Forbrugerombudsmanden in Norge kigger på tvunget TV abonnoment ifbm. bredbånd.

• oli
  • Bruger
  • 12 kommentarer
Dette er interessant for alle os der føler os uretfærdigt tvunget til at betale 2.628,- kr/årligt for noget vi ikke benytter.

http://www.aftenposten.no/digital/Forbrukerombudet-mener-Canal-Digital-og-Get-driver-ulovlig-koblingssalg-7784460.html

Vi kan håbe at den Danske forbrugerombudsmand får samme idé.

Mvh. Óli 

21 Kommentarer

Hej

Hvordan kan det styres, hvis man kun har et bredbånd-abo.  

Nettet er jo frit tilgængeligt, med mindre man bor i et diktatur-regime.

Skal tv-kunderne betale for dem der kan søge frit mellem kanalerne på nettet?

Vil det ikke blive vanskeligt, at styre uden om de websider med tv-optagelser?

(Jeg syns vi kunne få en rigtig god debat i på Oli's tråd om det emne, så derfor spørger jeg jer, der har mere forstand på det, end jeg har.)  :@

De snor sig desværre udenom, rent teknisk.
Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints joern har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Nu har jeg ingen indsigt i norske forhold. Her i landet er der jo ingen tvang. Husk på, at f. eks. YouSee er primært TV-udbyder og så er brebbånd og mobiltelefoni kommet til senere. M. h. t. TV og brfedbånd hos YouSee skal man huske på, at bredbåndsforbindelsen kommer via antennekablet fra YouSee. Gad vide, hvem, der vil betale en mindre formue for at få lang kabler ind til en bredbåndsforbindelse. Ingen, vel?

Bor man i en forening, der har en aftale med YouSee, så er det jo foreningen, der skal påvirkes for at melde YouSee fra. De fleste mener det er en umulig opgave, men så godt som det fleste af dem, der laver vrøvl i den sammenhæng, gør ikke noget ved det. Det er vel ikke en fejl hos YouSee?

Yousee's undskyldning pt. er at det ikke er teknisk muligt at blokere kanalerne i grundpakken - hvilket er direkte løgn. Det er meget nemt at lave filtre der blokerer besteme frekvens intervaller - det er jo det de i forvejen gør for kanalerne i de større pakker.

At coax kabler historisk set har været brugt til analoge tv signaler betyder jo ikke at vi i 2014 skal være bundet af det forældede verdenssyn. Det er kobber - that's it. Hvilke services man vælger at købe igennem den kobber burde da være frit!

F.eks. kan TDC levere tv signal gennem sit fastnet, men de tvinger det ikke ned over hovedet på deres kundes. Desværre er TDC's kobber (fastnet) håbløst forældet i mit område og kan ikke levere ordentligt internet.

Omdømme 3

Badge +3

oli skrev:
Yousee's undskyldning pt. er at det ikke er teknisk muligt at blokere kanalerne i grundpakken - hvilket er direkte løgn. Det er meget nemt at lave filtre der blokerer besteme frekvens intervaller - det er jo det de i forvejen gør for kanalerne i de større pakker.

At coax kabler historisk set har været brugt til analoge tv signaler betyder jo ikke at vi i 2014 skal være bundet af det forældede verdenssyn. Det er kobber - that's it. Hvilke services man vælger at købe igennem den kobber burde da være frit!

F.eks. kan TDC levere tv signal gennem sit fastnet, men de tvinger det ikke ned over hovedet på deres kundes. Desværre er TDC's kobber (fastnet) håbløst forældet i mit område og kan ikke levere ordentligt internet.

Selvfølgelig kan YouSee lukke af, men helt af. Hvem tvinger dig til at ha' kabel-TV hos YouSee eller din forening?

Det er en helt forfejlet indstilling at ha', at fejlen ligger hos YouSee. Bredbånd er et tilkøb til TV ikke omvendt. Modsat kan du godt få mobil hos YouSee uden TV.

M. h. t. TDC og fastnet. Her er det omvendt.. Deres TV er baseret på at kunden har telefoni og internet via TDC.

Altså i ingen af ovennævnte leverandører kan du få internet uden enten telefoni eller TV.

