Spørgsmål

efter docsis 3.1 er sat op, er pingen også blevet højere..

Vis første besked

130 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +4
4real1337, det ville jeg mene
Omdømme 1
nu har jeg så fået min nye 3890 router, og har prøvet at logge ind på det, men nu syntes jeg ikke at jeg kan finde gateway ipen nogle steder lol.
Omdømme 7
Badge +7
Hej 4real1337

På baggrund af denne tråd måtte jeg gå videre med sagen til vores folk i relevante afdeling og jeg har nu fået et svar.

De har testet pingtider på både GigaCoax anlæg og på et "Ikke-Gigaspeed"- anlæg og her viste det sig, at der på begge anlæg ved ping mod WAN-Gateway, var en gennemsnitlig ping-tid på 9 Ms.

Så du er som kunde ikke dårligere stillet på et GigaCoax anlæg hvad angår gateway ping-tid.

Vær opmærksom på, at ping-tid kan variere, hvis modemmet f.eks. er belastet af streaming eller gaming.
Omdømme 1
Hvordan kan det så være at når jeg pinger min wan gateway at min ping er så høj og spiker til 20-40 stykker det kan da ikke være normalt og det gjorde det altså ikke inden opgraderingen og når jeg pinger er alt andet selvfølgelig lukket ned, ingen streaming eller spil.

Har jo så fået et 3890 router nu så kunne godt tænke mig at prøve at pinge wan gateway nu, men nu kan jeg lige pludselig ikke finde den IP når jeg logger ind på den nye router?
Omdømme 1
4real1337 skrev:

Har jo så fået et 3890 router nu så kunne godt tænke mig at prøve at pinge wan gateway nu, men nu kan jeg lige pludselig ikke finde den IP når jeg logger ind på den nye router?

Hej 4real1337

Du kan finde din WAN gateway IP ved at tjekke din egen IP. Gå eventuelt ind på www.myip.dk og tjek hvad din IP-adresse er. Hvis din IP-adresse f.eks. er 192.168.0.120 så skal du pinge 192.168.0.1. Din gateway vil i de fleste tilfælde altid ende på ".1".
4real1337 skrev:

Hvordan kan det så være at når jeg pinger min wan gateway at min ping er så høj og spiker til 20-40 stykker det kan da ikke være normalt og det gjorde det altså ikke inden opgraderingen og når jeg pinger er alt andet selvfølgelig lukket ned, ingen streaming eller spil.

Skriv gerne når du har testet med den nye boks. Er interesseret i resultatet.

EDIT: Én ting at huske, selvom jeg ikke tror det er problemet her, er at det routing table der er sat op mellem dig og den server du normal spiller på kan være blevet ændret. Hvis du tilgår serveren gennem et "dårligere" (læs flere servere/længere afstand) routing table, kan dette øge din pingtid.
Omdømme 1
Syntes stadig ikke jeg kan finde ud af hvad min wan gateway ip er. Heller ikke selvom jeg prøvede så hvis der er en som vil hjælpe så skriv lige

har pinget 192.168.0.1 som siger 1ms, hvilket den også skulle.. men søger stadig svar på hvordan jeg kan finde wan gateway IP adressen.. På den anden router kunne jeg se den når jeg loggede ind på routeren, men det kan jeg ikke med 3890 routeren..
mich skrev:

Så hvis man skal have mere end 60 Mbit upload, så skal stikdåsen udkiftes

Ja, man skal over på 3.1 for at få højere upload. Det lader ikke til, at man på nuværende tidspunkt kommer på 3.1-nettet, hvis ikke man bestiller en af de nye høje hastigheder.
4real1337 skrev:

Syntes stadig ikke jeg kan finde ud af hvad min wan gateway ip er. Heller ikke selvom jeg prøvede så hvis der er en som vil hjælpe så skriv lige

har pinget 192.168.0.1 som siger 1ms, hvilket den også skulle.. men søger stadig svar på hvordan jeg kan finde wan gateway IP adressen.. På den anden router kunne jeg se den når jeg loggede ind på routeren, men det kan jeg ikke med 3890 routeren..

