Hybrid bredbånd og udnyttelse af fast forbindelse | YouSee Community
Svar

Hybrid bredbånd og udnyttelse af fast forbindelse

YouSee kan kun levere 35/5Mbit på min adresse. Det er i og for sig tilstrækkeligt, men jeg vil gerne have mere båndbredde. Derfor har de tilbudt mig hybrid bredbånd, hvor jeg kan få op til 100Mbit.

Lad os antage jeg får det - så har jeg 35Mbit på kabel og 65Mbit på 4G.
Jeg spiller computerspil hvor stabilitet er essentiel. Vi ved alle at der er pakketab på 4G.

Mit spørgsmål er derfor; er der nogen måde jeg kan definere at det kun er min stationære computer som må bruge de 35Mbit og i øvrigt ikke skal bruge 4G? Og at alle andre enheder kun må bruge af 4G forbindelsen?

Jeg tænker det er link aggregation/LCAP - men måske jeg tager fejl. Tilbyder YouSees hybrid modem (er det HA25?) dette?
Hvis ikke, hvad er alternativet? Egen router istedet for YouSees? Switch på den anden side?

På forhånd tak
icon

Bedste svar af guddo 7 marts 2019, 13:47

Har været igennem til flere afdelinger i YouSee, og der er faktisk ingen der kan svare på hvad det er for et modem. HA35 har jeg fundet i dette forum. Der er heller ikke nogen der kan svare på om jeg kan opnå det jeg ønsker - de henviser til dette forum.

På deres FB var der dog lidt hjælp at få:

Det er desværre ikke muligt at lave en opsætning som du ønsker, med hybrid bredbånd, hvor du låser en bestemt del af forbindelsen til en enkelt enhed.

Hvis du kabler din computer til modemmet, så vil du ikke bruge af 4G-forbindelsen. Men du kan ikke vælge, at andre enheder udelukkende skal bruge 4G-nettet. Det er dog fortsat muligt for andre at være på trådløst, selvom du er kablet direkte på modemmet. Så du udelukker ikke andres mulighed for at være på nettet, fordi du kabler direkte på modemmet.

Din egen router vil ikke gøre en forskel, da denne vil skulle sættes bag ved vores udstyr, så signalet fortsat kommer ind på samme måde. Man vil skulle have vores udstyr foran, for at kunne modtage vores signal - du kan godt vælge at sætte en anden router bagpå vores modem, men for at modtage signalet, skal du have et modem fra os.

Det vil altså sige at deres modem ikke understøtter det jeg prøver at opnå, og det vil i øvrigt sige at deres hybrid internet kun virker med Wifi devices :8

Ift. pair bonding; Hvordan kan jeg undersøge om jeg har et ekstra sæt tråde?
Se original

25 Kommentarer

Jeg får i øvrigt via kobber og ikke Coax - fik oprettet i forkert kategori.
Omdømme 7
Badge +7
Ja, Hybrid bredbånd er kun via DSL.
Der står følgende om det.
Med ny teknologi kombinerer vi din DSL-forbindelse via kobberkabler med det mobile 4G-netværk, så du får hurtigere og mere stabilt internet. De to forbindelser komplimenterer hinanden, så hvis den ene forbindelse ikke rækker, træder den anden til. På den måde får du en meget bedre dækning på din adresse.
Der kan læses om det her.
https://yousee.dk/bredbaand/hybrid-bredbaand.aspx
Tak det har jeg læst - hvordan svarer det på mine spørgsmål?
Omdømme 7
Badge +7
Det der står her, er som der forstås det der ligger i det.

