Svar

1000/100 Gb - sådan da, for i visse netværk bliver det desværre kun til 600/100

Har netop får opgraderet til 1000/100.

I ordrebekræftelsen står der følgende noget kryptiske besked:

"Hastighed på dit bredbånd
Hastigheden på dit bredbånd er garanteret 1000/100 Mbit/s fordelt på to porte. Det betyder, at
du får 1000 Mbit/s i download og 100 Mbit/s i upload.
Hastigheden fordeles på to porte til brug på to terminaler, hvor du får 500 Mbit/s i download på
hver terminal".

Jeg har talt med Yousee support. I praksis betyder dette følgende, så vidt jeg forstår det:

- YouSee leverer ca. 1 - 1,2 Gbit igennem til download. 100-120 Mbit til upload

- Sagem Fast 3890 kabel modemmet, splitter dog dette signal op i to og fordeler dette på to ethernet porte (de gule stik på bagsiden), som hver leverer halvdelen af upload speed - dvs. ca. 600 Mbit.

At sagem splitter signalet op giver nogenlunde mening jf. at hastigheden kan komme helt op på 1 Gbit, mens hver port i den interne switch alene kan køre maks. 1 Gb.

Udfordringen opstår i en netværkskonfiguration hvor modem er forbundet med en f.eks. én anden switch, som så fordeler internettet til resten af netværket. For i et sådan setup, så bliver maks. hastigheden desværre kun 600 Mbit, jf. at det kun er muligt at forbinde denne switch med ét (og kun ét) kabel til Sagem 3890.

Hvis man forbinder to ethernet kabler mellem Sagem 3890 og selvsamme switch, så opstår der så vidt jeg kan observere og tænke mig frem til et loop - dvs. netværket får i hårdknude og intet kommer igennem.

Løsningen på problemstillingen kunne være Link Aggregation (LACP, IEEE 802.3ad). Men, det forudsætter at både Switch or Sagem 3890 understøtter LACP, og det gør Sagem 3890 ikke :-(

Så hvad nu?

Er der nogen der ved om det er mulighed at skifte Sagem 3890 ud med et andet modem?

Andre ideer?
icon

Bedste svar af Logan 25 april 2018, 20:42

Det er et stort problem. Du skal have OFDM i både downstream og upstream. Det kan du tale med supporten om.

Se original

27 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
You See har kun et Docis 3.1 modem og det er 3890, kun deres modems kan bruges.
Tak for hurtig svar. Og tillykke med kommentar number 7000 :-)

Andre forslag til hvorledes det er muligt at anvende den anden halvdel af internetforbindelsen i et LAN set-up?

Det er vel fair at antage, at hvis man er villig til at betale ekstra for en 1000/ 100 forbindelse, så tilhører man sandsynligvis også et kundesegment der læner sig op af et mere avanceret set-up end gennemsnittet.
Omdømme 5
Badge +4
Hej jasperhb.

Der kan være et par forslag til løsninger.
1. Få fat i en switch der kan VLAN, og sæt en port i hver sit VLAN Så har du 2 forskellige net, med maks. 600 Mbit til hver.
2. Hvis du vil have "hele" båndbredten, så kan du se om du kan få fat i en Router der kan køre med flere WAN tilslutninger, og kan køre load balancing, og som sådan dele trafikken op på de to porte.

Personligt er det efter min mening Falsk varebetegnelse, hvis de ikke kan levere fuld hastighed på én port. Men efterhånden er der ikke noget der forbavser mig ved Yousee. De har ikke udviklet sig i en kundevenlig retning. Jeg har ikke Yousee som ISP mere, og jeg har Fiber. Og grunden til at jeg forlod Yousee var bl.a. jeg kunne få en hastighed der hedder 1000/1000 på én linje, og har lov til at have min egen router på. Desuden har jeg IPv6, som Yousee heller ikke tilbyder. Og det til en pris der er lavere end Yousee (Yousee kunne tilbyde mig 100/50 til det ca. dobbelte af prisen for min nuværende 1000/1000 linje).

-Brian
Status pt.

Håber at det ændrer sig. Lidt ærgerligt kun at kunne udnytte 50 %.

Hastigheden fordeles på to porte til brug på to terminaler, hvor du får 500 Mbit/s i download på hver terminal

Den formulering har der været snakket om før. Den er uheldig og forkert. En enkelt port kan trække det, som en gigabit ethernetport kan trække (9xx Mbit/s).
BrianHHansen skrev:

Jeg har ikke Yousee som ISP mere, og jeg har Fiber. Og grunden til at jeg forlod Yousee var bl.a. jeg kunne få en hastighed der hedder 1000/1000 på én linje, og har lov til at have min egen router på. Desuden har jeg IPv6, som Yousee heller ikke tilbyder. Og det til en pris der er lavere end Yousee (Yousee kunne tilbyde mig 100/50 til det ca. dobbelte af prisen for min nuværende 1000/1000 linje).