Det er ikke en forfejlet indstilling. De instanser, som kan tvinge Yousee til det, ønsker også denne opdeling. P.t. har Yousee desværre nogle tekniske argumenter, som gør at de ikke kan tvinges.
Omdømme 3

Badge +3

Logan skrev:
Det er ikke en forfejlet indstilling. De instanser, som kan tvinge Yousee til det, ønsker også denne opdeling. P.t. har Yousee desværre nogle tekniske argumenter, som gør at de ikke kan tvinges.

Jo det synes jeg bestemt. Her er vi ikke i tvivl om, at YouSee leverer kabel-TV eller er vi? Efterfølgende KAN kunden så bestille en bredbåndsforbindelse baseret på den kabel-TV installation, der er lavet. i ejendommen. Ingen installation af kabel-TV ingen internet. Såre enkelt.

Altså TV er det primære og inernet er et frivilligt tilkøb.

Ønsket om alene at få internet svarer lidt til, at en ejer af en bil, lader bilen med plader på stå i garagen hele tiden og så vil han ikke betale ejerafgift. Ved godt sammenligningen er bare lidt tynd, men alligevel.

@Jørn: Jeg må konkludere at du kun læste den øverste del af teksten.

Jeg ER defacto tvunget til at have internet gennem Yousee. De er pt. de eneste der kan levere her med fornuftige hastigheder.

At du er meget glad for at kalde et coax stik for et TV stik kan skyldes mange ting - men teknologien er digital - hvad kobberet bliver brugt til i første omgang - TV eller internet eller telefoni - er da underordnet.

Jeg betaler for den højeste hastighed jeg kan få gennem yousee - så i kroner og ører er det et internet stik og ikke et tv stik.

Omdømme 3

Badge +3
Kan du kort svare på, om det er YouSee eller din forning, der tvinger dig?

Kan du bekærfte, at du ikke kan bestille internet hos YouSee uden TV, men du kan bestille TV uden internet.

Det kan da godt være, at jeg ikke kan se forskel på det ene eller det andet stik. Hos mig er der en ganske almindeligt antennestikdåse med udgang til radio og TV. Uden på den sidder en adapter, hvor der også er en dataudgang. Altså radio/TV indgangen bruges til data.

@joern: Du læser igen ikke hvad jeg skriver og jeg gider snart ikke svare sig. Jeg skriver at jeg defacto (i praksis) er tvunget til at have yousee's internet da de er det eneste der kan levere her. Capiche?

Resten af dit svar er uden mening. Hvorfor skal jeg bekræfte det jeg starter tråden med at konstatere?

Din beskrivelse af dit antennestik viser blot at din forståelse af teknologien halter bagefter. Den antennedåse er koblet på ét coax kabel. Adapteren er der kun for at gøre det nemmere for kunderne.

Omdømme 3

Badge +3
Jo, jeg har læst hvad du skriver, men jeg har også konstateret, at du ikke svarer på selv simple spørgsmål.

Det kan jeg måske godt forstå, hvis TV er en aftale mellem din forening og YouSee.

@joern : Du skal åbenbart have skåret alt ud i pap. Jeg er ikke tvunget af nogen forening, jeg er tvunget af det faktum at YouSee er de eneste der kan levere internet her af en vis hastighed, derfor har jeg skrevet "defacto" og "i praksis" hvis du kender til den slags ord.

Hvis du er så glad for din store tv pakke, så er denne tråd ikke noget for dig. Hyg dig med Station 2 og Linse Kessler alt du vil - Jeg er bare rigtig træt af at medfinansiere det.

Omdømme 3

Badge +3

oli skrev:
@joern : Du skal åbenbart have skåret alt ud i pap. Jeg er ikke tvunget af nogen forening, jeg er tvunget af det faktum at YouSee er de eneste der kan levere internet her af en vis hastighed, derfor har jeg skrevet "defacto" og "i praksis" hvis du kender til den slags ord.

Hvis du er så glad for din store tv pakke, så er denne tråd ikke noget for dig. Hyg dig med Station 2 og Linse Kessler alt du vil - Jeg er bare rigtig træt af at medfinansiere det.

Du må være noget specielt, når du er i stand til, at se hvilke programmer jeg ser. Jeg kan trøste dig med, at netop de to programmer ser jeg aldrig.

Min bredbåndsforbindelse 60/12 bruger jeg mere en TVet.