Jeg ved ikke om dette er korrekt, men hvad med hvis du går ind på minip.dk og ændrer sidste del af ip'en til "1" (x.x.x.1)? Jeg tror det er den rigtige adresse, men jeg er ikke sikker..
Omdømme 1
Desværre er det ikke wan gateway ceteri så hvis en fra yousee kan fortælle mig hvad min wan gateway ip er..
Omdømme 1
Kan du dele de første tre oktetter af din wan IP? Så vil jeg da gerne tjekke om jeg kan pinge.
Omdømme 1
min normale IP er: 176.23.122.18 og så mangler der et tal.. men tror ikke at det er det som er min router ip...
Omdømme 1
4real1337 skrev:

min normale IP er: 176.23.122.18 og så mangler der et tal.. men tror ikke at det er det som er min router ip...

Så er din wan default gateway vel 176.23.122.1

Jeg kan i hvert fald pinge den.
Omdømme 1
Nej for når jeg pinger den er 1 ms og det tvivler jeg på er rigtigt. Wan gateway altså
Omdømme 1
Jeg synes denne tråd gik lidt i stå - ifølge Kasper fra YouSee var der tale om en forventet latency på ca. 9ms avg. mod første gateway.

Selv har jeg kørt med et 6250 modem i et par år, som tilfældigt (underligt sammenfald) gik i stykker 1,5 døgn efter opgradering i mit område.

Pt. benytter jeg så et nyt Sagemcom F@st 3890v2, konfigureret i BridgeMode og en PfSense (FreeBSD) firewall bagved. Generelt fungerer alt korrekt, men jeg oplever også selv markant højere latency til alt på nettet efter opgradering og skift af modem.

Vedhæftet er en snip af smokeping fra en 100/100 Fibia fiberforbindelse til min firewall/IP hos YouSee for de seneste dage:

Orange = 10-12ms - Før YouSee opgradring, med 6250 modem
Lilla = 12-15ms - Efter YouSee opgradering, med 6250 modem
Rød = 15-20ms - Efter YouSee opgradring, med F@st 3890v2 modem

Jeg skal gøre opmærksom på, at hullerne i grafen er grundet det defekte 6250 modem. Det undrer mig at det står af umiddelbart sammenfaldende med opgradering.. ?

Samtidig skal jeg gøre opmærksom på, at der indtil videre KUN er opgraderet central/backbone i YouSee - vi afventer stadig opgradering af STIK (kabling og dåse i væggen) i vores boligforening. Derfor er det min klare forventning at setup'et pt. stadig kører DOCSIS 3.0.

Hertil kan jeg tilføje at jeg også har lavet målinger mod første hop fra min installation, og her er billedet helt det samme.

OG - til sammenligning, er her en graf mod en tilfældig IKKE opgraderet installation hos YouSee, og med et ikke DOCSIS 3.1 modem:

Derfor er min umiddelbare konklussion, at et YouSee leverance til mig på 300/60 - EFTER backbone opgradering og med nyt modem har efterladt mig med en ca. fordobling af latency. Altså, I dén grad en forringelse i forhold til tidligere.

Mine spørgsmål er derfor nu:
- Hvordan kan det forklares / løses?
- Vil jeg som kunde opleve en latency ændring til ca. 9ms ved skift til DOCSIS 3.1?
- Er der blevet længere kommunikationsvej på tværs af backbone efter disse opgraderinger?
- Er en opgradring af backbone reelt et redesign af backbone, således at jeg ikke som tidligere hænger på et linecard i virum, men at centralen/aktivt udstyr er kommet til min egen by?

Da jeg selv har lagt en ikke uvæsentlig mængde energi og tid i at teste samt frembringe nærværende resultater, ser jeg naturligvis frem til et konstruktivt og sagligt svar retur..

