Spørgsmål

Er coax pålideligt nok til en mail- og navneserver?

Jeg overvejer at udskifte min langsomme og dyre, men stabile, TDC erhvervs-ADSL-forbindelse med YouSees coax.

Jeg kører web-, mail-, og navneserver, så jeg behøver en pålidelig fast ip-adresse. (Jeg formoder at jeg ikke kan få en ip-adresse der er egnet til at sende mail fra, så jeg regner med at måtte betale mig fra en separat udgående smtp-service.)

Og forbindelsen skal ikke gå ned - jeg skal kunne tage på 14 dages ferie og stole på at forbindelsen ikke pludselig er væk indtil jeg kommer hjem igen.

Så mit primære spørgsmål er om de coax-forbindelser i praksis er pålidelige nok til den slags?

Jeg synes nogle af indlæggene her lyder lidt uhyggelige (skiftende "faste" ip-adresser, indkommende tcp-forbindelser der præsenteres som om de kom fra routerens egen adresse, routere der skal genstartes jævnligt, ...). Men hvis de problemer kun findes hos ganske enkelte uheldige kunder, eller er overståede børnesygdomme, så er det måske godt nok alligevel.

Er det i øvrigt rigtigt forstået at det er routerens udvendige MAC-adresse der er tilkyttet til og identificerer abonnementet?

Og at man kan sætte routeren i bridgemode og enten registrere ens eget udstyrs MAC-adresse eller klone routerens MAC-adresse på ens eget udstyr? (Jeg vil nok foretrække at klone adressen til min Linux-router/server, da det er ganske nemt og YouSee så ikke skal blandes ind i det.)

Den sælger jeg har snakket med kendte ikke noget til bridgemode, men derfor kan det jo godt være det fungere fint.

Jeg vil formodentlig også kunne klare mig uden bridgemode, og så bruge dobbelt-NAT. Men hvis bridgemode virker pålideligt, vil jeg helst det.

4 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +2
Altså coax er ikke væsentlig anderledes end pstn. Hverken når det kommer til stabilitet eller risici.

Jeg ville ikke køre kritiske service på en sådan linje, pga. single point of failure.

Hvis du tilkøber fast ip, så kan du få sat reverse DNS op, som svare til din udgående postserver. Endvidere så leve mx backup vist stadig. Husk at bestille åbning af port 25 udgående, der er spærret pr. standard.

Nameservice går jeg udfra at du har sekundære servere...? Ellers er det ikke anbefalelsesværdigt.

Du burde fint kunne registrerer din linuxservers mac adr. Det har jeg gjort med min router. Og YouSee modemmet står i bridge. Det er helt stabilt. Coax har nogle udfordringer med frekvenssammenfald med 4G nettet, der kan give udfordringer. Det gælder dog de nye DOCSIS3.1 standarder, som man kun får aktiveret ved 1000 Mbit/s downstream og/eller upload >60 Mbit/s. Coax er baseret på kobber ligesom pstn og er derfor ligeledes følsomt for støj. Topologien er anderledes og man deler typisk kabling med naboerne.
Mange tak for svaret til gicl.dk.

Jeg var ikke klar over at port 25 udgående var blokeret - står det et eller andet sted, og er der andet der er blokeret?

Jo, jeg har sekundær DNS til mine domæner - det forlanger DK Hostmaster jo. (I øvrigt er det sjovt nok ikke så vigtigt, da man jo ikke har meget glæde af fungerende DNS for et domæne hvis mail- og webserver er utilgængelige.

MX backup har jeg ikke brug for. Medmindre man har en MX backup med præcis samme spamfiltrering som den primære MX, så er MX backup normalt ikke nogen god idé.

Især tak for orienteringen om at der er problemer med upload > 60 Mbps - jeg kunne sagtens have fundet på at tage det særlig billige tilbud på 80 Mbps og betale en 50'er for samme upload (altså 80/80), men hvis det giver en risiko for ustabilitet, så vil jeg nok hellere nøjes med 50/50.

Jeg har set en "bland selv"-hastighed omtalt her, men ikke på YouSee's produktwebsider - er det noget der ikke eksisterer mere?
Omdømme 7
Badge +7
Det er et godt stykke tid siden at bland selv Bredbånd ophørte.
JesperDybdal skrev:

Jeg var ikke klar over at port 25 udgående var blokeret - står det et eller andet sted, og er der andet der er blokeret?

De gemmer det godt, men de opremser følgende:

TCP Port
135 DCE endpoint resolution (epmap)
139 NETBIOS Session Service (netbios-ssn)
445 Microsoft-DS (microsoft-ds)
548 Appletalk Filing Protocol (AFP)

UDP Port
135 DCE endpoint resolution (epmap)
137 NETBIOS Name Service (netbios-ns)
138 NETBIOS Datagram Service (netbios-dgm)

Protokoller
53 SWIPE - IP with Encryption
55 Mobile - IP Mobility protokol
77 Sun Network Disk protokol
103 Protocol Independent Multicast protokol - Appletalk (anvend TCP/IP istedet)

De tilbyder kun åbning af port 25.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P