De to forbindelser komplimenterer hinanden, så hvis den ene forbindelse ikke rækker, træder den anden til.
Hvad har det med mine spørgsmål at gøre? Har du læst min tråd?
Omdømme 7
Badge +7
Som det læses, så bruges der fra begge forbindelser, er DSL ikke nok, så trækkes der også på 4 G forbindelsen. Så derved kan næppe vælges om det kun er den ene eller den anden der bruges.
Har du reel viden om emnet og/eller routeren, eller antager du blot dette pba informationen i artiklen du linker til?
Omdømme 7
Badge +7
Det er helt nyt på den måde, der ser ikke ud til at være meget ude omkring det.
Jeg vi foreslå et der spørges om det på You See's FB væg.
Omdømme 7
Badge +7
Det er vist kun tale om routeren Huawei HA35 fra YouSee lige nu som hybrid router. Den er meget ny, og derfor er der ikke meget viden endnu i dette kunde-til-kunde forum om den. Jeg har kigget i den noget kortfattede manual, og der er ikke umiddelbart noget svar på det du spørger om.

Jeg vil foreslå du ringer til 70 70 40 40. First line kan sikkert ikke svare på dine spørgsmål, men bed om at blive stillet om til second line. Jeg vil tror der er nogle udfordringer med HA35 hos YouSee, når de bruger CGN på 4G.

Har du overvejet "pair bonding" på DSL, som alternativ til en hybrid løsning? Her udnytter man et (hvis det er muligt) ekstra trådpar, og kan på denne måde fordoble hastigheden på DSL.
Har været igennem til flere afdelinger i YouSee, og der er faktisk ingen der kan svare på hvad det er for et modem. HA35 har jeg fundet i dette forum. Der er heller ikke nogen der kan svare på om jeg kan opnå det jeg ønsker - de henviser til dette forum.

På deres FB var der dog lidt hjælp at få:

Det er desværre ikke muligt at lave en opsætning som du ønsker, med hybrid bredbånd, hvor du låser en bestemt del af forbindelsen til en enkelt enhed.

Hvis du kabler din computer til modemmet, så vil du ikke bruge af 4G-forbindelsen. Men du kan ikke vælge, at andre enheder udelukkende skal bruge 4G-nettet. Det er dog fortsat muligt for andre at være på trådløst, selvom du er kablet direkte på modemmet. Så du udelukker ikke andres mulighed for at være på nettet, fordi du kabler direkte på modemmet.

Din egen router vil ikke gøre en forskel, da denne vil skulle sættes bag ved vores udstyr, så signalet fortsat kommer ind på samme måde. Man vil skulle have vores udstyr foran, for at kunne modtage vores signal - du kan godt vælge at sætte en anden router bagpå vores modem, men for at modtage signalet, skal du have et modem fra os.

Det vil altså sige at deres modem ikke understøtter det jeg prøver at opnå, og det vil i øvrigt sige at deres hybrid internet kun virker med Wifi devices :8

Ift. pair bonding; Hvordan kan jeg undersøge om jeg har et ekstra sæt tråde?
Omdømme 7
Badge +7
Nogen fra YouSee siger HA35 ikke kan bruges i "bridge mode" andre siger det modsatte. Manualen nævner "bridge mode", men det kan YouSee have slået fra i deres tilpasning af softwaren. Som sagt er der tale om en helt ny router hos YouSee.

YouSee vil kunne oplyse om der et ekstra trådpar i dit telefonstik, og mere vigtigt om der er plads på centralen eller fremskudt central til den ekstra forbindelse.
Omdømme 7
Badge +7
Hybrid Modem i Bridge.
Kasper skrevet at det kan man ikke. https://forum.yousee.dk/udstyr-og-andet-40/hybrid-modem-i-bridge-mode-103855
Kan jeg beholde min nuværende router, sætte den i bridge mode og købe en router/switch der understøtter LCAP?
Omdømme 7
Badge +7
De nyeste Homebox skulle vist have "pair bonding" mulighed. Se om der er 2 DSL stik på din nuværende Homebox. YouSee bytter gratis din Homebox, hvis det er nødvendigt for at få "pair bonding".

Husk at spørge hvad de tager mere for "pair bonding" per måned, da jeg ikke på stående kan huske det. Så vidt jeg husker er der også et grimt gebyr for at lave dit telefonstik om til 2 gange J11.