YouSee medarbejdere er naturligvis velkommen til at kontakte mig direkte for yderligere informationer, hvis det skulle være nødvendigt for at undersøge situationen. Jeg er sikker på I kan finde mit telefon nummer og email ;)

God aften :)
Her du fået en brugbar forklaring / løsning MrFlopp ?
Vi er mange, der er interesseret i udviklingen af sagen... forhåbentlig til det bedre.
Omdømme 5
Badge +4
Hej alle,

Vi har sendt jeres seneste test-resultater videre til vores ansvarlige, som igen tager et kig på problemstillingen for at finde ud af, om det er et generelt problem.

Tusind tak for jeres input - og især MrFlopp med de rigtig behjælpelige og dybdegående testresultater.

Jeg vender tilbage når vi hører mere.

Vh
Nikolaj
Omdømme 1
Hej Nikolaj,

Nu er sommeferien ved at være slut, og I må efterhånden have folk tilbage fra sommerferie og all-inclusive..

Hvornår kan vi forvente en opdatering på denne?

Jeg kan se i forum, at jeg langt fra er eneste kunde som oplever disse udfordringer.

Et par hurtige eksempler:

https://forum.yousee.dk/coax-9/delay-og-udfald-100112

https://forum.yousee.dk/coax-9/latency-100199/index1.html

Jeg har netop modtaget 14 dages varsling på skift af stik / kabling i vores boligforening. Dette burde jo være en positiv melding, men baseret på manglende returmeldinger her, hos kundeservice samt oplevelser indtil videre... er det med en lidt blandet fornemmelse jeg ser frem til dette skift.
Omdømme 4
Badge +2
MrFlopp skrev:

Jeg har netop modtaget 14 dages varsling på skift af stik / kabling i vores boligforening. Dette burde jo være en positiv melding, men baseret på manglende returmeldinger her, hos kundeservice samt oplevelser indtil videre... er det med en lidt blandet fornemmelse jeg ser frem til dette skift.

Vi har ikke haft nogen forbedring i latency med stikopgradering. Det giver ene og alene mulighed for højere upload. Jeg antager det giver mulighed for bondling af DOCSIS3.1 upstreamkanaler.
Omdømme 1
MrFlopp skrev:

Jeg synes denne tråd gik lidt i stå - ifølge Kasper fra YouSee var der tale om en forventet latency på ca. 9ms avg. mod første gateway.

Selv har jeg kørt med et 6250 modem i et par år, som tilfældigt (underligt sammenfald) gik i stykker 1,5 døgn efter opgradering i mit område.

Pt. benytter jeg så et nyt Sagemcom F@st 3890v2, konfigureret i BridgeMode og en PfSense (FreeBSD) firewall bagved. Generelt fungerer alt korrekt, men jeg oplever også selv markant højere latency til alt på nettet efter opgradering og skift af modem.

Vedhæftet er en snip af smokeping fra en 100/100 Fibia fiberforbindelse til min firewall/IP hos YouSee for de seneste dage:

Orange = 10-12ms - Før YouSee opgradring, med 6250 modem
Lilla = 12-15ms - Efter YouSee opgradering, med 6250 modem
Rød = 15-20ms - Efter YouSee opgradring, med F@st 3890v2 modem

Jeg skal gøre opmærksom på, at hullerne i grafen er grundet det defekte 6250 modem. Det undrer mig at det står af umiddelbart sammenfaldende med opgradering.. ?

Samtidig skal jeg gøre opmærksom på, at der indtil videre KUN er opgraderet central/backbone i YouSee - vi afventer stadig opgradering af STIK (kabling og dåse i væggen) i vores boligforening. Derfor er det min klare forventning at setup'et pt. stadig kører DOCSIS 3.0.

Hertil kan jeg tilføje at jeg også har lavet målinger mod første hop fra min installation, og her er billedet helt det samme.