Uanset hvordan du nu er knyttet sammen med YouSee, må du da kunne svare på, hvordan du i sin tid fik forbindelse med YouSee? Normalt koster den højeste hastighed 399 kr. pr. md. Du kan så blot konstatere, at du må betale godt 100 kr. ekstra. Ja, hvad vil man ikke betale for den eneste ene, der kan levere en høj hastighed. ;)

Igen skal du åbenbart have skåret alt ud i pap. De er de eneste der pt. kan levere her. Så må du sgu selv gætte dig frem.

Heldigvis bliver det nok ikke ved med at være på denne måde, og vi kan få skabt noget konkurrene på coax nettet som det er blevet gjort på fastnettet. http://www.version2.dk/artikel/mere-konkurrence-paa-yousees-kabel-tv-er-paa-vej-58900

Yousee burde bare komme denne udvikling i forkanten så de slipper for abonnements flugt når nye spillere kommer på markedet.

Omdømme 3

Badge +3

oli skrev:
Igen skal du åbenbart have skåret alt ud i pap. De er de eneste der pt. kan levere her. Så må du sgu selv gætte dig frem.

Heldigvis bliver det nok ikke ved med at være på denne måde, og vi kan få skabt noget konkurrene på coax nettet som det er blevet gjort på fastnettet. http://www.version2.dk/artikel/mere-konkurrence-paa-yousees-kabel-tv-er-paa-vej-58900

Yousee burde bare komme denne udvikling i forkanten så de slipper for abonnements flugt når nye spillere kommer på markedet.

Hvad skal jeg ha' skåret ud i pap? Jeg har fattet, at de jf. dig, er de eneste i dit område, der kan levere en høj hastighed. Jeg har også fattet, at du ikke ønsker at svare på, hvem der kom først - hønen eller ægget.

banan herfra.

Ovennævnte banan herfra, er ikke noget jeg skriver. Når jeg skriver banan h..fra, så kommer der til at stå banan h.....

Har nu opdaget, at det er når jeg skriver s l u t, så kommer der til at stå baban. Hvorfor det må guder eller teamet vide.

@joern : Forklar mig lige hvorfor du føler at det ville være uretfærdigt hvis folk kunne få lov til at have internet gennem yousee uden tv? Hvordan krænker det dig personligt? Er gammeldags flow-tv virkelig så vigtigt for dig at du synes at alle skal have det?

Min forklaring af at jeg føler det uretfærdig at skulle købe en tjeneste jeg ikke benytter er bl.a. prisen. Der følger kun 3 betalingskanaler med i grundpakken, resten kan tages gratis over DVB-T hvis man køber en billig antenne eller bygger en selv. 229,-/mnd for TV2, TV3 og Kanal 5 er skudda rimelig pricy (2015 pris).

PS: Ægget kom først (mange dyr har gennem tiden brugt ægget som led i deres reproduktion, hønen er en ret sen tilføjelse).

Omdømme 3

Badge +3

oli skrev:
@joern : Forklar mig lige hvorfor du føler at det ville være uretfærdigt hvis folk kunne få lov til at have internet gennem yousee uden tv? Hvordan krænker det dig personligt? Er gammeldags flow-tv virkelig så vigtigt for dig at du synes at alle skal have det?

Min forklaring af at jeg føler det uretfærdig at skulle købe en tjeneste jeg ikke benytter er bl.a. prisen. Der følger kun 3 betalingskanaler med i grundpakken, resten kan tages gratis over DVB-T hvis man køber en billig antenne eller bygger en selv. 229,-/mnd for TV2, TV3 og Kanal 5 er skudda rimelig pricy (2015 pris).

PS: Ægget kom først (mange dyr har gennem tiden brugt ægget som led i deres reproduktion, hønen er en ret sen tilføjelse).

Det var en dyr lille pakke. Mere end 100 kr. mere pr. md. end jeg betaler. Det krænker ikke mig personligt, men jeg prøver at forstå, hvorfor du ikke kan få det du ønsker. YouSee er først og fremmest leverandør af tv-signaler. I tilgift kan man så på date og derved også IP-telefoni. Alt sammen via den samme indgang.

Det er dit ønske at slippe så billigt som muligt og det er fint nok. Det betyder jo ikke, at du helt skal undlade at se på, hvorfor YouSee har truffet den beslutning de har. Prøv at tænke over, at i TV-pakkerne ligger også en vedligeholdelse af anlæg m.v.