Homebox har vist ikke "bridge mode" som sådan, men man løser det vist ved at sætte egen router i DMZ på Homebox. Det er lidt bøvlet, men der en del gode tråde om det i dette forum. Kender ikke LCAP, men mener ikke, at du har brug for det med "pair bonding".
Både kablede og ikke-kablede enheder bag modemmet/routeren udnytter 4G. Modemmet opretter to kanaler til udbyderen, en primær (dsl) og en sekundær (LTE). Den sekundære bruges kun, når kapaciteten i den primære er opbrugt.
Omdømme 7
Badge +7
en primær (dsl) og en sekundær (LTE). Den sekundære bruges kun, når kapaciteten i den primære er opbrugt.

Hvilket jeg også var inde på.
Der er desværre kun ét trådstik hos mig, så jeg kan ikke får pair bonding.

YouSee bekræfter at modemmet de bruger til hybrid bredbånd er Huawei HA 35-22.
De bekræfter ydermere at det kun virker med trådløse enheder.

Tak for jeres hjælp, jeg må ty til anden udbyder.
Omdømme 7
Badge +7
Husk at når der haves TV via forbindelsen mistes det også ved skift til anden udbyder.

Det giver ingen teknisk mening. Det tror jeg ikke umiddelbart på.
Husk at når der haves TV via forbindelsen mistes det også ved skift til anden udbyder.
Yes tak, jeg opsiger hele mit engagement hos YouSee.

Det giver ingen teknisk mening. Det tror jeg ikke umiddelbart på.
https://www.facebook.com/111063605642207/posts/2202949546453592
Omdømme 7
Badge +7
Husk også på at selv om der skiftes til anden udbyder så vil der ikke kunne fås en bedre forbindelse på DSL end den du har, linien der bruges er den samme. Så har du hvad der kan trækkes ud af den, så kan det ikke blive bedre.
https://www.facebook.com/111063605642207/posts/2202949546453592

Det må bero på en misforståelse fra deres side af.
Omdømme 7
Badge +6
Der er desværre kun ét trådstik hos mig, så jeg kan ikke får pair bonding.

Tak for jeres hjælp, jeg må ty til anden udbyder.

Som Radiomanden skriver, så får du ikke noget ud af det.
Jeg var eks. så skide heldig at jeg kunne få pair-bonding sidste år som en af de meget få her i vores bolig område, udelukkende fordi at jeg fik etableret en ISDN forbindelse for mange år siden, der heldigvis ikke kostede nogen ekstra udgifter, fordi jeg fik det som et tilbud fra TDC.
Men det krævede også en del gravearbejde fra TDC's side af dengang, fordi at der skulle trækkes helt nye kabler i jorden før det overhovedet kunne lade sig gøre.
Og udelukkende af den grund kan jeg have pair-bonding i dag.
Der er altid tab ved alt, uanset om det er 4G, Coax eller ADSL. Eneste undtagelse er lysleder (fiber). Grunden til at ADSL overhovedet er asymmetrisk, er netop pga. det store tab, der er fra centralen og ud til dig. For hver centimeter du bor væk fra centralen, taber du målbar styrke. 4G er endnu mere følsomt; Her kan en bil, et træ eller dårligt vejr forstyrre dig.

Hvis jeg var dig, ville jeg undersøge om det er muligt at få etableret fiber hos dit energiselskab. Det er den eneste løsning, hvis man er så støjfølsom. Med fiber kan du få 10/10 Gbit/s, hvis du er villig til at betale for det. Du kan også bare nøjes med 500/500 Mbit/s, der er for almindelige lønmodtagere.

Så vidt jeg husker er der også et grimt gebyr for at lave dit telefonstik om til 2 gange J11.

Nu er der altid to ender af et par. De skal også lige ud på centralen, finde det rigtige ekstra par og sætte det op. Og ja, TDC's biler bruger diesel og deres montører får løn.

Besvar