Spørgsmål

En til nedbrud siden i går ca. 18:00 (Fast 3890)

• Udforsker
  • 11 kommentarer
Vil gerne høre om der er noget her som måske kan fortælle hvad der sker med YouSee. Vi ha været uden forbindelse (Coax og Sagem Fast 3890) siden Onsdag kl. 18:30 i ca. 20 timer. Alt er tændt og alle lyser er som de skal undtaget "Internet" lampen som fortsætter med at blinke.
YouSee drift information side skriver at der er ingen fejl og alt er skøn.

Kundeservice konkludere at der er behøv for en besøg af en teknikere. Desværre den første ledig tid er på Mandag ( i dag er Torsdag)! Næsten 5 dage uden forbindelse.

På magiskvis et par timer senere så har vi forbindelse igen uden at have lavet noget (med mindre youSee har, men de har i hvert fald ikke indrapporteret det på deres drift side).

Til gengælde jeg kan se at der er mange kritisk fejl i mit Event Log. Vedhæftet er en screenshot med nogle eksempler.

Er der noget her som har en god forklaring, eller oplevet noget lignende eller

og som kan fortælle om disse fejl er rigtigt kritisk eller ej?

Pfmt.
Alessandro

15 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Hej Aguida

Jeg kunne se at du manglede svar her.

Nu håber jeg at du har fået signal igen siden du skrev dette indlæg?

Det kan umiddelbart være svært at tyde modem-log, men hvis der er signal problemer, så tror jeg ikke det er usædvanligt, at modemmet kommer op med den type beskeder.

Kan modemmet ikke komme online ved genstart og kablet fra modemmet til antennestikket virker intakt, så er det en god idé at få en tekniker ud :)
Hej det er præcis hvad det er sket. Tekniker kom først i dag (mandag), og fortalt at der er støj problemer i den dele a Farum hvor jeg bør. Så nedbrud var ikke kun min med flere var berørt.
Jeg synes at det er dybt kritisable at YouSee fortsætte at ikke informere via deres drift side om evt. problemer, og support ved ikke noget som helst om det. De brugt næsten en half time at forsøg alt mulig med min modem (både level 1 og 2 support) når det havde ikke noget at gøre med det!

Det forklarer ikke helt linjerne i log med "DHCP failed:...". De kommer frem periodisk selvom forbindelse ser ud til at være op, men PCer hjemme (specielt dem tilsluttet via wi-fi) melder at der er ingen forbindelse til nettet. Det kan være at det er to forskellige problemer men tilsammen gør at den oplevelse vi har af YouSee kabel bredbånd er meget ustabil og upålidelig.
Hvordan ser "connection"-siden ud? Den fortæller lidt mere om signalet og støjforhold.
Det ligger ud for min kompetence område :-) Her kan du se hvordan det ser ud. Om det er god eller dårlig, ved jeg ikke. Men jeg kan forestille mig at det er OK (det er ved tekniker sagde). Men det bekræfter at hvis alt er OK med connection, det burde ikke komme disse "DHCP failed" beskeder.

Jo, det ser fint ud. Ved QAM256 er en SNR (støjforhold) på 38-39 ganske fint. Uncorrectables er tabte pakker, så den kolonne må helst ikke vise alt for høje tal (vokse hurtigt). Du er på 0.
Mange tak for forklaring, Logan. Bare en spørgsmål til, siden hvornår er disse tal akkumuleret? Siden sidste genstart? Hvis det er side sidste genstart så forstår jeg ikke hvordan kan det vær nul tabte pakke når forbindelse har være helt væk i to døgn (og modem var tændt og ikke genstartet), eller i perioder meget dårlig.
Står der noget om uptime et sted? Min hovedregning er måske helt i hegnet, men jeg skyder på modemmet har samlet data i ~10 timer.
Ja det står på forsiden, og sjov nok det viser 10 timer ??? Jeg har i hvert fald ikke genstartet det. Der er ikke andet at gør end at holder øjne med uptime, logfilen og connection status næste gange der er problemer
Så siden sidste besked her på dette tråd er gået ned af bakken, med mere og mere ustabil forbindelse (jeg har 300/60), uploads fra mit PC til nettet som bliver dropped pga af manglede forbindelse og time outs, PCen tisluttet til modem/router direct med kabel som kunne slet ikke få en IP adresse, osv.

YouSee egen NetSpeed test melder timeout:

Har haft et monitorering værktøj kørende 24/7 og her er hvad der sker:

Bare på en dage der har været tre afbrydelser, og resten af tiden er meget ustabil. De første to dage efter teknikker besøg (hvor han sagde at de havde fjernet en dele af støj kilder på netværket) billede var helt grøn uden så mange udsving.

Desværre Sagencom modem egen vurdering af situationen kan man ikke bruge det til meget. Det eneste som bliver rapporteret er at der er en del "uncorrectable" fejl (69) på en af de 24 downstream kanalerne. Er der noget som kan fortælle om det er meget eller lidt? Men faktisk de største problemer er på upstream, og det kan man ikke få status/fejl rate på.

Udover det har jeg de samme critical error (Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...) og error ("DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM...) så bliver vist i Event log, og som eller ikke ved om de er vigtig eller ej.

Ingen hjælp at hente fra YouSee support :-(

Er der noget venlig sjæle her som kan kaste lidt lys om hvad er der foregår? Skal jheg bare give op at have et stabil forbindelse?

Pfmt. Mvh.
I forhold til antallet af unerrored, er antallet af uncorrectables lavt. En del modemmer viser altid fejl i forbindelse med opstart. Så længe tallet ikke stiger støt, skal du ikke hænge dig alt for meget i det.

Der kan også være problemer i returvejen, som modemmet ikke kan afsløre. SNR og fejltransmissioner kan de kun se inde ved Yousee.
Omdømme 7
Badge +7
SNR (Signal Noise Ratio) ser fine ud.
Hvordan ser tallene ud for returvejen? Signalstyrken kan sommetider give et hint.
Logan skrev:

Hvordan ser tallene ud for returvejen? Signalstyrken kan sommetider give et hint.

Returvej menes "upstream"? Så er 38/39 dBmV for alles samme. Men det tror at det siger ikke meget at vide hvor stærke signal er hvor det starter men mere hvordan det er modtaget ved YouSee/TDC modtager.

Mvh
Modemmet bliver instrueret i at sende med en styrke så signalet er ~0 ved vejs ende. Det er dog en større videnskab at få signalet helskindet igennem fra afsender til modtager, så der bruges tricks til at tvinge modemmet op i styrke (på grund af støj i nettet). Styrken kan være både for lav og for høj.

Du ligger dog ikke decideret for lavt. Ved 50 dBmV begynder det at blive kriminelt højt. Jeg ligger på 51. Det virker, men det er ret højt.
Tak, for forklaring. Alt i alt det lyder som jeg skla ringe en gang til YouSee support. Det skal sige at de kræver at jeg skal være hjemme hvis de skal sende opkalde videre til dem der ved lidt mere (level 2 tror jeg) :-(.

Jeg ender at arbejde mere hjemmefra end fra kontoret (hvis ellers forbindelse virkede) ;-)

Mvh.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P