Spørgsmål

Hvordan får jeg adgang til min nas med static ip adresse med sagem fast 3686

Jeg har en nas med fat ipadresse. Sagem ser Nas'en i Lan discover, men ikke andre steder. Kort og godt, jeg kan ikke få adgang til mine data. Hvad skal jeg ændre i Sagem modemet for at få adgang.

11 Kommentarer

Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Kan din NAS ikke DHCP?

Med undernetmasken 255.255.255.0 får du 256 IP adresser. Det vil sige adresserne x.y.z.0 til x.y.z.255. Din router tildeler automatisk adresser med DHCP, når enheder spørger efter det. Du skal reducere din routers DHCP, så den f.eks. ikke giver adressen 255 til nogen (ved at sætte maksimal adresse 254 i din router). Din NAS sættes så manuelt til x.y.z.255
Tak Slangefar
Jeg har ikke styr på alle de routere og server begreber. Men tak for oplysningerne, jeg vil prøve at reducere routerens undernetmaske for den har jeg dog adgang til. Det er det med nas'en der er problemet, jeg kan ikke få adgang til den, så den del er lidt kompliceret. Mener at kunne huske at Nas undernetmaske faktisk 255.255.255.255
Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hvis din NAT har undernetmaske, lugter det lidt af at den også har DHCP. Den bør du slå fra, da den i routeren er rigeligt.

Jeg er ikke ekspert i IP adresser, men mener at kunne huske, at du skal sætte din computers IP adresse manuelt, tæt på den IP adresse din NAS har. Så kan du får adgang til din NAS og måske ændre dens IP adresse.
Er problemet, at du ikke kender ip-adressen på din nas?
Logan jeg kender ip adressen. Nas'en bliver set i modemmets Lan oversigt, men jeg får ikke adgang til min nas
Hvilken ip har hhv. din router og nas?
Omdømme 4

Badge +3
Hvad er det for en NAS?

Hvordan forsøger du at få adgang?
Slangefar:
Det er en Thesus n5200. Jeg bruger den som lokal filserver, hvor vi gemmer vores filer på. Der er kun lokalnetværksadgang fra husets computere, men efter at have skiftet til yousee kan jeg ikke få adgang til Nas'en. Modemmet ser den i lan oversigten med ipnummer og imac nummer, men jeg får ikke adgang.

Ved du om jeg kan forbinde Nas'en direkte til min computer, så jeg kan komme til at rette på indstillingerne i den?

Logan:
Nas ip er: 192.168.1.100
Modemmets ip er 192.168.0.1. Der er dog til login siden
Hvis du sætter din pc op med statisk ip (brug 192.168.1.101 netmaske 255.255.255.0) så burde du kunne få adgang til den. Derefter laver du dens ip om, så den kommer over i samme subnet som routeren, dvs. en 192.168.0.x ip - eller sæt den til dynamisk ip.

Du kan reservere en ip til nas'en i routeren, så den ved dynamisk ip altid får den samme.
Omdømme 4

Badge +3
Ja, du burde kunne forbinde PC direkte til NAS med et lokalnet kabel. Din PC skal have en manuel IP adresse tæt på NASens mens det sker.

Enten skal NAS på samme net som din router eller omvendt. Jeg kender ikke din router, men du kan måske sætte din router via DHCP til at give adresserne 192.168.1.2 til 192.168.1.99 (router 192.168.1.1). Så behøver du ikke rette adressen i din NAS.
Mange tak Slangefar og Logan. Jeg vil arbejde med jeres gode vejledninger og råd i morgen og håber jeg kan komme i mål. Jeg vender tilbage imorgen. TAK

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)