-Brian

Jeg ved at fiberen ligger ude i vejen, men hverken YouSee eller nogen anden kan (vil?) pt. levere fiber pt. med mindre jeg er villige til at betale et erhvervs abonnement til ca. kr. 2000/måned. Sidder lidt tilbage med den fornemmelse at der er en eller anden aftale der regulere og sikre at udbyder kan tjene længe endnu på det gamle kobber før der lukkers op for fiber. Jeg bor på Frederiksberg, som er et af Danmarks tætteste beboede områder, så der burde være kritisk masse til at levere hvad som helst, skulle man mene. Specielt ærgerlig er det så, at vi blive spist af med en pseudo-gigabit løsning, som beskrevet ovenfor. Og så koster den desuden kr. 700 per måned!
Har du fået dine OFDM-kanaler? :)
Logan skrev:

Hastigheden fordeles på to porte til brug på to terminaler, hvor du får 500 Mbit/s i download på hver terminal

Den formulering har der været snakket om før. Den er uheldig og forkert. En enkelt port kan trække det, som en gigabit ethernetport kan trække (9xx Mbit/s).

Det lyder lovende. Siger du derved, at det ikke er korrekt at forbindelsen bliver splittet op? Det er ellers både sådan jeg læser Ordrebekræftelsen. Det er også den besked jeg fik, da jeg ringede til supporten.
Logan skrev:

Har du fået dine OFDM-kanaler? :)

Kan du hjælpe mig lidt her? Orthogonal frequency-division multiplexing, fint, men hvad betyder det at jeg har fået mine OFDM-kanaler i den konkrete sammenhæng? :-)
Yousee bekræftede selv den dårlige formulering her på forummet for et par år siden. De sagde, de ville kigge på den, men det tager åbenbart tid.
OFDM er DOCSIS 3.1, og er den brede motorvej. De kan ses ved at logge på modemmet. Der bør være både SC-QAM (DOCSIS 3.0) og OFDM.

OFDM ligger på de nye frekvenser, som godt kan drille lidt.
Logan skrev:

OFDM er DOCSIS 3.1, og er den brede motorvej. De kan ses ved at logge på modemmet. Der bør være både SC-QAM (DOCSIS 3.0) og OFDM.

Så er jeg med igen.

Jeg kører i Bridge-Mode. Så er ikke sikker på hvorledes jeg konfigurerer dette.
I bridge mode har modemmet adressen 192.168.100.1. Prøv den.
Logan skrev:

I bridge mode har modemmet adressen 192.168.100.1. Prøv den.

Tak. Jeg er inde.

I Status -> Connection ser jeg vedlagte.

Jeg ser er ikke nogen rækker med OFDM. Kan det være problemet?
Det er et stort problem. Du skal have OFDM i både downstream og upstream. Det kan du tale med supporten om.

75% af kapaciteten (som deles med nabolaget) ligger i OFDM-kanalerne.
Omdømme 7
Badge +3
Logan skrev:

75% af kapaciteten (som deles med nabolaget) ligger i OFDM-kanalerne.

Hvad betyder det ?
Logan skrev:

Tak det gør jeg.
Logan skrev:

Kan det skyldes støj på linjen eller at jeg ikke Docsis 3.1 kompatibelt stik i væggen eller er det et konfig issue i YouSee's ende? Eller nogen helt 4.?
Det kan skyldes lidt at hvert, bl.a. forkert vægdåse. Er den blevet skiftet?

Hvad betyder det ?

De 24 SC-QAM kanaler giver knap en gigabit/sek. De to OFDM-kanaler giver 3 gigabit/sek.
Logan skrev:

Det kan skyldes lidt at hvert, bl.a. forkert vægdåse. Er den blevet skiftet?

Den er rimelig ny, men nej den er ikke blevet skiftet, men det gør jeg i morgen. Har fundet én der med sikkerhed er Docsis 3.1 compliant. Tak for tippet.
Har den FM? Så duer den med sikkerhed ikke.
Logan skrev:

Har den FM? Så duer den med sikkerhed ikke.

Nej. Ikke nogen FM :-)

Faktisk er det blot en 1-2 splitter, der sidder lige der hvor coax går ind i huset.

Erstatter med denne her: https://www.av-connection.dk/?PGr=11038
Logan skrev:

Jeg skiftede min splitter til en Docsis 3.1 kompatibel en af slagsen. Det gjorde ingen forskel.

Jeg ringede derfor til supporten, som kunne se at Docsis 3.1 ikke var aktiveret?! Det startede følgende forløb.

Docsis 3.1 blev slået til, hvorefter min router genstartede et par gange. Da den endelig kom op så var hastigheden ikke blevet bedre. Og nu kunne jeg ikke længere få adgang til modemet med en web-browser. Derfor kunne jeg heller ikke se om OFDM båndene var blevet tilføjet.

Efter lidt dialog med supporten blev vi enige om at foretage en hardware reset af modemet. Det kan de gøre centralt fra. Det tog ca. 15 minutter.

Nu er OFDM kanalerne på plads og seneste måling viste følgende:

Målingen blev foretaget mens der også var anden aktivitet på nettet, så resultatet synes at være en reel forbedring.
Logan skrev:

Det som omtales 2 porte og 2 terminaler skal vidst tolkes som 2 kabel forbundne enheder pc og fx nas,spilmaskine mm bare så du ikke investerer Unødigt

Uden at være ekspert kan alm 1gbit netkort i alm pc/bærbar ikke nå fuldstændig til top, festen for 1gbit stopper vidst omkring 980 Mbit ish

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)