS adresser, og forsøger så at lave et opslag mod en DNS server der ikke er adgang til. Ellers kan du prøve at gøre som Sigvard foreslår.
Prøver senere i dag, er på job nu, men tak for IP'en :cool:
Slukkede alt på modemet fast3890 og satte det i brigde mode som før nævnt. Ligemeget hvad jeg gjorde kunne jeg ikke få fat i den møj aktiver.mitwifi.dk side fra min PC som er kablet til min routers lan switch......men så kan min solstråle (hustru) ind på kontoret og spurgte: Skat, hvorfor har jeg denne her side på min ipad???

Det viser sig, at på ipad skulle jeg TRUST provider og vupti, fik jeg en anden IP og eksterne dns'er på min router efter et release and renew.

Altså, så må det være noget med enten:
- chrome sikkerhed der gjorde jeg ikke havde adgang....tror jeg ... trusted sites....måske.. Det virker nu.

-eller også at man SKAL tilgå den side via wifi fra min router...det giver bare ikke menning hvis i spørger mig....

Jeg har dog lige kørt en hastighedstest og jeg har mistet 20mbit på down siden... WTF?

Mange tak. ;)
Godt at det lykkedes. Jeg ved ikke hvilken hastighed du havde før og hvad du har nu, men det er nok din router som sætter hastighedsbegrænsningen. Jeg har ingen forskel før og efter (kører p.t. 80/40 split) bortset fra at mine gennemsnitlige ping-tider er steget ca 0.75 ms -- men det er til at leve med :-)
Jeg har fundet frem til at LAN port 3 på min router er 50% langsommere end LAN port 1, 2 samt 4???

Så jeg har faktisk 50/10 hvis jeg bruger een af de andre LAN porte??? Forvirret, det er jeg...
Har du sat en båndbredde-begrænsning op på nogle af portene på din router?

Ellers lyder det næsten som en defekt...
Nej det kan man ikke i denne her TP-Link C2600 enhed.
Omdømme 4
Badge +6
Det må være samme chip, som leverer på alle 4 porte. Check kabler og i den anden ende.
Jeg bruger samme kabel i port 1, 2 and 4 skiftevis og får fuld 50/10... tror det må være firmwaren som gør et eller andet wierd med den port...

Når jeg "forcer" lan kortet til 1G Full, så får jeg ikke noget forbindelse, når jeg sætter den til 100Mbit Full, for jeg forbindelse.

Min vurdering er at den port ikke er auto neg, men ved en fejl sat til 100 full hardcoded.
Omdømme 4
Badge +6
Ja, der kan være noget i firmwaren som f.eks. prioriterer bestemte porte til f.eks. IP TV.
har ændret alt det til internet...
Omdømme 1
Da jeg skulle sætte min Sagemcom Fast 3686 v2 i bridgemode kontaktede jeg Yousee support, de ændrede nogle parametre, og modemet fungerede herefter genstart udelukkende som AP.
Min egen router får IP direkte fra Yousee.
Skifter jeg mellem brigdemode(brug af egen router) og Yousee router, kommer jeg hver gang automatisk til yousee's aktiveringsside efter genstart af Sagemcom.
Det samme var tilfældet da jeg havde et Netgear CG 3000 modem fra Yousee.
Det fungerer bare, efter Yousee supporten har ændret nogle ting, inden da havde jeg også problemer med at tilgå aktiveringsside etc. når jeg satte modem i bridgemode.
Har i bridgemode en hastighed på 113/27 på en 100/20 forbindelse, så jeg klager ikke 😊
Mit, kom til at virke uden yousee hjælp da ingen jeg talte med forstod hvad opgaven gik ud på. Tak for alt Jeres vejl herin på forum

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)