forbedre hastighed på cg3000 router

Hej alle

Jeg har yousee bredbånd 80/5 forbindelse.

Når jeg tilslutter direkte med kabel til cg3000 router fra netgear kan jeg komme op på 60/5 mbit fra mn bærbar pc.

men når jeg kører over wifi fra bærbar pc kan jeg kun komme op på 15/5, uanset om jeg står tæt på router eller i naboværelse. jeg har prøvet at skifte kanal.

Hvordan kan man forbedre hastighed, når man kører over wifi ?

mvh. kristian

4 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Radiomanden har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Har haft det Modem og den hastighed, der var ingen problemer, der blev leveret det der skulle på Wi-Fi.

Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Det kommer f.eks. an på hvilke standarder din router og din computer bruger sammen. Er højeste fællesnævner f.eks. B standarden, er den maksimale hastighede kun 11 mbit, men er det den nyere N standard, ser man hastigheder op til 300 Mbit på min C6250 router. Jeg er ikke bekendt med om CG3000 kan bruge N standarden. Du burde kunne komme på med G standarden, som vist nok giver op 54 Mbit.

Da CG3000 kun er på 2,4 GHz båndet kan det også være anden data eller "støj". Bor du i lejlighed vil du ofte opleve at 2,4 GHz er optaget på alle kanaler. Der er også "støj" fra f.eks. baby overvågning, tyverri alarmer, trådløse mus/keyboards, varmeaflæsning, mikrobølgeoven og ældre blue tooth enheder.

Hvis du har en Android smartphone kan du f.eks. gratis hente appen Wifi Analyzer fra Farproc. Denne app giver en glimrende grafisk oversigt over brugen af kanalerne på 2,4 GHz (og 5 GHz).

Nogen gange er man nødt til at skrue lidt på indstillinger i router. For forbedre stabiliteten på Chromecast 1 satte jeg jeg den maksimale hastighed til 145 Mbit i stedet for 300 mbit. Fruens tablet kunne ikke køre 5Ghz uden jeg satte kryptering til kun AES.

Du skal ikke bare lave en enkelt måling, da nettets hastighed svinger meget over døgnet. I "prime time" er der ikke mange, som får den mulige hastighed ;-) 

Hvilken hastighed siger din  bærbar du har til router (og ikke til selve Internet)?

Hej igen :-)
Bor i parcelhus og der er ikke andre på den kanal jeg bruger. Hvordan kontrollerer jeg den hastighed min pc har til router ?
Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Det kommer an på hvad du kører på din bærbare. Det er længe siden, at jeg har kørt Windows, men kører du det, er der som regel en "tray icon" nede i højre hjørne, du kan køre musen hen over eller trykke på for info.

Jeg kører Linux (Debian med Gnome desktop) og her trykker man på trekanten i højre hjørne. Trykker på Wi-fi. Trykker på indstillinger for trådløs. Trykker på tandhjulet. Jeg sidder med en gammel bærbar og er forbundet med A standarden på 5 GHz, og får 48 Mbit ud af 56 Mbit muligt.

At der ikke er andre på den kanal du bruger, udelukker desværre ikke "støj" fra de kilder, jeg skrev om før.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)