Spørgsmål

Fast dynamisk IP & egen mail-server

Jeg hoster egen mail server, men får ikke lov til at sende mail til de fleste virksomheder eller cloud venner.
Problemet er at den IP som Yousee tildeler min router, er i et dynamisk range, hvilket ikke tillades af et voksende antal service-udbydere og spamfilter services.

1. Hvem registre alle jeres ip adresser som dynamiske og hvorfor kan/vil yousee ikke registrere nogle få faste IP’er til små virksomheder med egen IT.

2. Vil Yousee venligst lægge en HowToDo opsætning af egen mail server.

3. Hvis det er Yousee’s hensigt at blokere for at man som privat eller lille virksomhed ikke ”må” hoste egen mail-server, så lad os få en official udmelding.

Mit problem er at Yousee har monopol på min coax og er min eneste mulighed for en tidsvarende forbindelse. Yousee/TDC er Danmarks største, mest magtfulde provider af internet og påstår at de ikke kan lave et range med faste IP adresser til kunder med behov for dette.

Til sidst, så vær venlig ikke at trække sikkerheds kortet, vi er ikke alle i børnehaven.

Mvh.

7 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
Du har skrevet på brugerforummet, for hurtig svar fra You See, kan der skrives til dem på deres FB væg.
Tak, for hjælpen.:cool:

Har ikke tænkt mig at stoppe her, dette er et generalt problem når man forsøger at tale til et super monopol. Men tak for hjælpen, overvejer at oprette en FB-profil til dette...
Omdømme 1
Badge
Der er mange af YouSees IP'er som ikke er på SORBS eller andre lister. Prøv en anden IP-adresse - hver gang du genaktiverer forbindelsen får du en ny.
Det kommer muligvis an på hvor man bor, men da jeg blev kunde lykkedes det mig at få en "pæn" IP i tredje forsøg, hvorefter jeg fik kundeservice til at gøre den fast. Alle tre IP'er jeg fik var fra vidt forskelliges ranges.
Det store problem er at få ændret reverse DNS, hvilket de siger ikke kan lade sig gøre i deres DOCSIS-system. Det er lidt håbløst at sende mail ud med xx-xx-xx-xx-xx-xx.cpe.webspeed.dk som reverse adresse. :(

Min løsning er at relaye al udgående post gennem en ekstern maskine på en "rigtig" internetforbindelse hvor jeg selv kan styre rDNS, men det ville nu være rart at kunne have det hele herhjemme.
Omdømme 1
Badge
Nå, så gik den ikke længere. Jeg har netop fået et brev om at min faste IP bliver flyttet til en ny range (80.163.0.0/18), som er blacklisted alle steder. Og senere på året bliver den skiftet igen.
Så meget for at have betalt 50 kr./md. for en DHCP-reservation gennem alle disse år...
Så bliver vi næsten naboer. Jeg ligger i 80.162.

Jeg finder heller ikke stor anvendelse for de der 50 kr. Jeg betaler ikke for fast ip, men har alligevel den samme år efter år.
Omdømme 4
Badge +2
Fast IP på coax er hoax. Du får bare en ip-adresse i puljen og der går længere inden DHCP-leasen nulstilles. Totalt spild af penge.

Jeg har forsøgt som dig perfid, at få YouSee i tale. Konklusionen er desværre at de er fuldstændig ligeglade. De har lugtet at de har monopol og derfor mener at de ikke har behov for at udbyde nogle services ud over det normale. Samme er årsag til at vi ikke ser IPv6. Det ville jo være at putte æg i de små alternative udbyderes bakke, da de ikke kan få IPv4 adresser og derfor er afhængige af IPv6... Kunderne holdes som gidsler i denne situation.

Nå men Kviknet ser ud til at have en interessant løsning på problemet med IP-adressen. Alle kunder er i udgangspunktet på et CGN. Til dem der ønsker det, laver de så en 1:1 NAT fra en offentlig IP adresse, der er på deres router til CGN adressen på dit udstyr. Kviknet er dog ikke landsdækkende endnu, så det er ikke sikkert de er klar til dig endnu... Hiper har almindelig offentlige IP-adresser, men de er dynamiske og uden rDNS.

Bagsiden ved begge leverandører er den manglende mulighed for andre båndbredder end en enkelt.
Omdømme 1
Badge
Man beholder sin IP på tværs af MAC-adresser, så lidt mening vil jeg nu mene at der har været i det.

Jeg ville gerne have en IP-adresse som ikke var på nogle RBL/DNSBL-lister for at have muligheden for at udsende mindre vigtige mails hjemmefra, f.eks. notifikationer fra printere og andre dimser.
Der er stadig stor chance for at havne i spam-mappen pga. generisk udseende reverse PTR, men det har da fungeret til husbehov. Med en IP som er listed på SORBS eller Spamhaus ZEN kan man derimod være ret sikker på at blive afvist ved porten af andre mailservere.

Min nuværende IP (188.183.150.x) er ikke på en eneste blacklist af dem der checkes på http://multirbl.valli.org/
Jeg forhøjede sidste tal i min MAC-adresse og genaktiverede forbindelsen indtil jeg fik den IP. Herefter tilkøbte jeg fast IP og kunne deaktivere MAC spoofing igen, uden at miste min "selvvalgte" IP.
Det samme kan naturligvis lade sig gøre uden fast IP med permanent MAC spoofing, men det er en løsning jeg helst vil undgå - og jeg kan forestille mig at det heller ikke er så velset hos YouSee.

For et stykke tid siden blev mit lokale coax-vejskab kørt ned af en spritbilist, hvilket resulterede i et døgn uden internet og en ny IP da jeg kom online igen. Jeg havde ikke fast IP, men mit udstyr havde på intet tidspunkt været slukket.
Jeg har håbet at fast IP ville fungere som en slags forsikring mod sådan en situation, men det har heldigvis ikke været relevant. ;)

Jeg synes også at 50 kr. er en grotesk pris for en lidt mindre løs DHCP-allokering, men har alligevel beholdt det af ovennævnte årsager indtil brevet om IP-ændringen kom.
Sidste gang jeg slog NAT mode til i mit YouSee-modem fik jeg pludselig en ny IP selv om jeg betalte for fast IP, så jeg er heller ikke imponeret. (Jeg fik dog IP'en tilbage samt økonomisk kompensation efter en snak med kundeservice)

Jeg håber at YouSee vil fortsætte med muligheden for åben port 25 efter skiftet til deres nye Huawei-udstyr.

Kviknet virker som den ultimative internetudbyder, men indtil de kommer med på coax-vognen er det lidt ubrugeligt i min verden. Jeg er nabo (bogstavelig talt) til min TDC-central, men kan alligevel kun få ~35/2 Mbit via xDSL.
Forklaringen er gammelt kobber og en omvej i kabelføringen, men jeg er efterhånden begyndt at tvivle på om der rent faktisk findes mennesker her i landet som får 50+ Mbit over telefonkobber. :)

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)