OG - til sammenligning, er her en graf mod en tilfældig IKKE opgraderet installation hos YouSee, og med et ikke DOCSIS 3.1 modem:

Derfor er min umiddelbare konklussion, at et YouSee leverance til mig på 300/60 - EFTER backbone opgradering og med nyt modem har efterladt mig med en ca. fordobling af latency. Altså, I dén grad en forringelse i forhold til tidligere.

Mine spørgsmål er derfor nu:
- Hvordan kan det forklares / løses?
- Vil jeg som kunde opleve en latency ændring til ca. 9ms ved skift til DOCSIS 3.1?
- Er der blevet længere kommunikationsvej på tværs af backbone efter disse opgraderinger?
- Er en opgradring af backbone reelt et redesign af backbone, således at jeg ikke som tidligere hænger på et linecard i virum, men at centralen/aktivt udstyr er kommet til min egen by?

Da jeg selv har lagt en ikke uvæsentlig mængde energi og tid i at teste samt frembringe nærværende resultater, ser jeg naturligvis frem til et konstruktivt og sagligt svar retur..

YouSee medarbejdere er naturligvis velkommen til at kontakte mig direkte for yderligere informationer, hvis det skulle være nødvendigt for at undersøge situationen. Jeg er sikker på I kan finde mit telefon nummer og email ;)

God aften :)

Det glæder mig gevaldigt at du benytter smokeping - jeg gør det samme og jeg har _PRÆCIS_ de samme oplevelser.. (3890 i bridge)

Imod google.com har jeg en latency på gennemsnitlig 20.5ms
Imod dr.dk har jeg en latency på gennemsnitlig 15.5 (men med 2% pakketab)

Jeg har gennem _rigtig_ langt tid døjet med ekstremt ustabil forbindelse, og fået en masse sjove forklaringer fra"kundeservice". Den mest eksotiske var at min router var brændt af og derfor var ustabil.. Derfor fik jeg en ny router (3890) - og herefter er det kun blevet værre. Latency steg med 20-30% og ustabiliteten blev værre. (Det har været nede hele weekenden, og lige nu har jeg 1.7MBit i upload).

Det er pudsigt at vi er to med _præcis_ samme symptomer og nogenlunde samme forløb.
Omdømme 4
Badge +2
[quote=pkandersen]
MrFlopp skrev:

Det er pudsigt at vi er to med _præcis_ samme symptomer og nogenlunde samme forløb.

Det er ALLE, der er i den her situation. Desværre. YouSee har heller ikke svaret MrFlopp, men det er nok her der bliver svaret, hvis overhovedet.
Omdømme 1
gicl.dk skrev:

Det er ALLE, der er i den her situation. Desværre. YouSee har heller ikke svaret MrFlopp, men det er nok her der bliver svaret, hvis overhovedet.

Træls.. Det er ikke just på kundeservice at YouSee har deres styrker - og åbenbart heller ikke på kvaliteten af produktet. :/
Omdømme 4
Badge +2
pkandersen skrev:

Træls.. Det er ikke just på kundeservice at YouSee har deres styrker - og åbenbart heller ikke på kvaliteten af produktet. :/

Er ikke utilbøjelig til at give dig ret. Træls dækker meget fint...
Blot til info:
I Hørsholm, stadig på docsis 3.0 med netgear 6250 på 300/60mbit - Yousee har netop opgraderet deres udstyr så det snart er klar til de højere hastigheder og docsis 3.1? formodentlig.

Inden opgraderingen: Bridgemode/fast ip - med egen pfsense firewall have jeg et glimrende ping til gateway på 7-8 ms, efter opgradering er latency til gateway steget 100%. til 14-15ms. Så det er nok normalen fremover, for svaret fra Yousee var: Platformskift, som årsag.
Den æder jeg så indtil videre, og afventer de får fixet deres netværk. :-)
Kasper skrev forleden, at de meget snart ville komme med en opdatering. Vi venter.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)