Aktivering ved flere IP'er

• Bruger
  • 14 kommentarer
Jeg har netop læst, at det er muligt at tilkøbe ekstra IP-adresser hos YouSee. Hvordan virker det?

Hvis jeg sætter en switch mellem modem og router og kobler en enhed mere på, vil den som det er nu "overtage" aktiveringen fra min router og blive tildelt dens faste IP.

Hvad ville der ske hvis jeg havde en eller flere ekstra IP'er? Får man på aktiveringssiden mulighed for at vælge hvilken IP man vil bruge til aktiveringen? Eller vil der blot blive udvalgt en tilfældig blandt de tilgængelige adresser? Og i så fald, kan man på nogen måde sikre sig at routeren altid får den faste IP og de ekstra dynamiske IP'er kun bliver brugt til øvrige enheder?

24 Kommentarer

Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hvor har du læst det? Jeg tvivler meget.  Manglen på IP4 adresser gør dem dyre i brug. Nogle ISPer lader os til med deles om en enkelt adresse.

Jeg havde heller ikke forventet det, men fandt dette svar på Facebook:

https://www.facebook.com/youseedanmark/posts/430633937018504

Det er ganske vist to år siden, men jeg håber da stadig at det gælder nu hvor IPv6 ser ud til at have endeløse udsigter hos YouSee (standardsvaret er "vi har rigeligt med IPv4-adresser, så vi har ingen planer om det", så jeg formoder at TDC har hamstret IPv4-blokke mens de stadig kunne).

Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Mig bekendt er det kun ComX som giver flere adresser (her får man vist 3). Den 3. kunne være en router så man kan koble mere end 3 enheder på. Fullrate havde på et tidspunkt at man kunne leje en håndfuld, men det er ikke muligt mere. Nogle bolignet giver mulighed for en fast adresse. Enkelte af dem giver mulighed for flere (uofficielt), hvis man presser dem og betaler 50-100 kr. om måneden per adresse. Nu hvor vi går til V6 adresser burde V4 adresser blive billige ;-)

Jeg talte med teknisk support og bad om en ekstra IP på mit abonnement, og fik at vide at det var tilføjet uden problemer.

Når jeg tilslutter en ny enhed og fuldfører aktiveringen, får den ganske vist en ny IP, men i samme øjeblik forsvinder forbindelsen på den første enhed (min router), som så skal aktiveres igen - hvorefter den nye enhed mister forbindelse... Helt ligesom før.

Prøver at hive fat i supporten igen i morgen. Den ekstra IP fremgår ikke af min abonnementsoversigt ligesom fast IP gør, så jeg håber at der bare er sket en fejl under bestillingen.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Emil har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
  •  Hvad koster ekstra IP'er? 

• Er det ikke 29 kr. de plejer at tage for sådan en ip? Det er ikke så nemt at få deres hjemmeside til at afsløre det.

Det er ikke muligt at få ekstra IP'er længere; YouSee gik bort fra det for nogle år siden, de har bare ikke fået det kommunikeret ud til alle i deres kundeservice endnu. Det kostede 10 kr./md. pr. IP-adresse.

Omdømme 4

Badge +3
    TDC og andre ISPer har traditionelt ikke været glade for at give flere faste IP adresser og højere upload for at beskytte deres hosting forretning. Vi skulle jo nødigt have for mange mini host som presser priserne :-( Nu er TDC på vej til at sælges deres hosting del og det kan måske resultere i at vi får mulighed for at få flere faste IP adresser og bedre upload!

Man kunne heller tilkøbe flere faste. Man kunne købe én ekstra dynamisk ip.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Kasper har modtaget fra andre medlemmer.

Badge

laksen skrev:

Det er ganske vist to år siden, men jeg håber da stadig at det gælder nu hvor IPv6 ser ud til at have endeløse udsigter hos YouSee (standardsvaret er "vi har rigeligt med IPv4-adresser, så vi har ingen planer om det", så jeg formoder at TDC har hamstret IPv4-blokke mens de stadig kunne).

Hej Alle 

Svaret fra facebook er stadig aktuelt :D

Ekstra- og Fast IP skal bestilles via vores kundeservice

Omdømme 2

Badge +3

Kasper skrev:

Kræver en ekstra IP at man har bestilt en fast IP?

Kasper skrev:

Hej Alle 

Min ekstra dynamiske IP virkede ikke. Teknisk support fortalte mig at det var fordi ekstra IP er et udgået produkt, men måske var årsagen så i virkeligheden at jeg allerede har en fast IP? Kan man ikke have begge dele på samme tid?

Omdømme 2

Badge +3

laksen skrev:

Min ekstra dynamiske IP virkede ikke. Teknisk support fortalte mig at det var fordi ekstra IP er et udgået produkt, men måske var årsagen så i virkeligheden at jeg allerede har en fast IP? Kan man ikke have begge dele på samme tid?

Det lader det ikke til.

