hvor mange GB bruger jeg på mit bredbånd

Hvordan finder jeg ud af, hvor stort mit forbrug i giga bytes et på bredbånd?

18 Kommentarer

Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hvis du har en Netgear 6250 router:

1. Log på router ved at taste 192.168.0.1 i en browser (brugernavn=admin, password=password)

2. Tryk på faneladet advanced

2. Under Internetport trykker du på knappen "Show statistics"

(så får du forbrug siden sidste genstart af router).

Jeg bruger selv Debian 8 (Linux) alene på Yousee forbindelsen (resten af familen bruger en anden forbindelse med QOS). I Debian kan jeg gå ind i "Netværksværktøjer" og vælge den benyttede "Netværksenhed", og systemet fortæller mig, jeg sendt omtrent 36 GB og modtaget omtrent 2 GB siden jeg tændte min bærbare.

Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Skal du gøre det over længere tid, vil jeg anbefale du sætter din router i "bridge mode" og køber en router efter den, som har mulighed for "Syslogs".

På dit lokale net sidder så en tændt computer døgnet rundt (behøver ikke være stor, dyr eller strømforbrugende) med en "Syslogserver" kørende. Syslogservere kan findes i mange udgaver gratis på nettet i dag, og er en meget simpel server, der ikke kræver meget.

Hver gang din nye router med syslogs slået til sender eller modtager noget data over internet, sender routeren en kort beskrivelse (syslog) til Syslogserveren. Fra Syslogserveren, kan du så trække alle mulige informationer ud baseret på datoer, enheder på dit net osv.

Mit første internet udviklings projekt var faktisk en Syslogserver til en internet cafe. Det var den gang, man kunne bruge ISDN for at komme på internet. ISDN blev afregnet efter forbrug. Derfor vigtigt, at net cafe kunderne skulle betale efter forbrug af forbindelsen.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Radiomanden har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Er det egentlig ikke ligegyldigt, nu hvor forbrug loftet er afskaffet, den måler der var så man kunne se sit dag/måned forbrug er der af den grund ikke længere.

Findes der ik en nemmere måde at tjekke sit bredbåndsforbrug på?

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Radiomanden har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Forbrugsmåleren er kommet tilbage, så kan du igen se hvad der bruges fra dag til dag hvis det er så vigtigt.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Emil har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3

Radiomanden skrev:
Forbrugsmåleren er kommet tilbage, så kan du igen se hvad der bruges fra dag til dag hvis det er så vigtigt.

Det er dem skam. Her er et direkte link.

Hvornår blev den tændt? Min står på 0.

Omdømme 2

Badge +3
Jeg har spurgt YouSee om der er en særlig grund til at de har genoplivet den.

Min har det i øvrigt fint.
[img]392iFB4259683328FF05.png[/img]

Omdømme 3

Badge +3
 Det gør min også, den viser dog et forbrug for Januar på 101 GB, hvilket jeg er sikker på er i overkanten, har med den gamle måler aldrig brugt så meget før.

Så den virker næppe endnu som den skal.

Omdømme 3

Badge +3
Emil. Som skrevet sådan ser min slet ikke ud, der er intet i forbrug for Februar, der vises kun det samlede for Januar, som sandsynligt er forkert. I øvrigt, fik du svar på hvorfor den er tilbage.?
Omdømme 2

Badge +3

Radiomanden skrev:
I øvrigt, fik du svar på hvorfor den er tilbage.?

Ikke endnu. Jeg skal nok vende tilbag herinde når de svarer :D

Omdømme 4

Badge +3
Man kunne frygte, at de højere hastigheder kan bringe "fair use" i spil igen :-(  Mit forbrug er ifølge Yousee et rent nul, og der er selvfølgelig ikke korrekt, da jeg henter og sender store filer og deler nogle ISO filer 24 timer i døgnet.

Omdømme 2

Badge +3

Slangefar skrev:
Man kunne frygte, at de højere hastigheder kan bringe "fair use" i spil igen :-( 

Det var også min første tanke.

YouSee har svaret (se nedenfor). Jeg har spurgt om det er forberedelser til fair-use. Cc. 
  • 

• Omdømme 2

Badge +3
    Godt nyt!

Det er ikke en forberedelse til, at indføre fair use igen.

Jeg ligger nok så lavt, at den slet ikke gider måle mig.

Min hastighed: 80 Mbit/s

Jeg kan hente pr. dag: 80 / 8 MB * 60 * 60 * 24 = 864000 MB

Faktiske forbrug: 130-200 GB pr. måned. Så jeg burde vel kun betale for et par dage? :o

Omdømme 3

Badge +3
     Jo det kan godt måles, men lige som min, så virker den nok heller ikke hos dig. Mit forbrug plejer heller ikke at være højt.

Jeg set folk spørge til måleren et par gange på facebook (fordi den står på 0). Svaret er, at den bliver vist ved en fejl og vil blive fjernet igen.

Omdømme 4

Badge +3
    Så er den fjernet!

Besvar

• :D
      • :?
      • :cool:
      • :S
      • :(
      • :@
      • :$
      • :8
      • :)