Spørgsmål

gammel internetradioer virker ikke med ny router

Jeg har lige installeret Yousees nye standardrouter Sagem. En konsekvens er, at mine 2 lidt ældre internetradioer ikke kan i forbindelse med wifi.
Skal de udskiftes, eller kan man indstille/omstille et eller andet?
Tidligere fik de altid forbindelse uden at man ændrede nogle indstillinger på den ene eller den anden side.

5 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
Har samme problem.
Omdømme 7
Badge +3
Hvad forstås ved "en lidt ældre internetradio"?

Jeg har en internetradio, Argon INET3+ fra 2013 (kan den kaldes ældre?), som fungerer via wi-fi uden problemer med routeren Sagemcom 3890. Denne internetradio har kun 2.4 GHz wi-fi, som så naturligvis ikke må være slået fra i routeren, og skal fungere (nogle brugere melder om problemer med 2.4 GHz wi-fi). Bruger man MAC-filter i routeren til at tillade bestemte enheder skal internetradioens MAC-adresse naturligvis være specificeret i routeren.

Virker den med kabel?

Virker den heller ikke med kabel kan årsagen være at internetradioen kontakter et websted, hvor de enkelte radiostationer er defineret. Hvis dette websted er udgået (eller brugeren er slettet) og der ikke er kommet en rettelse til internetradioen med et nyt websted, vil den ikke virke.
Omdømme 7
Badge +6
Da jeg havde et Cg 3000 modem var der ikke problemer, da den skulle på et 6250 kunne den ikke, og ej heller efterfølgende på 3890.
Omdømme 7
Badge +3
Det oplyses ikke hvilken model internetradio, det drejer sig om, heller ikke hvor gammel den er eller om den virker med kabelforbindelse, så løsningsforslag kan kun blive gætterier. Hvis det er en Argon INET3+ (som jeg har), kan der laves en trinvis vejledning i hvad man gør. Både til kabelforbindelse og wi-fi forbindelse, og både med automatisk IP og manuel, fast IP. Samt ændring fra et TDC adsl-modem til YouSee Netgear og derefter til YouSee Sagemcom 3890.

Et første gæt på en mulig årsag kan være at kryptering og godkendelse for wi-fi er indstillet forskelligt i Sagemcom 3890 og i internetradioen. Er radioen indstillet til WPA2 -PSK, og AES-kryptering? (Sådan står der i mit Sagemcom 3890, det er ikke ændret). Bruges den rigtige adgangskode? Hvis WPS (automatisk wi-fi opsætning) er aktiveret i Sagemcom 3890 kan man prøve om det virker (hvis radioen giver mulighed for det).

Et andet gæt kan være at internetradioen opretter og gemmer en profil med den først benyttede wi-fi forbindelse, som så ikke passer når modem/router udskiftes, men skal slettes eller inaktiveres først.

Et tredie gæt kan være at internetradioen er afhængig af et eksternt websted, hvor brugeren skal være oprettet og internetradioen aktiveret, men hvor brugeren eller internetradioen er blevet inaktiveret. Hvis dette kan være tilfældet burde der stå noget om det i vejledningen til internetradioen (haves den ikke på papir så prøv at søge på Google).

Et fjerde gæt kan være at modemmet/routeren er defekt eller fejlindstillet fra YouSees side, eller at internetradioen er defekt.

Et femte gæt kan være konflikt med noget andet på det lokale netværk, eller for voldsom forstyrrelse fra fremmede netværk eller andet, der udsender signaler eller støj på samme frekvens. Prøv at skifte kanal i Sagemcom manuelt.
Omdømme 7
Badge +6
Må se på det senere.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8