Mig: Hvordan fungerer det hvis man bestiller en ekstra IP? Forstsætter modem med at være router? Er det en IP pr. ethernet port?
    YouSee: Hej Emil. Modem vil fortsat være router, men skal sættes i bridge mode. Det giver dog kun mening, hvis du har en fast IP 

Mig: Så er modem ikke router længere, men "kun modem" når det er i bridge mode. Er port 1 så fast IP og port 2 ekstra IP eller hvordan?
    YouSee: Hej igen. Helt korrekt :)

Fra samtale https://forum.yousee.dk/t5/forums/replypage/board-id/Broadband/message-id/“https:/twitter.com/YouSeeDK/status/668521627836153856”

Emil skrev:

laksen skrev:

Det lader det ikke til.

Mig: Hvordan fungerer det hvis man bestiller en ekstra IP? Forstsætter modem med at være router? Er det en IP pr. ethernet port?
    YouSee: Hej Emil. Modem vil fortsat være router, men skal sættes i bridge mode. Det giver dog kun mening, hvis du har en fast IP 

Mig: Så er modem ikke router længere, men "kun modem" når det er i bridge mode. Er port 1 så fast IP og port 2 ekstra IP eller hvordan?
    YouSee: Hej igen. Helt korrekt :)

Fra samtale https://forum.yousee.dk/t5/forums/replypage/board-id/Broadband/message-id/“https:/twitter.com/YouSeeDK/status/668521627836153856”

Interessant - det lyder som om jeg skal give det et forsøg mere så. Du må meget gerne give en tilbagemelding her i tråden hvis du får det til at virke.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Kasper har modtaget fra andre medlemmer.

Badge

Kasper skrev:

laksen skrev:

Hej Alle 

Hej 
  • 

I forhold til det sidste udsagn i facebook-svaret fra 2013, så skal jeg lige korrigere dette:

Du kan ikke både have en fast IP adresse og samtidig bestille en ekstra dynamisk IP. Det er således at disse tillægstjenester kun kan bestilles hver for sig. Dvs. man skal enten vælge Fast IP eller en ekstra dynamisk IP :D

• Omdømme 2

Badge +3

Kasper skrev:
    Hej @laksen

I forhold til det sidste udsagn i facebook-svaret fra 2013, så skal jeg lige korrigere dette:

Du kan ikke både have en fast IP adresse og samtidig bestille en ekstra dynamisk IP. Det er således at disse tillægstjenester kun kan bestilles hver for sig. Dvs. man skal enten vælge Fast IP eller en dynamisk IP :D

Hej
  • 

Det forstår jeg ikke. For to dage siden skrev ^M på Twitter følgende.

• Omdømme 2

Badge

Emil skrev:

Kasper skrev:

Hej @laksen

Du kan ikke både have en fast IP adresse og samtidig bestille en ekstra dynamisk IP. Det er således at disse tillægstjenester kun kan bestilles hver for sig. Dvs. man skal enten vælge Fast IP eller en dynamisk IP :D

Hej @Kasper

Det forstår jeg ikke. For to dage siden skrev ^M på Twitter følgende.

Hej 
  • 

Det er hermed korrigeret med mit svar her i tråden tidligere i dag. 

Jeg beklager forvirrigen :D

• Er der nogen grænse for hvor mange ekstra IP'er man kan tilkøbe?

Jeg forventer ikke at få tildelt et helt /24 subnet, men det kunne da være rart at have i hvert fald web- og mailserver på separate IP'er.

Omdømme 2

Badge +3

laksen skrev:
    Er der nogen grænse for hvor mange ekstra IP'er man kan tilkøbe?

Jeg forventer ikke at få tildelt et helt /24 subnet, men det kunne da være rart at have i hvert fald web- og mailserver på separate IP'er.

Det ved jeg ikke. Men du kan ikke få opsat din egen rDNS/PTR på en YouSee IP, og så er det jo lidt op ad bakke med en mailserver.

Emil skrev:

laksen skrev:

Det ved jeg ikke. Men du kan ikke få opsat din egen rDNS/PTR på en YouSee IP, og så er det jo lidt op ad bakke med en mailserver.

Nej, mine udgående mails bliver relayet via en VPS hos Hetzner af netop denne grund, men til indgående mail fungerer YouSee nu ganske fint. Det er rart at have sine e-mails inden for husets fire vægge i disse overvågningstider.

Jeg er faktisk også blevet positivt overrasket over stabiliteten hos YouSee - har ikke haft så meget som ét minuts nedetid siden sidste omgang maintenance i oktober. Og hvis det endelig skulle gå galt, har jeg MXBackup fra GratisDNS som sekundær MX. :)

Omdømme 2

Badge

laksen skrev:

Hej 
  • 

Du kan vælge mellem 1 fast IP eller 1 ekstra dynamisk IP (2 dynamiske i alt) :D

• Omdømme 4

Badge +3
    Vi arbejder ofte hjemme og har derfor brug for 2 faste til VPN. Vi er derfor pt nødt til at bruge 2 ISPer. En til konen og en til mig :-(

Omdømme 2

Badge +3

Slangefar skrev:
    Vi arbejder ofte hjemme og har derfor brug for 2 faste til VPN. Vi er derfor pt nødt til at bruge 2 ISPer. En til konen og en til mig :-(

Hvorfor er fast IP et krav?

Omdømme 4

Badge +3
    Det er for at højne sikkerheden og ikke for at sikre vi arbejder hjemme :-)

Besvar

• :D
      • :?
      • :cool:
      • :S
      • :(
      • :@
      • :$
      • :8
      • :)
      • :P
      • ;)