Svar

Hvordan tjekker jeg om min router leverer stabilt max download hastighed

Hej Yousee eksperter,

Jeg søger en måde til at tjekke samt forbedre min routers evne til at levere en stabil maksimal download hastighed, forstået på den måde, at en ting er at bruge Yousee hastighedstest og derfra få en til tider maskimal download hastigheds måling "jeg har en 110/30 forbindelse", og med Yousee hastighedstest svinger hastigheden ved 5 ghz Wifi målinger og jeg sidder med 100 % frit udsyn til routeren " en Netgear cg6250 ", samt er alene på kanal området på 5 ghz båndet i mit område, og med en afstand på 3 meter til routeren. Så er der en venlig sjæl, som har en mulighed for at afprøve hvordan min forbindelse reagerer ved en længerevarende download session, eller evt aflæse nogle indstillinger i min router, så jeg kan blive klogere på om min router leverer optimalt ?
Mange hilsner til alle herfra
icon

Bedste svar af Slangefar 2 oktober 2016, 11:55

For at få en mere korrekt måling, skal det ske kablet. Det er for at fjerne usikkerheden wifi. Selv om du er på 5 GHz (det er godt), og på en kanal alene (det er godt), kan der sagtens være en masse støj på lige netop den kanal. 2,4 GHz er mange steder fyldt op, og derfor flytter udstyr, som ikke kræver den store rækkevidde, over på 5 GHz. Når 5 Ghz en gang bliver fyldt op, er næste mål 60GHz :D

Hastigheden svinger op og ned på dit Internet i takt med hvor mange som er på. Alle udbydere oversælge deres hastigheder. Det fungerer normalt fint, da kunderne måske kun bruger deres hastighed i gennemsnit f.eks. 10%.

Jeg har også en C6250 og fandt ud af at hastigheden på 5Ghz blev mere stabil ved at sætte den maksimale hastighed ned fra 1,3 gigabit til 600 megabit i router.

Der findes en boks, som vist kan købes for få penge, som over døgnet regelmæssigt tester din hastighed og samler data op. Jeg kan desværre ikke huske, hvad den hedder, og om projektet stadig kører. Andre kan måske husker, hvad projektet hedder?

Se original

4 Kommentarer

Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
For at få en mere korrekt måling, skal det ske kablet. Det er for at fjerne usikkerheden wifi. Selv om du er på 5 GHz (det er godt), og på en kanal alene (det er godt), kan der sagtens være en masse støj på lige netop den kanal. 2,4 GHz er mange steder fyldt op, og derfor flytter udstyr, som ikke kræver den store rækkevidde, over på 5 GHz. Når 5 Ghz en gang bliver fyldt op, er næste mål 60GHz :D

Hastigheden svinger op og ned på dit Internet i takt med hvor mange som er på. Alle udbydere oversælge deres hastigheder. Det fungerer normalt fint, da kunderne måske kun bruger deres hastighed i gennemsnit f.eks. 10%.

Jeg har også en C6250 og fandt ud af at hastigheden på 5Ghz blev mere stabil ved at sætte den maksimale hastighed ned fra 1,3 gigabit til 600 megabit i router.

Der findes en boks, som vist kan købes for få penge, som over døgnet regelmæssigt tester din hastighed og samler data op. Jeg kan desværre ikke huske, hvad den hedder, og om projektet stadig kører. Andre kan måske husker, hvad projektet hedder?
Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Du kan installere noget BitTorrent og hente en række Linux distroer. Så får du et godt bud på undervejs, hvad din forbindelse kan yde.
Mange tak for dine svar Slangefar :D

For det første undskyld jeg ikke har fået svaret tilbage på dine beskeder, har dog ikke haft så meget overskud det sidste lange stykke tid, så har prioriteret anderledes.

Jeg har prøvet at sætte den maksimale hastighed ned fra 1,3 gigabit til 600 megabit i routeren, der blev min download hastighed dog reduceret med omkring 25 mbit, så den er hermed sat retur på 1,3 .
Kunne godt tænke mig at vide hvilket Bittorrent du anbefaler jeg skal bruge til at teste med, når jeg henter Linux distroer, og egentlig også hvor jeg nærmere bestemt henter de omtalte Linux distroer henne :D

Hav en god weekend

De bedste hilsner
whatsrestofme
Omdømme 4

Badge +3
Det afhænger af hvad du kører på dit udstyr. Jeg bruger et bittorrent program som heder Transmission https://transmissionbt.com/ med Linux og Mac. Kører du Windows er Qbittorrent http://www.qbittorrent.org/ meget populært. Man kan f.eks. hente Linux distroer fra https://www.debian.org/CD/torrent-cd/ Her vælger man DVD udgaverne og henter et passende antal ISO filer. Hver gang du vil lave lave en test, læser man så et passende antal torrents ind i bittorrents programmet. Du kender den samlede størrelse på ISO filerne, og det afgørende er så hvor lang tid det tager at hente dem ned. Løbende kan man også følge med i hastigheden under vejs.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)