@joern : Glad for at du er enig i at grundpakken er dyr. Pt. 219,-/mnd. og snart 229,-/mnd.

YouSee's beslutning om at tvinge folk til at have tv pakken er jo for at tjene penge. Som @Logan nævnte tidligere i tråden er deres forklaring med at det er teknisk umuligt at blokere grundpakken jo ikke sandt.

Hvis de har nogle omkostninger som ikke kan dækkes af det man betaler for internet, så kunne de jo evt. lave en samlerabat for folk med TV og internet, og så gøre internetet den smule dyrere for os der gerne vil slippe for TV. Det ville være fint.

Jeg ville glædeligt kunne *nøjes* med at spare måske 129,- om måneden, så længe jeg vidste at pengene ikke havnede hos TV2 og Modern Times Group der ejer TV3. ;)

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Emil har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
@joern YouSee lever bredbånd over coax (kabel-tv) nettet på frekevenser der er i grundpakke filteret der sidder ude på vejen. Det er deres grund til at du skal have TV for at have internet. Man kunne jo bare lave et nyt filter.. er min tanke. Coax nettet er bestemt ikke analogt, hvorfor tror du at du har digitale kanaler? Den dims du har siddende på dit antennestik og som YouSee kalder en rygsæk er det skillefilter da TV, radio og bredbånd kører på forskellige frekvenser.

Det koster ikke penge at få lagt andet bredbånd ind som sådan..Da vi flyttede ind var der i hvert fald kobber telefonstik (om man kan få ordenlig hastighed på det, er en helt anden snak). Vi fik både YouSee og fiber lagt ind gratis.. Og jo du kan sagtens have internet fra TDC uden TV. Godmorgen, selvom @oli var utroligt god til at skære det ud i pap. Har du fået svar på dine spørgsmål og forstået sammenhængen? Ellers så skriv så skal jeg nok se om jeg kan skære det endnu mere ud. Google er selvfølgelig også en udmærket mulighed... Jeg har ikke min viden fra et forum eller Yousee medarbejder :D

Omdømme 3

Badge +3

emil skrev:
@joern YouSee lever bredbånd over coax (kabel-tv) nettet på frekevenser der er i grundpakke filteret der sidder ude på vejen. Det er deres grund til at du skal have TV for at have internet. Man kunne jo bare lave et nyt filter.. er min tanke. Coax nettet er bestemt ikke analogt, hvorfor tror du at du har digitale kanaler? Den dims du har siddende på dit antennestik og som YouSee kalder en rygsæk er det skillefilter da TV, radio og bredbånd kører på forskellige frekvenser.

Det koster ikke penge at få lagt andet bredbånd ind som sådan..Da vi flyttede ind var der i hvert fald kobber telefonstik (om man kan få ordenlig hastighed på det, er en helt anden snak). Vi fik både YouSee og fiber lagt ind gratis.. Og jo du kan sagtens have internet fra TDC uden TV. Godmorgen, selvom @oli var utroligt god til at skære det ud i pap. Har du fået svar på dine spørgsmål og forstået sammenhængen? Ellers så skriv så skal jeg nok se om jeg kan skære det endnu mere ud. Google er selvfølgelig også en udmærket mulighed... Jeg har ikke min viden fra et forum eller Yousee medarbejder :D

Jeg har dog aldrig påstået, at nettet kun kan bruges til analoge kanaler. Min eneste påstan der, at YouSee sælger kabel-TV og en sidegevinst er så, at vi også kan få leveret internet og IP-telefoni.

At internet er en sidegevinst, betyder selvfølgelig, at YouSee ikke vil nøjes med at levere internet.

I hver ejendom, som i den ejerforening jeg bor i, er der et anlæg i kældrene som modtager og videretransportere signaler. Hver ejer har et filter i kælderfen, så man kan skille kanaler fra, hvis man har Grundpakke eller Mellempakke.

Det @oli gerne vil, er at slippe for TV og kun ha' bredbånd. Jeg har aldrig påstået, at det ikke skulle kunne lade sig gøre. Igen: Min eneste påstan er, at jeg godt kan forstå, at YouSee siger nej.

Lugter lidt som da vi dengang fik ADSL i landet... dårlige undskyldninger for at tjene flere penge. TDC: Jamen du skal da have et telefonabonnement, da du har brug for en bærelinje!..

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)