Frekvenser og NAS

Kære forum

Håber der er nogen der kan hjælpe mig - eller bare gøre mig klogere.

Allerførst - jeg er ikke super teknisk, så undskyld hvis jeg bruger de forkerte termer.

Jeg har 300 mbit  - mit netværk er trådløst. Jeg har en internet forbindelse som er min primære, og som vidst køre på 2,4 frekvensen (hedder det dét?) og så en alternativ der køre på 5,0 frekvensen (den hedder i hvert fald noget med 5gHz).

Når jeg downloader med den primære forbindelse, så er det med ca. 8 mb i sekundet - svinger fra 6-10 sådan ca. Når det så bagefter skal overføres til min NAS, er det med ca. samme hastighed.

Bruger jeg 5 ghz forbindelsen, downloades der med næsten 20 mb/s, men når der så skal ovf. til NAS'en, er det med 0,9 mb - 1,5 mb/s. Hvorfor det, og er der noget jeg kan gøre så jeg får det bedste af begge frekvenser?

1 Kommentar

Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Har du en nyere smartphone kan du hente en gratis app som f.eks. Wifi analyzer (den bruger jeg med min android). Så kan du nemt gå rundt i din bolig og se hvllke trådløse net, der er i brug på de enkelte kanaler, og hvor kraftigt de sender. En nyere smartphone er desværre nødvendig for at dække begge wifi frekvenser (2,4 og 5 Ghz).

Jeg har gode erfaringer med at sætte på en fast kanal inde i routeren.  De fleste andre routere omkring mig kører som automisk og hopper pænt væk, hvis de lægger sig på min kanal (6) (dog kun hvis de er tæt på). Der er for mange 2,4 Ghz net, hvor jeg bor, så jeg bruger i stedet hovedsagligt 5 Ghz.

Retter du router skal du huske at bede Yousee om en åben konfiguration inden ved at ringe til dem. Ellers retter Yousee automatisk tilbage :-(

På 5 GHz er det klogt at bruge en lav kanal, som ikke er brug allerede af en nabo. Jeg læste på nettet at man skulle holde sig fra de høje kanalnumre, da lande har forskellige regler og en del udstyr derfor (fejlagtigt) kører med nedat effekt eller slet ikke virker på de høje kanalnumre.

Ud over andre Wifi net kan der være udstyr, som genere din wifi. Det kan være trådløse mus/tastaturer, baby alarmer, indbruds alarmer, mikrobølgeovne osv. Prøv at slukke noget  af det og se om problemet forsvinder.

For at få vores meget trådløse udstyr til at virke korrek har jeg måttet sætte kryptering i router på begge frekvenser til kun AES og reducere hastigheden på 2,4 Ghz.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)